Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over afslag på nettoafregning grundet overskredet klagefrist

Vejle Kommune ansøgte den 31. maj 2016 Energinet.dk om tilsagn om nettoafregning for tre solcelleanlæg beliggende på Postensvej 1, 101 og 201 i Børkop. Efter en række henvendelser fra Energinet.dk vedrørende manglende oplysninger, herunder afklaring af GSRN-numre og bekræftelse af anlæggenes opsætning, traf Energinet.dk den 27. juni 2017 afgørelse om afslag på ansøgningen.

Energinet.dk begrundede afslaget med, at Vejle Kommune ikke havde opfyldt kravene i Bekendtgørelse om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet § 4, stk. 1, idet projektet var påbegyndt uden et forudgående tilsagn om nettoafregning fra Energinet.dk.

Klagerens synspunkter vedrørende afslag og klagefrist

Vejle Kommune modtog Energinet.dk's afgørelse den 4. juli 2017. Klagen til Energiklagenævnet blev indgivet den 13. september 2017. Vejle Kommune anførte flere synspunkter vedrørende den sene klage og afslaget:

  • Forkert grundlag for afslag: Klager mente, at afslaget var givet på et forkert grundlag, da solcelleanlæggene var opsat eller projekteret før den 23. september 2015. På dette tidspunkt var der ifølge klager ikke krav om forudgående tilsagn om nettoafregning. Klager henviste til et byggemødereferat fra februar 2015, hvor solceller fremgik som en del af byggeriet, og en ansøgning om dispensation for selskabsudskillelse fra marts 2015, der angav en forventet idriftsættelsesdato i juli 2015.
  • Overskredet klagefrist: Klager erkendte, at klagefristen var overskredet, men forklarede dette med, at afgørelsen blev modtaget midt i sommerferieperioden. Brevet var sendt til Vejle Kommunes postadresse uden angivelse af specifik forvaltning, afdeling eller medarbejder. Dette medførte, at brevet blev sendt rundt internt, og da det nåede den rette sagsbehandler, var vedkommende på ferie.
  • Kommunikationsform: Klager fandt det urimeligt, at Energinet.dk ikke havde adresseret brevet til den kendte kontaktperson hos Vejle Kommune, og at afgørelsen ikke var sendt elektronisk, da al anden kommunikation i sagen var foregået via e-mail.

Energiklagenævnet afviste klagen fra Vejle Kommune over Energinet.dk’s afgørelse af 27. juni 2017. Afvisningen skete på baggrund af, at klagefristen var overskredet.

Begrundelse for afvisning

Det fremgår af Bekendtgørelse om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet § 17, stk. 2, at en klage til Energiklagenævnet skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Energiklagenævnet lagde til grund, at Vejle Kommune modtog Energinet.dk’s afgørelse den 4. juli 2017. Dette betød, at klagefristen udløb senest tirsdag den 1. august 2017. Klagen blev dog først fremsendt den 13. september 2017, hvilket var 43 dage efter fristens udløb.

Energiklagenævnet vurderede, at de af Vejle Kommune anførte forhold – herunder modtagelse af afgørelsen i en ferieperiode, manglende adressering til en specifik afdeling eller medarbejder, samt Energinet.dk's valg af postforsendelse frem for e-mail – ikke kunne anses for særlige omstændigheder, der kunne begrunde, at nævnet så bort fra en så betydelig fristoverskridelse. Energiklagenævnet afviste derfor klagen.

Retsgrundlag for afgørelsen

Afgørelsen blev truffet i henhold til Bekendtgørelse om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet § 17, stk. 1, jf. Elforsyningsloven § 89, stk. 1. Energiklagenævnets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Søgsmål til prøvelse af afgørelser truffet af Energiklagenævnet skal anlægges inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende, jf. Elforsyningsloven § 89, stk. 7. Afgørelsen blev truffet af nævnets næstformand i henhold til Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet § 6, stk. 1, jf. Bekendtgørelse om forretningsorden for Energiklagenævnet § 3, stk. 2.

Lignende afgørelser