Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse af 14. marts 2012, hvorved klagerens ejendom blev pålagt tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S. Kommunens afgørelse fulgte en godkendelse af et projektforslag fra Silkeborg Varme A/S om fjernvarmeforsyning af Funder, Lysbro og Funder Kirkeby, et område der tidligere var udlagt til individuel naturgasforsyning.

Projektforslag og Høringsproces

Silkeborg Varme A/S anmodede i januar 2011 Silkeborg Kommune om godkendelse af et projektforslag om tilslutningspligt for området. Dette projekt indebar en ændring af områdeafgrænsningen fra naturgas til fjernvarme. Kommunen godkendte ændringen af områdeafgrænsningen den 8. juni 2011, en afgørelse der ikke blev påklaget. Ansøgningen om tilslutningspligt blev sendt i høring hos berørte grundejere den 9. juni 2011. Høringsbrevet informerede om, at tilslutning for eksisterende bebyggelse skulle ske inden ni år, og at projektforslaget var tilgængeligt online eller ved henvendelse. Kommunen begrundede sin indstilling om godkendelse med forventet hurtigere og højere tilslutning, samfundsøkonomiske fordele (beregnet til 37 mio. kr.), bedre energiudnyttelse via kraftvarme, og at den gennemsnitlige forbruger ikke ville få større udgifter. Høringsbrevet var vedlagt bilag, herunder en uddybning af varsel om påbud, økonomiske følger, retsvirkninger, og regler for fritagelse og dispensation, herunder Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17. Klageren indsendte ikke bemærkninger under høringen.

Kommunens Afgørelse og Begrundelse

Silkeborg Byråd godkendte projektforslaget om tilslutningspligt den 27. februar 2012. Den endelige afgørelse af 14. marts 2012 pålagde klagerens ejendom tilslutningspligt. Kommunen begrundede afgørelsen med visionen om en CO2-neutral varmeforsyning inden 2030, behovet for at udfase fossile brændsler, fjernvarmens fleksibilitet og evne til at udnytte forskellige brændsler, samt dens funktion som energilager. Desuden blev der lagt vægt på den samfundsøkonomiske fordel på 37 mio. kr., bedre energiudnyttelse ved kraftvarme, og at hovedparten af forbrugerne ville opnå billigere eller uændrede varmeudgifter. Tilslutningspligten blev anset som en forudsætning for Silkeborg Fjernvarmes investering på 76 mio. kr. i ledningsnet. Afgørelsen var truffet med hjemmel i Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 2 og Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.

Klagerens Synspunkter

Klageren anførte, at kommunens afgørelse var ulovlig og burde ophæves med følgende hovedargumenter:

  • Klimahensyn: Tilsidesættes, da borgere mister mulighed for CO2-neutrale alternativer, og kommunen ikke afventer biogasudvikling.
  • Samfundsøkonomi: Beregningerne er manipulerede og uigennemskuelige; projektet kan ikke give et positivt samfundsøkonomisk resultat.
  • Værkets kapacitet: Værket mangler kapacitet og kræver stor renovering/udbygning, hvilket vil belaste forbrugerne. Kampagnetilbud reducerer engangsbetalinger med 47 mio. kr., som eksisterende forbrugere skal dække.
  • Brugerøkonomi: Kommunens oplysninger er ukorrekte; følgeskader ved installation er ikke medregnet, og HMN Naturgas I/S's beregninger viser færre økonomiske incitamenter.
  • Finansiering: Mange borgere vil ikke kunne finansiere tilslutningen.

Energiklagenævnets Vurdering af Sagsbehandlingen

Energiklagenævnet bemærkede, at Silkeborg Kommune havde inddraget nye brugerøkonomiske beregninger for 2012, som ikke var en del af det oprindelige høringsmateriale. Dette udgjorde en sagsbehandlingsfejl i henhold til Forvaltningsloven § 19, stk. 1, da oplysningerne var af væsentlig betydning og til ugunst for parten. Fejlen blev dog anset for repareret under klagesagens behandling, da klageren fik mulighed for at kommentere de nye oplysninger. De opdaterede beregninger ændrede ikke projektforslagets karakter i en grad, der stred mod Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1, nr. 8 eller Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4.

Energiklagenævnets Vurdering af Projektforslaget

Nævnet fastslog, at Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12 giver kommunen et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt baseret på saglige hensyn som miljø, varmepris og investeringsbeskyttelse. Der er ikke et krav om positiv brugerøkonomi. Projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1-10, og beregningseksemplerne for brugerøkonomi var tilstrækkelige til generel illustration. Kommunens høringsproces var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1.

Nævnet understregede, at pålæggelse af tilslutningspligt og ændring af områdeafgrænsning er to separate projekter. De samfundsøkonomiske beregninger, som klageren anfægtede, vedrørte konverteringsprojektet (ændring af områdeafgrænsning), som blev godkendt efter Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg og ikke var påklaget inden for fristen i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 29, stk. 2. Energiklagenævnet kunne derfor ikke tage stilling til disse beregninger i den aktuelle klagesag. Der blev ikke fundet særlige forhold, der konkret fritog klagerens ejendom fra tilslutningspligt.

Energiklagenævnet stadfæster Silkeborg Kommunes afgørelse af 14. marts 2012 om pålæggelse af tilslutningspligt til Silkeborg Varme A/S.

Begrundelse for Stadfæstelse

Energiklagenævnet fandt, at Silkeborg Kommunes afgørelse var baseret på saglige hensyn, herunder miljøhensyn, en mere fleksibel udnyttelse af energiressourcer og sikring af nødvendige investeringer i fjernvarmenettet. Kommunen har et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt i henhold til Varmeforsyningsloven § 11 og Varmeforsyningsloven § 12, og der er ikke et krav om positiv brugerøkonomi for at pålægge tilslutningspligt.

Selvom der var en sagsbehandlingsfejl i form af manglende partshøring over opdaterede brugerøkonomiske beregninger, blev denne fejl anset for repareret under Energiklagenævnets behandling af sagen, da klageren fik mulighed for at fremkomme med bemærkninger. De opdaterede beregninger ændrede ikke projektforslagets karakter i en grad, der stred mod Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1, nr. 8 eller Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4.

Projektforslaget om tilslutningspligt blev fundet at indeholde de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1-10, og kommunens sagsbehandling var i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4, Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1. Klagerens anbringender om de samfundsøkonomiske beregninger vedrørte et separat konverteringsprojekt, som ikke var påklaget til Energiklagenævnet inden for klagefristen i Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 29, stk. 2.

Der blev ikke fundet særlige forhold, der berettigede en fritagelse af klagerens ejendom fra tilslutningspligten.

Mulighed for Dispensation

Energiklagenævnet vejledte klageren om muligheden for at søge dispensation fra tilslutningspligten i særlige tilfælde, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1. Dette kan være relevant, hvis omkostningerne ved skifte til fjernvarme eller de løbende faste udgifter medfører en økonomisk urimelig situation for ejeren. Ansøgning skal indsendes til kommunen, når tilslutningspligten er ved at indtræde, og kommunens afgørelse kan påklages til Energiklagenævnet.

Klageadgang

Afgørelsen er truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 1. Søgsmål ved domstolene skal anlægges inden 6 måneder efter meddelelse af afgørelsen, jf. Bekendtgørelse om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 5, jf. Varmeforsyningsloven § 26, stk. 4.

Lignende afgørelser