Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S for ejendomme i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby.

Baggrund for pålæg af tilslutningspligt

Silkeborg Varme A/S anmodede i januar 2011 Silkeborg Kommune om godkendelse af et projektforslag for fjernvarmeforsyning i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Projektområdet var oprindeligt udlagt til individuel naturgasforsyning, og forslaget indebar en ændring af områdeafgrænsningen. Værket ønskede at pålægge eksisterende og nye bebyggelser tilslutningspligt for at sikre en tilstrækkelig høj tilslutningsgrad, der kunne retfærdiggøre en investering på 76 mio. kr. i nye ledninger.

Silkeborg Kommune godkendte den 8. juni 2011 ændringen af områdeafgrænsningen. Den 9. juni 2011 sendte kommunen ansøgningen om godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt i høring hos berørte grundejere. Høringsbrevet informerede om, at tilslutning for eksisterende bebyggelse skulle ske inden ni år, og at kommunen var indstillet på at godkende påbuddet, da det ville fremme fjernvarmens udbredelse og var samfundsøkonomisk fordelagtigt. Kommunen vurderede, at den gennemsnitlige forbruger ikke ville få større udgifter, da fjernvarmen produceres som kraftvarme, hvilket giver en bedre energiudnyttelse end individuel naturgasforsyning.

Høringsbrevet var vedlagt bilag, der uddybede varsel om påbud, økonomiske følger, retsvirkninger og regler for fritagelse og dispensation, herunder Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17. Klager indsendte ikke bemærkninger til kommunen i høringsperioden.

Kommunens afgørelse og klagers synspunkter

Silkeborg Kommunes byråd godkendte projektforslaget om tilslutningspligt den 27. februar 2012. Kommunen pålagde herefter klagers ejendom tilslutningspligt ved afgørelse af 7. marts 2012. Afgørelsen var begrundet i kommunens Varmeplan 2011-2020 om CO2-neutral varmeforsyning og stop for fossile brændsler, samt en samfundsøkonomisk fordel på 37 mio. kr. og bedre energiudnyttelse. Afgørelsen henviste til Varmeforsyningsloven § 11, Varmeforsyningsloven § 12 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2 samt Projektbekendtgørelsen.

Klager klagede den 7. april 2012 til Silkeborg Kommune, som videresendte klagen til Energiklagenævnet. Klagers hovedargumenter var:

  • Installation af et nyt naturgasfyr for 5 år siden og et nyt gaskomfur sidste år ville medføre ressourcespild ved tilslutning til fjernvarme.
  • De nuværende anlæg burde være udtjente, før fjernvarmen installeres, for at give mulighed for at vurdere fjernvarmeprisernes udvikling.

Energiklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 7. marts 2012 om pålæg af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S. Nævnet videresendte dog sagen til Silkeborg Kommune for behandling af klagers ansøgning om forlængelse af tilslutningsfristen.

Sagsbehandling og partshøring

Energiklagenævnet konstaterede, at Silkeborg Kommune havde inddraget nye brugerøkonomiske beregninger for 2012 i sin afgørelse, som ikke var en del af det materiale, der blev sendt i høring i 2011. Dette udgjorde en sagsbehandlingsfejl i henhold til Forvaltningsloven § 19, stk. 1. Nævnet vurderede dog, at fejlen var repareret, da klager fik mulighed for at kommentere de nye oplysninger under klagesagens behandling hos Energiklagenævnet. De opdaterede beregninger ændrede desuden ikke projektforslagets karakter i en grad, der stred mod Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4.

Godkendelse af projektforslag og tilslutningspligt

Nævnet fandt, at kommunen har et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt i henhold til Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12. Kommunens beslutning skal baseres på saglige hensyn som miljø, varmepriser eller sikring af investeringer. Projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1. Nævnet bemærkede, at bekendtgørelsen ikke kræver positiv brugerøkonomi for pålæg af tilslutningspligt. Kommunens behandling af projektforslaget var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1. Kommunens afgørelse var baseret på saglige hensyn, herunder miljøhensyn, bedre energiudnyttelse og sikring af værkets investeringer.

Ansøgning om dispensation/forlængelse af frist

Energiklagenævnet fortolkede klagers indvendinger om det nye naturgasfyr som en anmodning om forlængelse af tilslutningsfristen i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Nævnet bemærkede, at kommunalbestyrelsen har et vidt skøn til at vurdere, om der skal meddeles dispensation eller forlængelse af fristen. Tidspunktet for installation af det individuelle forsyningssystem, omkostninger og forventet restlevetid kan udgøre særlige forhold for forlængelse af fristen. Da kommunen ikke havde behandlet denne ansøgning, videresendte Energiklagenævnet sagen til Silkeborg Kommune for videre foranstaltning i henhold til Forvaltningsloven § 7, stk. 2.

Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 5, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.

Lignende afgørelser