Klage over pålagt tilslutningspligt til fjernvarme
Dato
20. december 2012
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Pålæg af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt til fjernvarme for en ejendom i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Silkeborg Kommune godkendte den 27. februar 2012 et projektforslag fra Silkeborg Varme A/S (tidligere Silkeborg Fjernvarme A/S) og pålagde ejendommen tilslutningspligt den 9. marts 2012. Ejeren klagede og ansøgte om dispensation, men kommunen fastholdt pålægget og afslog ansøgningen den 1. november 2012.
Projektforslag og høringsproces
Silkeborg Varme A/S anmodede i januar 2011 Silkeborg Kommune om godkendelse af et projektforslag for fjernvarmeforsyning af Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Området var tidligere udlagt til individuel naturgasforsyning, og projektet indebar en ændring af områdeafgrænsningen. Kommunen godkendte ændringen den 8. juni 2011.
Ansøgningen om godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt blev sendt i høring hos berørte grundejere den 9. juni 2011. Høringsbrevet informerede om, at tilslutning for eksisterende bebyggelse skulle ske inden ni år, og at kommunen var indstillet på at godkende ansøgningen for at fremme fjernvarmens udbredelse, da det var samfundsøkonomisk fordelagtigt. Projektforslaget var ikke vedlagt høringsbrevet, men kunne rekvireres eller ses på kommunens hjemmeside. Høringsbrevet indeholdt dog bilag med uddybning af varsel om påbud, økonomiske følger, retsvirkninger, fritagelsesmuligheder og lovgrundlag, herunder en gengivelse af Tilslutningsbekendtgørelsen § 15 og Tilslutningsbekendtgørelsen § 17.
Kommunens afgørelse og klagerens synspunkter
Silkeborg Kommunes byråd godkendte projektforslaget om tilslutningspligt den 27. februar 2012. Af dagsordenen fremgik oplysninger om brugerøkonomien for 2012, som ikke havde været en del af det oprindelige høringsmateriale. Kommunen fastholdt pålægget og afslog ansøgningen om dispensation eller fritagelse den 1. november 2012, med henvisning til oplysninger fra ingeniørfirmaet Rambøll vedrørende omstilling af enstrenget anlæg.
Klageren anførte i sin klage, at:
- Høringsmaterialet var svært tilgængeligt, og kriterier for fritagelse var uklare.
- Kommunens beregninger var baseret på en ejendom på 140 m², mens klagerens ejendom var 129 m².
- Fjernvarmen produceres med naturgas og gasolie, og klageren ønskede at skifte til varmepumpe/solpaneler, hvilket ikke var muligt efter pålægget.
- Ejendommens varmeanlæg fra 1971 var enstrenget og opfyldte ikke krav til direkte tilslutning, hvilket ville kræve en dyr ombygning til et tostrenget anlæg, estimeret til over 200.000 kr. plus bygningsmæssige indgreb på ca. 100.000 kr.
Energiklagenævnet ophævede Silkeborg Kommunes afgørelser af 9. marts 2012 og 1. november 2012 om pålæg af tilslutningspligt og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen.
Begrundelse for hjemvisning
Nævnet fandt, at Silkeborg Kommune havde indhentet nye faktiske oplysninger – opdaterede brugerøkonomiske beregninger for 2012 og oplysninger fra Rambøll om omstilling af enstrenget anlæg – som ikke var blevet partshørt med ejeren. Selvom manglen på partshøring i henhold til Forvaltningsloven § 19, stk. 1 blev anset for repareret under klagesagsbehandlingen, var der en væsentlig mangel i kommunens behandling af ansøgningen om fritagelse.
Kommunen havde ikke foretaget en konkret vurdering af, hvorvidt omstillingen af klagerens specifikke ejendom til fjernvarme ville være uforholdsmæssigt bekostelig i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 15, nr. 1. Kommunen havde alene baseret sin vurdering på generelle oplysninger fra værket og Rambøll, uden at indhente konkrete oplysninger om de bygningsmæssige forhold og omkostninger for klagerens ejendom. Denne manglende konkrete vurdering gjorde kommunens afgørelser ugyldige.
Energiklagenævnet valgte at hjemvise sagen for at sikre, at klageren og værket fortsat havde mulighed for at få sagen prøvet ved to instanser. Kommunen skal derfor indhente de nødvendige oplysninger og foretage en konkret vurdering af omkostningerne ved omstillingen af ejendommen.
Bemærkninger om dispensation
Nævnet bemærkede desuden, at ejeren har mulighed for at søge om dispensation fra tilslutningspligten i medfør af Tilslutningsbekendtgørelsen § 17, stk. 2, hvis vedkommende bliver folkepensionist inden udløbet af tilslutningsfristen. Derudover kan dispensation søges, hvis pålægget vil sætte ejeren i en urimelig økonomisk situation, jf. Tilslutningsbekendtgørelsen § 17, stk. 1. En sådan ansøgning skal indsendes, når tilslutningspligten er ved at indtræde, og skal indeholde detaljerede oplysninger om ejerens økonomiske forhold.
Afgørelsen er truffet i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 21, stk. 1 jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Tilslutningsbekendtgørelsen § 21, stk. 5 jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.
Lignende afgørelser