Klage over stigning i administrationsomkostninger på pensionsordning
Dato
13. december 2023
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Selskab medhold
Firma navn
PFA Pension
Dokument
Denne sag omhandler en tvist mellem en forsikringstager og PFA Pension vedrørende en varslet forhøjelse af administrationsomkostningerne på forsikringstagerens pensionsordning.
Sagens baggrund
Forsikringstageren har en privat pensionsordning hos PFA Pension, etableret den 1. januar 2006, med seneste indskud den 4. december 2014. Ordningen blev flyttet til en ny IT-platform den 1. november 2019. Den 25. august 2023 meddelte PFA Pension forsikringstageren, at administrationsomkostningerne ville blive ændret pr. 1. januar 2024 med henvisning til øgede administrationsomkostninger. Ifølge forsikringstagerens police kan omkostningerne ændres uden varsel med virkning til et månedsskifte.
De varslede ændringer i omkostningerne er som følger:
Omkostningstype | Før (pr. måned) | Efter (pr. måned) | Bemærkninger |
---|---|---|---|
Fast gebyr | 83 kr. | 72 kr. | Reduktion |
Variabel gebyr | Ikke eksisterende | 0,0125% af opsparing | Maks. 375 kr./ordning |
PFA oplyste, at ændringerne ikke direkte påvirker størrelsen af tarifudbetalinger, men at de nye omkostninger over tid kan medføre, at tarifudbetalingen falder, hvis der ikke dannes tilstrækkeligt overskud til at dække depotsikringen. Forsikringstageren indsendte en klage over de nye omkostninger den 8. september 2023.
Parternes påstande og argumenter
Klagerens synspunkt
Klageren gør gældende, at omkostningsstigningen er ude af proportioner og ikke følger almindelig prisudvikling. Klageren ønsker, at pensionsordningerne fortsætter med den hidtidige omkostningsstruktur og bemærker, at depotet vil blive nedskrevet som følge af de øgede omkostninger.
PFA's synspunkt
PFA Pension fastholder, at de har ret til at ændre administrationsomkostningerne. Selskabet begrunder stigningen med stigende driftsomkostninger og færre kunder i gennemsnitsrentemiljøet, hvilket har ført til et omkostningsunderskud. PFA anfører, at ændringen er varslet korrekt med mere end 3 måneders varsel, hvilket er i overensstemmelse med god skik. PFA påpeger, at de nye administrationsomkostninger er anmeldt til Finanstilsynet, som er tilsynsmyndighed for, at omkostningerne er rimelige og betryggende.
Klageren får ikke medhold i sin klage over PFA Pensions forhøjelse af administrationsomkostninger på sin pensionsordning.
Ankenævnets begrundelse
Ankenævnet bemærker, at Finanstilsynet er den tilsynsmyndighed, der vurderer, om pensionsselskabernes tekniske grundlag, herunder opgørelse af administrationsomkostninger, er rimeligt og betryggende over for kunderne.
Efter en grundig gennemgang af sagens omstændigheder finder nævnet ikke grundlag for at pålægge PFA Pension at annullere eller ændre den omkostningsstigning, der træder i kraft den 1. januar 2024, og som selskabet meddelte klageren ved brev af 25. august 2023.
Nævnet har lagt vægt på, at det fremgår af pensionsoversigten, at selskabet har ret til at ændre reglerne for opgørelse af administrationsomkostninger med virkning til et månedsskifte. PFA Pension har med brevet af 25. august 2023 givet klageren et behørigt varsel om ændringerne i administrationsomkostningerne, hvilket er i overensstemmelse med Bekendtgørelse om god skik.
Det er også væsentligt, at der ikke foreligger oplysninger om, at Finanstilsynet har haft bemærkninger til selskabets ændring af administrationsomkostningerne. De nye administrationsomkostninger for pensionsordninger i gennemsnitsrente er anmeldt til Finanstilsynet, jf. Lov om finansiel virksomhed § 20, stk. 1. Det følger af Lov om finansiel virksomhed § 21, stk. 1, at de anmeldte administrationsomkostninger skal være rimelige og betryggende. På baggrund af de foreliggende oplysninger har nævnet ikke grundlag for at antage, at de nye omkostningssatser ikke på rimelig måde modsvarer selskabets faktiske udgifter til administration af den pågældende gruppe af pensionsordninger.
Lignende afgørelser