Klage over pålæg om tilslutnings- og forblivelsespligt
Dato
18. juli 2014
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Pålæg om tilslutnings- og forblivelsespligt
Lovreferencer
Randers Kommune pålagde den 8. juli 2013 klagers ejendom tilslutningspligt for både ny og eksisterende bebyggelse samt forblivelsespligt til Gjerlev Varmeværk a.m.b.a. Dette skete efter godkendelse af et projektforslag den 17. juni 2013, som omfattede tilslutnings- og forblivelsespligt for ejendomme inden for værkets forsyningsområde. Projektforslaget havde forinden været i høring hos de berørte grundejere, hvoraf 240 allerede var tilsluttet værket, og 197 var omfattet af tidligere pålagt forblivelsespligt. Høringsbrevet indeholdt vejledning om muligheder for fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og dispensation efter § 17.
Randers Kommunes begrundelse
Kommunens beslutning var begrundet i ønsket om at sikre varmeværkets økonomiske råderum, fremtidig planlægning og investeringer i vedvarende energi. En øget tilslutning skulle bidrage til et mere stabilt økonomisk grundlag og potentielt lavere varmepriser. Desuden blev det anført, at tilslutnings- og forblivelsespligten var en forudsætning for en eventuel fusion med Verdo, hvilket kunne føre til ensartede varmepriser i hele Randers Kommune. Beslutningen var også i tråd med kommunens Klimaplan 2030, der fremhæver fjernvarme som et vigtigt redskab til at reducere CO2-udledning. Afgørelsen blev truffet med hjemmel i Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12 samt Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2.
Retsvirkninger af pålægget
- Forblivelsespligt: Ejendomme, der allerede er tilsluttet, skal forblive tilsluttet og betale faste årlige afgifter, men har ikke pligt til at aftage varmen. Virkning fra kommunalbestyrelsens beslutningstidspunkt.
- Tilslutningspligt for eksisterende bebyggelse: Skal tilsluttes inden for en frist på 9 år fra beslutningstidspunktet (senest 17. juni 2022), medmindre ejendommen er fritaget eller får dispensation. Pligt til at betale tilslutningsafgift og faste årlige afgifter indtræder ved tilslutning.
- Tilslutningspligt for ny bebyggelse: Skal tilsluttes med det samme. Pligt til at betale tilslutningsafgift og faste årlige afgifter fra ibrugtagningstidspunktet. 'Ny bebyggelse' omfatter også væsentlige ændringer, moderniseringer eller ombygninger, der etablerer et nyt selvstændigt opvarmningssystem.
Klagers synspunkter
Klager gjorde gældende, at ejendommen burde fritages fra tilslutningspligten, da den ikke har et vandbårent anlæg og kun opvarmes 1-2 gange om ugen i fyringssæsonen. Randers Kommune udtalte under klagesagen, at ejendommen var registreret uden varmeinstallationer og derfor var fritaget for tilslutnings- og forblivelsespligten, indtil et vandbårent system eventuelt etableres, eller der bygges nyt (som ikke er lavenergibyggeri). Denne vurdering fremgik dog ikke af den oprindelige påklagede afgørelse.
Energiklagenævnet stadfæstede Randers Kommunes afgørelse af 8. juli 2013 om godkendelse af projektforslaget for tilslutnings- og forblivelsespligt samt pålæg af tilslutningspligt for så vidt angår ny bebyggelse. Nævnet fandt, at projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, og at kommunens sagsbehandling var i overensstemmelse med bekendtgørelsens procedureregler, herunder §§ 4, 5 og 20.
Ophævelse og hjemvisning af dele af afgørelsen
Energiklagenævnet ophævede Randers Kommunes afgørelse af 8. juli 2013 for så vidt angår pålæg om tilslutningspligt for eksisterende bebyggelse og forblivelsespligt. Sagen blev hjemvist til fornyet behandling med henblik på, at pålægget præciseres over for klager, herunder at kommunen tager stilling til eventuel fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15.
Nævnet begrundede hjemvisningen med, at kommunens afgørelse ikke var udformet individuelt og med tilstrækkelig tydelighed til, at den enkelte grundejer kunne konstatere sin retsstilling. Afgørelsen fremstod som et ubetinget pålæg for alle ejendomme, uanset om de allerede var tilsluttet eller ej, og uden konkret stillingtagen til eventuelle høringssvar eller forhold, der kunne begrunde fritagelse efter Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, stk. 1 og 2.
Energiklagenævnet fandt, at Randers Kommune ikke havde truffet afgørelse på et tilstrækkeligt oplyst grundlag og ikke havde foretaget en konkret og individuel vurdering af, om klagers ejendom var omfattet af en fritagelseskategori. Nævnet understregede, at pålæg om tilslutnings- og forblivelsespligt er indgribende, og at kommunen har pligt til at oplyse de faktiske forhold på en ejendom, især når ejeren fremsender oplysninger, der giver anledning til at afklare fritagelsesspørgsmålet.
Nævnet valgte ikke selv at foretage sagsoplysningen og afgørelsen i første instans for at sikre klager muligheden for en to-instansbehandling. Randers Kommune skal derfor indhente yderligere oplysninger, foretage partshøring om nødvendigt og træffe en konkret vurdering af fritagelsesspørgsmålet. Den fornyede afgørelse skal udformes individuelt og klart.
Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.
Lignende afgørelser