Energiklagenævnets afgørelse om tilslutningspligt til fjernvarme og afslag på forlængelse af tilslutningsfrist
Dato
13. juni 2014
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Kommunes pålæg af tilslutningspligt
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse af 10. september 2013, hvor kommunen fastholdt et pålæg om tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S og afslog en anmodning om forlængelse af tilslutningsfristen.
Sagens forløb
Silkeborg Kommunes byråd godkendte den 27. februar 2012 et projektforslag fra Silkeborg Varme om tilslutningspligt for Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. På den baggrund pålagde kommunen den pågældende ejendom tilslutningspligt den 14. marts 2012. Ejeren klagede, og kommunen genbehandlede sagen, da en tidligere ansøgning om fritagelse/dispensation var overset. Ved fornyet afgørelse af 17. oktober 2012 fastholdt kommunen pålægget og afslog ansøgningen.
Energiklagenævnet behandlede klagen den 14. februar 2013 (j.nr. 1021-12-82). Nævnet fandt, at kommunens behandling af projektforslaget var i overensstemmelse med reglerne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg, og at ejendommen kunne pålægges tilslutningspligt. Dog ophævede nævnet kommunens afgørelser og hjemviste sagen til fornyet behandling af ansøgningen om forlængelse af tilslutningsfristen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.
Silkeborg Kommunes fornyede afgørelse
Den 10. september 2013 traf Silkeborg Kommune på ny afgørelse. Kommunen fastholdt påbuddet om tilslutningspligt og afslog forlængelse af tilslutningsfristen på 9 år. Begrundelsen var, at ejendommens naturgasfyr, installeret i maj 2011 til en pris af 36.250 kr., ville være ca. 11 år gammelt ved fristens udløb i september 2022. Kommunen vurderede, at hverken fyrets alder, omkostninger eller dets A-mærkning/vejrkompenseringsanlæg udgjorde et "særligt tilfælde" efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1.
Klagerens synspunkter
Klageren anførte, at der var grundlag for dispensation fra tilslutningspligten eller forlængelse af fristen, med følgende argumenter:
- Naturgasfyret har en lang restlevetid; afskrivningstiden blev udregnet til 13 år, og minimumslevetiden oplyst til 20 år.
- Ønske om en generel udtalelse fra Energiklagenævnet om, hvorvidt et naturgasfyr, der bruger biogas, kan føre til fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2.
- Omkostningerne ved at skifte til fjernvarme er steget siden projektforslaget blev godkendt.
Klagefristen
Klageren gjorde gældende, at klagen var rettidig, da kommunen havde sendt afgørelsen pr. e-mail, selvom klageren udtrykkeligt havde anmodet om kommunikation pr. brevpost. Klagen blev sendt samme dag, som afgørelsen blev opdaget.
Energiklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 10. september 2013 om pålæg af tilslutningspligt og afslag på forlængelse af fristen for tilslutning til fjernvarme.
Klagefristens overholdelse
Energiklagenævnet konstaterede, at klagen var indgivet to dage efter fristens udløb den 8. oktober 2013, da afgørelsen blev meddelt den 10. september 2013. Klagefristen er 4 uger efter meddelelse, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 2. Nævnet valgte dog at se bort fra fristoverskridelsen på grund af undskyldelige omstændigheder, herunder klagers udtrykkelige anmodning om kommunikation via brevpost.
Projektforslaget om tilslutningspligt
Energiklagenævnet fastholdt sin tidligere vurdering fra afgørelsen af 14. februar 2013 om, at Silkeborg Kommunes godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt var i overensstemmelse med reglerne i Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg, og at ejendommen kunne pålægges tilslutningspligt.
Anvendelse af biogas
Vedrørende spørgsmålet om biogas henviste nævnet til en tidligere afgørelse (j.nr. 1021-13-70), hvor det blev fastslået, at køb af biogascertifikater ikke gør en naturgaskedel til et vedvarende energianlæg efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 2. Ejendommen kunne derfor ikke fritages fra tilslutningspligt på dette grundlag.
Forlængelse af tilslutningsfristen
Nævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afslag på forlængelse af tilslutningsfristen. Kommunen har et vidt skøn til at vurdere "særlige tilfælde" for forlængelse af fristen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Faktorer som installationstidspunkt, omkostninger og forventet restlevetid for det individuelle system kan indgå i vurderingen. Selvom naturgasfyret var relativt nyt, fandt nævnet, at kommunens vurdering af, at der ikke forelå særlige forhold, var korrekt på nuværende tidspunkt.
Nævnet bemærkede dog, at den nuværende vurdering er behæftet med usikkerhed, da der stadig er ca. 8 år til fristens udløb. Det kan ikke udelukkes, at faktiske forhold, f.eks. omkring naturgasfyrets restlevetid, kan ændre sig og berettige en ny ansøgning om fristforlængelse, når tilslutningspligten er nært foranstående. Silkeborg Kommunes afgørelse herom vil kunne påklages til Energiklagenævnet, såfremt betingelserne herfor er opfyldte.
Afgørelsens hjemmel
Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 5, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.
Lignende afgørelser