Command Palette

Search for a command to run...

Silkeborg Kommune godkendte den 27. februar 2012 et projektforslag fra Silkeborg Varme A/S om tilslutningspligt for Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Som følge heraf pålagde kommunen klagers ejendom tilslutningspligt den 7. marts 2012. Klager indsendte en klage til Silkeborg Kommune den 8. april 2012, som blev videresendt til Energiklagenævnet. Klagen vedrørte kommunens generelle godkendelse af projektforslaget om pålæggelse af tilslutningspligt, og der var ikke anført særlige forhold, der skulle fritage klagers ejendom.

Projektforslagets Baggrund og Høring

Silkeborg Varme A/S anmodede den 18. januar 2011 Silkeborg Kommune om godkendelse af et projektforslag for fjernvarmeforsyning af Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Området var oprindeligt udlagt til individuel naturgasforsyning, og projektforslaget indebar en ændring af områdeafgrænsningen. Kommunen godkendte ændringen af områdeafgrænsningen den 8. juni 2011, en afgørelse der ikke blev påklaget.

Den 22. januar 2011 anmodede værket desuden om godkendelse af et projektforslag om tilslutningspligt for eksisterende og nye bebyggelser i området. Ansøgningen blev sendt i høring hos berørte grundejere den 9. juni 2011. Høringsbrevet informerede om, at tilslutning for eksisterende bebyggelse skulle ske inden ni år, og at projektforslaget kunne ses på kommunens hjemmeside eller rekvireres. Kommunen begrundede sin indstilling om at pålægge tilslutningspligt med, at det ville fremskynde tilslutningen og øge den samlede tilslutningsgrad, hvilket var samfundsøkonomisk fordelagtigt. Høringsbrevet indeholdt bilag med uddybende information om varsel, økonomiske følger, retsvirkninger, fritagelsesmuligheder og lovgrundlag, herunder Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17. Klager indsendte ingen bemærkninger under høringen.

Kommunens Afgørelse og Lovgrundlag

Silkeborg Byråd godkendte projektforslaget om tilslutningspligt den 27. februar 2012. Den påklagede afgørelse af 7. marts 2012 pålagde klagers ejendom tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S. Begrundelsen for afgørelsen omfattede klimahensyn (CO2-neutralitet, fleksibilitet), en samfundsøkonomisk fordel på 37 mio. kr., bedre energiudnyttelse og forventningen om billigere eller uændrede udgifter for forbrugerne. Afgørelsen var truffet med hjemmel i Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.

Klagers Synspunkter

Klager anførte, at Silkeborg Kommune ikke lovligt havde kunnet godkende projektforslaget, og at afgørelsen derfor skulle ophæves. Klager fremførte følgende hovedargumenter:

  • Klimahensyn tilsidesættes, da borgere mister muligheden for at investere i alternative, CO2-neutrale energiformer som biogas, der kan distribueres i eksisterende naturgasrør.
  • De samfundsøkonomiske beregninger er ikke korrekte eller gennemskuelige, og projektet vil ikke give et samfundsøkonomisk positivt resultat.
  • Værket mangler kapacitet og kræver store investeringer, som vil belaste både nuværende og fremtidige forbrugere. Kampagnetilbud reducerer finansieringen fra engangsbetalinger.
  • De brugerøkonomiske beregninger er ukorrekte, da følgeskader ved installation ikke er medregnet, og færre end halvdelen af forbrugerne vil have et økonomisk incitament til at vælge fjernvarme.
  • Mange borgere vil ikke kunne finansiere fjernvarmetilslutningen, selv til den nedsatte kampagnepris.

Energiklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 7. marts 2012 om pålæg af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S.

Sagsbehandlingsfejl og Reparation

Energiklagenævnet bemærkede, at Silkeborg Kommune havde inddraget nye brugerøkonomiske beregninger for 2012, som ikke var en del af det oprindelige høringsmateriale fra 2011. Dette udgjorde en manglende partshøring i strid med Forvaltningsloven § 19, stk. 1. Energiklagenævnet fandt dog, at denne sagsbehandlingsfejl var repareret, da klager blev bekendt med de nye oplysninger under klagesagsbehandlingen og fik mulighed for at fremkomme med bemærkninger. De opdaterede beregninger ændrede desuden ikke projektforslagets brugerøkonomiske forudsætninger i en sådan grad, at det stred mod Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1, nr. 8 om indholdsmæssige krav til projektforslag.

Vurdering af Projektforslaget om Tilslutningspligt

Kommunen er tillagt et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt i henhold til Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12. Beslutningen skal baseres på saglige hensyn, såsom miljøhensyn, hensyn til varmeprisen eller sikring af investeringer. Der er ikke et krav om, at brugerøkonomien nødvendigvis skal være positiv. Energiklagenævnet fandt, at projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1-10, herunder tilstrækkelige brugerøkonomiske beregningseksempler, selvom de ikke var detaljerede for hver enkelt ejendom. Kommunens underretning af grundejere var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1.

Energiklagenævnet vurderede, at Silkeborg Kommunes afgørelse var baseret på saglige hensyn, herunder miljøhensyn, bedre og mere fleksibel udnyttelse af energiressourcer, samt at pålæggelse af tilslutningspligt var en forudsætning for værkets investeringer i udbredelse af fjernvarmen.

Adskillelse af Projekter

Energiklagenævnet understregede, at pålæg af tilslutningspligt og ændring af områdeafgrænsningen er to retligt forskellige og uafhængige projekter. Tilslutningspligt pålægges i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg, mens ændring af områdeafgrænsning godkendes efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg. Nævnet kunne ikke tage stilling til spørgsmål vedrørende konverteringsprojektets samfundsøkonomiske beregninger, da kommunens afgørelse af 8. juni 2011 om godkendelse af dette projekt ikke var påklaget inden for fristen i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 29, stk. 2.

Mulighed for Dispensation

Energiklagenævnet vejledte klager om muligheden for dispensation fra tilslutningspligten i særlige tilfælde, f.eks. hvis omkostningerne ved skift til fjernvarme medfører en økonomisk urimelig situation for ejeren, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Ansøgning om dispensation skal indsendes til kommunen, når tilslutningspligten er ved at indtræde, og kommunens afgørelse kan påklages til Energiklagenævnet.

Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 5, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.

Lignende afgørelser