Afgiftsfritagelse for buskøb - lignende institutioner - [Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6, litra a](/ref/registreringsafgiftsloven_§_2)
Dato
18. oktober 2010
Hoved Emner
Registreringsafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Afgiftsfritagelse, Lignende institution, Plejebehov, Handicap, Botilbud, Bus
Lovreferencer
Sagen omhandlede en ansøgning fra [virksomhed1] om fritagelse for betaling af registreringsafgift ved køb af en bus. SKAT havde afvist ansøgningen med den begrundelse, at institutionen ikke blev anset for omfattet af Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6, litra a, som fritager køretøjer anvendt af plejehjem, ældrecentre og lignende institutioner til befordring af egne beboere eller hjemmeboende ældre.
Sagens oplysninger
[virksomhed1] er et botilbud med 14 beboere, alle visiteret via kommunen. Beboerne har generelt et lavt funktionsniveau, mange med fysiske og kognitive funktionsnedsættelser, og nogle med yderligere handicap som demens eller sindslidelser. De har behov for støtte, rådgivning og vejledning til dagligdagens gøremål, herunder personlig pleje og omsorg. Opholdet er af længerevarende karakter, ofte livslangt. Institutionen har 16 ansatte, herunder socialpædagoger, social- og sundhedshjælpere og sygeplejersker, samt tilknyttet psykiater, psykolog og fysioterapeut. Hjemmesygeplejersker og social- og sundhedsassistenter er også tilknyttet til daglige plejeopgaver.
SKAT's afgørelse
SKAT vurderede, at [virksomhed1] ikke opfyldte kriterierne for en "lignende institution" i henhold til Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6, litra a. SKAT lagde vægt på, at:
- Beboerne ikke blev anset for at være handicappede eller syge på en måde, der krævede intensiv og konstant pleje.
- De arbejdsopgaver, der varetages af [virksomhed1], ikke kunne sidestilles med pleje og behandling på plejehjem og ældrecentre.
- Personalets sammensætning kun i begrænset omfang omfattede særligt plejepersonale, og borgernes tilknytning primært var af socialpædagogisk og støttende karakter.
SKAT henviste til SKM2006.651.HR, som skærper kravene til "lignende institutioner".
Klagerens påstand og argumenter
[virksomhed1] påstod, at betingelserne for afgiftsfritagelse var opfyldt, da institutionen måtte anses som en "lignende institution". Klageren argumenterede med, at:
- Beboernes funktionsevne var meget lav, sammenlignelig med beboere i en plejebolig, og de havde alle behov for daglig pleje.
- Selvom der ikke var fastansat særligt plejepersonale, varetog pædagogerne ofte plejeopgaverne, og beboernes komplekse behov krævede særligt uddannet personale med socialpædagogisk viden.
- De daglige opgaver, såsom hjælp til toiletbesøg, bad, hygiejne, påklædning og måltider, måtte sidestilles med opgaver i en plejebolig.
- En normering på 12 fastansatte til 14 beboere vidnede om et omfattende behov for hjælp, suppleret af hjemmesygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKAT's afgørelse om ikke at imødekomme ansøgningen om afgiftsfritagelse for en bus. Afgørelsen var baseret på en fortolkning af Registreringsafgiftsloven § 2, stk. 1, nr. 6, litra a.
Landsskatteretten lagde vægt på følgende:
- Institutionen, [virksomhed1], blev ikke anset for en "lignende institution" i lovens forstand.
- Hovedparten af beboerne blev ikke anset for at have behov for intensiv og konstant pleje, som det kræves for at falde ind under lovens fritagelsesbestemmelse.
- Personalets normering og sammensætning samt de arbejdsopgaver, der varetages af institutionen, kunne ikke sidestilles med den pleje og behandling, der foretages på plejehjem eller ældrecentre.
Retten henviste til Østre Landsrets dom af 25. april 2005 (SKM2005.181.ØLD), som blev stadfæstet af Højesteret den 4. september 2006 (SKM2006.651.H). Disse domme fastslår, at et pleje- og behandlingskriterium fortsat skal anvendes ved fortolkningen af "lignende institutioner", selv efter en lovændring, hvor "patienter" blev ændret til "beboere".
Lignende afgørelser