Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S for en ejendom i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Kommunens afgørelse af 6. marts 2012 fulgte byrådets godkendelse af et projektforslag den 27. februar 2012.

Baggrund for Projektforslaget

Silkeborg Varme A/S (tidligere Silkeborg Fjernvarme A/S) anmodede 18. januar 2011 Silkeborg Kommune om godkendelse af et projektforslag for fjernvarmeforsyning i et område, der tidligere var udlagt til individuel naturgasforsyning. Projektet indebar en ændring af områdeafgrænsningen og forudsatte anvendelse af lovgivningsmæssige muligheder for pålæggelse af tilslutningspligt. En separat ansøgning om godkendelse af projektforslag om tilslutningspligt for eksisterende og nye bebyggelser blev indsendt 22. januar 2011.

Høringsproces og Kommunens Begrundelse

Silkeborg Kommune godkendte ændringen af områdeafgrænsningen 8. juni 2011. Ansøgningen om tilslutningspligt blev sendt i høring hos berørte grundejere 9. juni 2011. Høringsbrevet informerede om en tilslutningsfrist på ni år for eksisterende bebyggelse og angav, at projektforslaget kunne rekvireres. Kommunen tilkendegav sin indstilling om at godkende påbuddet om tilslutningspligt med henvisning til:

  • Hurtigere og højere sluttilslutning til fjernvarme.
  • Samfundsøkonomisk fordelagtighed ved udbredelse af fjernvarme frem for individuel naturgas.
  • Forventning om, at den gennemsnitlige forbruger ikke ville få større udgifter, da fjernvarmen produceres som kraftvarme.

Høringsbrevet var vedlagt bilag, der uddybede varsel om påbud, økonomiske følger, retsvirkninger, fritagelsesmuligheder og lovgrundlag, herunder Tilslutningsbekendtgørelsen § 15 og Tilslutningsbekendtgørelsen § 17. Klager indsendte ikke bemærkninger under høringen.

Klagerens Synspunkter

Klager anførte, at kommunen ikke lovligt har kunnet godkende projektforslaget, og at afgørelsen af 6. marts 2012 derfor skulle ophæves. Klagerens hovedargumenter var:

  • Økonomi: 90 % af forbrugerne vil få højere omkostninger. Projektet vil ikke give et samfundsøkonomisk positivt resultat ved omlægning fra gas til fjernvarme. Tilslutningsudgiften er betydelig, og der er ikke taget højde for følgeskader.
  • Ejendomsspecifikke forhold:
    • Klager har en brændeovn og mener at kunne søge dispensation på dette grundlag.
    • Der er store anlægsudgifter på grund af 34 meter flisebelægning og klinker i baggangen.
    • Klager installerede et nyt naturgasfyr i oktober 2010 med en forventet levetid på 15 år og ønskede tilslutningsfristen forlænget for at udnytte fyrets levetid.

Energiklagenævnet ophævede Silkeborg Kommunes afgørelse af 6. marts 2012, hvorved kommunen pålagde klagerens ejendom tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S, og sagen hjemvistes til fornyet behandling i kommunen. Desuden videresendte nævnet den del af sagen, der angår ansøgning om forlængelse af tilslutningsfristen, til Silkeborg Kommune til videre foranstaltning, jf. Forvaltningsloven § 7, stk. 2.

Sagsbehandling og Partshøring

Energiklagenævnet konstaterede, at Silkeborg Kommune havde inddraget nye brugerøkonomiske beregninger for 2012 i sin afgørelse, som ikke var en del af det oprindelige høringsmateriale fra 2011. Dette udgjorde en manglende partshøring i henhold til Forvaltningsloven § 19, stk. 1. Nævnet fandt dog, at denne sagsbehandlingsfejl var "repareret" under klagesagsbehandlingen, da klager blev bekendt med oplysningerne og fik mulighed for at kommentere. Derfor var denne fejl ikke i sig selv tilstrækkelig grund til at ophæve afgørelsen. Kommunens fremgangsmåde var heller ikke i strid med Tilslutningsbekendtgørelsen § 3, stk. 1, nr. 8 eller Tilslutningsbekendtgørelsen § 4.

Projektforslaget om Tilslutningspligt

Nævnet bemærkede, at Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12 giver kommunen et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt baseret på saglige hensyn som miljø, varmepris eller investeringssikring. Der er ikke et krav om positiv brugerøkonomi. Projektforslaget blev fundet at indeholde de nødvendige oplysninger i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 2 og Tilslutningsbekendtgørelsen § 3, stk. 1-10. Kommunens behandling af projektforslaget, herunder underretning af grundejere, blev anset for at være i overensstemmelse med Tilslutningsbekendtgørelsen § 4, Tilslutningsbekendtgørelsen § 5 og Tilslutningsbekendtgørelsen § 20, stk. 1. Nævnet kunne ikke tage stilling til samfundsøkonomiske beregninger vedrørende konverteringsprojektet, da dette var et separat projekt godkendt under Projektbekendtgørelsen § 29, stk. 2 og ikke påklaget rettidigt.

Fritagelse fra Tilslutningspligten

Klager havde anført forhold, der kunne begrunde fritagelse, herunder uforholdsmæssigt bekostelige omstillinger (Tilslutningsbekendtgørelsen § 15, nr. 1) og tilstedeværelsen af en brændeovn (Tilslutningsbekendtgørelsen § 15, nr. 2). Silkeborg Kommune havde som første instans ikke taget stilling til disse forhold. Energiklagenævnet fandt, at dette udgjorde en væsentlig mangel, der gjorde afgørelsen ugyldig. Nævnet valgte at hjemvise sagen til kommunen for fornyet behandling, da en vurdering af fritagelsesspørgsmålet kræver yderligere sagsoplysning og partshøring af Silkeborg Varme A/S.

Dispensation fra Tilslutningspligten

Klagerens ønske om forlængelse af tilslutningsfristen på grund af et nyinstalleret naturgasfyr med lang restlevetid blev vurderet som en ansøgning om forlængelse af tilslutningsfristen i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 17, stk. 1. Nævnet bemærkede, at kommunen har et vidt skøn i sådanne sager. Med henvisning til forarbejderne til Varmeforsyningsloven § 12, stk. 2 (tidligere § 19 i den oprindelige varmeforsyningslov fra 1979), kan tidspunktet for installation, omkostninger og forventet restlevetid for et individuelt forsyningssystem udgøre et særligt forhold, der kan medføre forlængelse af tilslutningsfristen. Da kommunen ikke tidligere havde foretaget denne vurdering, videresendte Energiklagenævnet denne del af sagen til Silkeborg Kommune for behandling som rette myndighed, hvis tilslutningspligten på ny pålægges.

Afgørelsen er truffet i henhold til Tilslutningsbekendtgørelsen § 21, stk. 1 og Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder, jf. Tilslutningsbekendtgørelsen § 21, stk. 5 og Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.

Lignende afgørelser