Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse af 6. marts 2012, hvorved klagerens ejendom blev pålagt tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S. Baggrunden for afgørelsen var et projektforslag fra Silkeborg Varme A/S, som Silkeborg Kommunes byråd godkendte den 27. februar 2012. Projektforslaget omhandlede fjernvarmeforsyning af Funder, Lysbro og Funder Kirkeby, et område der tidligere var udlagt til individuel naturgasforsyning. Projektet forudsatte anvendelse af lovgivningsmæssige muligheder for pålæggelse af tilslutningspligt for både ny og eksisterende bebyggelse. Kommunen havde tidligere, den 8. juni 2011, godkendt en ændring af områdeafgrænsningen fra individuel naturgas til fjernvarme, en afgørelse der ikke blev påklaget. Kommunen sendte den 9. juni 2011 projektforslaget om tilslutningspligt i høring hos de berørte grundejere. Af høringsbrevet fremgik det, at tilslutning for eksisterende bebyggelse skulle ske inden for ni år, og at kommunen var indstillet på at godkende ansøgningen for at fremme fjernvarmens udbredelse, da det blev vurderet samfundsøkonomisk fordelagtigt og ikke ville medføre større udgifter for den gennemsnitlige forbruger. Klageren fremkom ikke med bemærkninger til kommunen under høringsperioden. Ved byrådsmødet den 27. februar 2012 godkendte byrådet projektforslaget. Det fremgik af dagsordenen, at der var inddraget opdaterede brugerøkonomiske beregninger for 2012, som ikke havde været en del af det oprindelige høringsmateriale fra 2011. Disse oplysninger fremgik dog af den påklagede afgørelse af 6. marts 2012.

Klagerens synspunkter

Klageren anførte, at Silkeborg Kommune ikke lovligt kunne godkende projektforslaget, og at afgørelsen derfor skulle ophæves. Klagerens hovedargumenter var:

  • Klimahensyn tilsidesættes, da borgere mister muligheden for at investere i CO2-neutrale energiformer, og kommunen ikke afventer fremtidig biogasudvikling.
  • De samfundsøkonomiske beregninger for omlægningen fra naturgas til fjernvarme er ukorrekte og uigennemskuelige, og projektet vil ikke give et positivt samfundsøkonomisk resultat.
  • Værket mangler kapacitet til at forsyne de nye områder, hvilket vil medføre store økonomiske konsekvenser for forbrugerne på grund af nødvendige renoveringer og udbygninger. Kampagnetilbud reducerer indtægter til ledningsnetudbygning, hvilket vil belaste eksisterende forbrugere.
  • Oplysningerne om brugerøkonomi i projektforslaget og kommunens afgørelse er ukorrekte, da de ikke tager højde for følgeskader ved installation af fjernvarme, og beregninger fra HMN Naturgas I/S viser, at færre end halvdelen af forbrugerne vil have økonomisk incitament til at vælge fjernvarme.
  • Mange borgere vil have svært ved at finansiere fjernvarmetilslutningen, selv til den nedsatte kampagnepris.
  • Klageren vil blive sat i en urimelig økonomisk situation, da et nyt gasfyr til over 45.000 kr. blev købt i december 2010, og fjernvarmen vil blive dyrere for husstanden.

Energiklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 6. marts 2012 om pålæg af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S. Energiklagenævnet videresendte dog sagen til Silkeborg Kommune for behandling af klagerens ansøgning om forlængelse af tilslutningsfristen, jf. Forvaltningsloven § 7, stk. 2.

Sagsbehandling og partshøring

Energiklagenævnet konstaterede, at Silkeborg Kommune havde inddraget nye brugerøkonomiske beregninger for 2012 i sin afgørelse, som ikke var blevet partshørt med de berørte grundejere under den indledende høring. Dette udgjorde en sagsbehandlingsfejl i henhold til Forvaltningsloven § 19, stk. 1. Nævnet vurderede dog, at fejlen var repareret, da klageren under klagesagens behandling for Energiklagenævnet blev bekendt med de opdaterede beregninger og fik mulighed for at kommentere dem. De opdaterede beregninger ændrede desuden ikke projektforslagets karakter i en sådan grad, at kommunens fremgangsmåde var i strid med Tilslutningsbekendtgørelsen § 3, stk. 1, nr. 8 eller Tilslutningsbekendtgørelsen § 4.

Projektforslagets gyldighed

Nævnet fandt, at kommunen har et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt i henhold til Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12, baseret på saglige hensyn som miljø, varmepris og sikring af investeringer. Et krav om positiv brugerøkonomi er ikke en forudsætning. Projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 3, nr. 1-10, og de anvendte standardberegningseksempler for brugerøkonomi var acceptable, da Tilslutningsbekendtgørelsen § 3, nr. 6 ikke stiller specifikke krav til beregningsstandarder. Kommunens behandling af projektforslaget, herunder underretning og høring, blev fundet i overensstemmelse med Tilslutningsbekendtgørelsen § 4, Tilslutningsbekendtgørelsen § 5 og Tilslutningsbekendtgørelsen § 20, stk. 1.

Samfundsøkonomiske beregninger og dispensation

Energiklagenævnet bemærkede, at pålæggelse af tilslutningspligt og ændring af områdeafgrænsning er to separate projekter. De samfundsøkonomiske beregninger, som klageren anfægtede, vedrørte konverteringsprojektet (ændring af områdeafgrænsning), som blev godkendt den 8. juni 2011 og ikke var påklaget til nævnet. Nævnet kunne derfor ikke tage stilling til dette spørgsmål.

Klagerens anmodning om dispensation fra tilslutningspligten, begrundet i købet af et nyt gasfyr, blev fortolket som en ansøgning om forlængelse af tilslutningsfristen i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 17, stk. 1. Nævnet anerkendte, at kommunen har et vidt skøn i sådanne sager, men at tidspunktet for installation af et individuelt forsyningssystem, omkostninger og restlevetid kan udgøre særlige forhold, der berettiger en forlængelse af fristen. Da kommunen ikke havde behandlet denne specifikke ansøgning, videresendte Energiklagenævnet sagen til Silkeborg Kommune for en konkret vurdering af klagerens anmodning om forlængelse af tilslutningsfristen.

Afgørelsens hjemmel

Afgørelsen blev truffet i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 21, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1.

Lignende afgørelser