Command Palette

Search for a command to run...

Silkeborg Kommune godkendte den 27. februar 2012 et projektforslag fra Silkeborg Varme A/S om tilslutningspligt til fjernvarme for områderne Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Som følge heraf pålagde kommunen den 6. marts 2012 klagerens ejendom tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S. Klageren indgav en klage til Energiklagenævnet den 5. april 2012, idet klagen primært vedrørte den generelle godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt, uden at der var anført særlige forhold vedrørende klagerens ejendom.

Baggrund for projektforslaget

Projektforslaget indebar en konvertering af forsyningsområdet fra individuel naturgasforsyning til fjernvarme. Det forudsattes, at lovgivningens muligheder for pålæggelse af tilslutningspligt for både ny og eksisterende bebyggelse ville blive anvendt. En del ubebyggede matrikler var allerede pålagt tilslutningspligt til kollektiv forsyning via lokalplaner.

Kommunens godkendelse og høringsproces

Silkeborg Kommune godkendte den 8. juni 2011 ændringen af områdeafgrænsningen fra naturgas til fjernvarme. Denne afgørelse blev ikke påklaget. Ansøgningen om godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt blev sendt i høring til berørte grundejere den 9. juni 2011. Høringsbrevet informerede om, at tilslutning for eksisterende bebyggelse skulle ske inden for ni år, og at kommunen var indstillet på at godkende ansøgningen. Begrundelsen var, at påbud om tilslutningspligt ville fremskynde tilslutningen og øge den samlede tilslutningsgrad, hvilket var samfundsøkonomisk fordelagtigt. Kommunen vurderede, at den gennemsnitlige forbruger ikke ville opleve større udgifter, da fjernvarmen produceres som kraftvarme, hvilket giver en bedre energiudnyttelse end individuel naturgasforsyning.

Høringsbrevet var vedlagt bilag, der uddybede varsel om påbud, økonomiske følger, retsvirkninger, regler for fritagelse og dispensation, samt en gengivelse af Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17. Klageren indsendte ingen bemærkninger under høringsperioden.

Den påklagede afgørelse

Silkeborg Kommunes byråd godkendte projektforslaget om tilslutningspligt den 27. februar 2012. Den påklagede afgørelse af 6. marts 2012 pålagde klagerens ejendom tilslutningspligt. Afgørelsen henviste til kommunens Varmeplan 2011-2020, der sigter mod CO2-neutral varmeforsyning inden 2030 og udfasning af fossile brændsler. Kommunen lagde vægt på:

  • En samfundsøkonomisk fordel på 37 mio. kr.
  • Bedre udnyttelse af energiressourcer gennem kraftvarmeproduktion.
  • Beregninger, der viste billigere eller uændrede varmeudgifter for hovedparten af bygningerne.
  • At tilslutningspligten var en forudsætning for Silkeborg Varme A/S' investering på 76 mio. kr. i nye ledninger.

Afgørelsen var truffet med hjemmel i Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2 og Projektbekendtgørelsen.

Klagerens synspunkter

Klageren anførte i sin klage, at beslutningen var uforståelig, især i lyset af et efterfølgende energiforlig om fremme af biogas. Klageren fremhævede desuden et forventet varmetab på 20-25% og en betydelig værdiforringelse af ejendomme i lokalområdet som følge af tilslutningspligten.

Energiklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 6. marts 2012 om pålæggelse af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S.

Sagsbehandlingsfejl og reparation

Energiklagenævnet konstaterede, at Silkeborg Kommune havde begået en sagsbehandlingsfejl ved at inddrage nye brugerøkonomiske beregninger for 2012 i byrådets godkendelse af projektforslaget, uden at disse oplysninger havde været en del af den oprindelige høring. Dette var i strid med Forvaltningslovens § 19, stk. 1. Energiklagenævnet vurderede dog, at fejlen var repareret under klagesagens behandling, da klageren blev gjort bekendt med de nye oplysninger og fik mulighed for at kommentere dem. Derfor fandt nævnet ikke anledning til at ophæve kommunens afgørelse på grund af denne fejl.

Vurdering af projektforslaget og kommunens skøn

Nævnet bemærkede, at Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12 giver kommunen et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt som et styringsmiddel i varmeplanlægningen. Beslutningen skal baseres på saglige hensyn som miljø, varmepris eller beskyttelse af investeringer. Der er ikke et krav om, at brugerøkonomien nødvendigvis skal være positiv.

Projektforslaget blev fundet at indeholde de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1. De anvendte beregningseksempler for brugerøkonomi blev anset for tilstrækkelige til en generel illustration af de økonomiske konsekvenser. Kommunens høringsproces, herunder underretning af grundejere og meddelelse om godkendelse og pålæg, blev fundet at være i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1.

Konklusion

Energiklagenævnet vurderede, at Silkeborg Kommunes afgørelse var baseret på saglige hensyn, herunder miljøhensyn, bedre og mere fleksibel udnyttelse af energiressourcer, samt sikring af nødvendige investeringer for fjernvarmeforsyningen. Da der ikke fremgik særlige forhold, der specifikt fritog klagerens ejendom fra tilslutningspligt, stadfæstede Energiklagenævnet kommunens afgørelse. Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1 og Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 5 og Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.

Lignende afgørelser