Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse om pålæg af tilslutningspligt til fjernvarme for en ejendom i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Silkeborg Kommune godkendte den 27. februar 2012 et projektforslag fra Silkeborg Varme A/S om tilslutningspligt for området og pålagde den 15. marts 2012 klagerens ejendom tilslutningspligt, samtidig med at kommunen afslog en ansøgning om fritagelse eller dispensation.

Baggrund for projektforslaget

Silkeborg Varme A/S anmodede i januar 2011 Silkeborg Kommune om godkendelse af et projektforslag for fjernvarmeforsyning af Funder, Lysbro og Funder Kirkeby. Projektet indebar en ændring af områdeafgrænsningen fra individuel naturgasforsyning til fjernvarme. Værket ønskede at pålægge både eksisterende og nye bebyggelser tilslutningspligt.

Høringsproces og kommunens begrundelse

Silkeborg Kommune godkendte den 8. juni 2011 ændringen af områdeafgrænsningen. Ansøgningen om godkendelse af projektforslaget om tilslutningspligt blev sendt i høring den 9. juni 2011 til berørte grundejere. Høringsbrevet oplyste, at tilslutning for eksisterende bebyggelse skulle ske inden ni år, og at projektforslaget kunne ses på kommunens hjemmeside eller rekvireres. Kommunen begrundede sin indstilling om at godkende tilslutningspligten med, at det ville fremme tilslutningen til fjernvarme, og at det var samfundsøkonomisk fordelagtigt. Kommunen vurderede desuden, at den gennemsnitlige forbruger ikke ville få større udgifter til opvarmning.

Høringsbrevet var vedlagt bilag, der uddybede varsel om påbud, økonomiske følger, retsvirkninger, og regler for fritagelse og dispensation, herunder henvisning til Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15 og Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17.

Klagerens synspunkter

Klageren fremkom med bemærkninger til kommunen i juli 2012, hvor det blev anført, at:

  • Det eksisterende gasfyr var udtjent, og udskiftning ville medføre betydelige udgifter og en dyrere tilslutningsafgift.
  • Klageren ønskede at udnytte mulighederne for jordvarme, biogas eller solvarme.
  • Tilslutningspligten burde være frivillig.
  • Fjernvarmen var ved at blive forældet i forhold til nybyggede lavenergibygninger.
  • Klageren ville gå på efterløn inden udløbet af tilslutningsfristen, og omkostningerne til omstilling ville være ca. 50.000 kr.
  • Klageren anmodede om dispensation fra tilslutningspligten.

Silkeborg Kommunes byråd godkendte projektforslaget om tilslutningspligt den 27. februar 2012. Det fremgik af dagsordenen, at der var anvendt brugerøkonomiske beregninger for år 2012, som ikke var inkluderet i det oprindelige høringsmateriale fra 2011. Kommunen pålagde herefter ejendommen tilslutningspligt den 15. marts 2012. Klagen blev indsendt til Energiklagenævnet den 13. april 2012.

Energiklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse af 15. marts 2012 om pålæg af tilslutningspligt og afslag på fritagelse fra tilslutningspligten.

Sagsbehandlingsfejl og reparation

Energiklagenævnet konstaterede, at Silkeborg Kommune havde inddraget nye brugerøkonomiske beregninger for 2012 i sin afgørelse, som ikke var en del af det materiale, grundejerne blev hørt over i 2011. Dette udgjorde en manglende partshøring i strid med Forvaltningslovens § 19, stk. 1. Energiklagenævnet vurderede dog, at denne sagsbehandlingsfejl var repareret under klagesagens behandling, da klageren blev bekendt med de opdaterede oplysninger og fik mulighed for at kommentere dem. Da de opdaterede beregninger ikke ændrede projektforslagets karakter væsentligt, fandt nævnet ikke anledning til at ophæve kommunens afgørelse på dette grundlag. Kommunens fremgangsmåde var heller ikke i strid med Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1, nr. 8 sammenholdt med Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4.

Godkendelse af projektforslag om tilslutningspligt

Nævnet bemærkede, at kommunalbestyrelsen har et vidt skøn til at pålægge tilslutningspligt i henhold til Varmeforsyningslovens § 11 og Varmeforsyningslovens § 12. Beslutningen skal baseres på saglige hensyn som miljø, varmepris eller beskyttelse af investeringer, og positiv brugerøkonomi er ikke et krav. Projektforslaget indeholdt de nødvendige oplysninger i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 3, stk. 1-10, herunder brugerøkonomi baseret på standardeksempler, hvilket blev fundet acceptabelt. Høringsprocessen, hvor projektforslaget var tilgængeligt online eller på anmodning, blev også fundet at være i overensstemmelse med Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 4, Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 5 og Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 20, stk. 1. Kommunens afgørelse var baseret på saglige hensyn som miljø og bedre energiudnyttelse.

Afslag på fritagelse og dispensation

Fritagelse

Energiklagenævnet var enig med kommunen i, at omstillingen af ejendommen til fjernvarme ikke ville være uforholdsmæssigt bekostelig i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 15, nr. 1. Vurderingen af uforholdsmæssige omkostninger skal alene vedrøre den fysiske omstilling og ikke tilslutningsafgiften.

Dispensation

Muligheden for dispensation i medfør af Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 2 gælder kun for folkepensionister, ikke for efterlønsmodtagere. Klageren har dog fortsat mulighed for at søge dispensation i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 17, stk. 1, hvis pålægget om tilslutningspligt vil sætte vedkommende i en urimelig økonomisk situation. En sådan ansøgning skal indsendes til kommunen, når tilslutningspligten er ved at indtræde, da det først da kan vurderes, om situationen er urimelig.

Jordvarmeanlæg

Energiklagenævnet bemærkede, at installation af et jordvarmeanlæg ikke fritager ejendommen fra tilslutningspligten i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 16. Der er dog ingen aftagepligt til fjernvarmen, hvilket betyder, at klageren frit kan anvende et jordvarmeanlæg, hvis det installeres med de rette tilladelser.

Energiklagenævnets afgørelse blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om tilslutning til kollektive varmeforsyningsanlæg § 21, stk. 1 og Varmeforsyningslovens § 26, stk. 1.

Lignende afgørelser