Ekstraordinær skatteansættelse af ikke-selvangiven bonus
Dato
17. oktober 2011
Hoved Emner
Processuelle bestemmelser
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Bonusbeskatning, Ekstraordinær skatteansættelse, Grov uagtsomhed, Lønaccessorium, Valutakonto, Kursgevinst, Kurstab
Sagen omhandler en klagers beskatning af ikke-selvangivne bonusudbetalinger fra hendes tidligere arbejdsgiver, [virksomhed1] A/S, for indkomstårene 2001-2005. Bonusserne blev udbetalt via udenlandske selskaber uden indeholdelse af A-skat eller arbejdsmarkedsbidrag.
Baggrund for sagen
SKAT opdagede udbetalingerne under en arbejdsgiverkontrol i 2009. Klageren argumenterede, at udbetalingerne var "shares" baseret på virksomhedens samlede resultat, ikke individuelle præstationer. Hun forklarede, at hun havde overladt selvangivelsen til en revisor grundet personlige omstændigheder, herunder en kompliceret graviditet med tvillinger, børnenes særlige behov efter for tidlig fødsel, og en kronisk sygdom.
Skattecentrets afgørelse
SKAT anså bonusserne for A-indkomst og bidragspligtige i henhold til Kildeskatteloven § 43 og Arbejdsmarkedsbidragsloven § 7, samt skattepligtige efter Statsskatteloven § 4c. SKAT foretog ekstraordinære skatteansættelser for indkomstårene 2001-2005 med henvisning til Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5, da klageren eller hendes revisor groft uagtsomt havde bevirket en urigtig ansættelse.
SKATs ansættelser af bonusbeløb i DKK var som følger:
Indkomstår | Bonus (kr.) |
---|---|
2001 | 58.198 |
2002 | 56.842 |
2003 | 76.674 |
2004 | 752.418 |
2005 | 515.304 |
SKAT anvendte [finans1]s gennemsnitskurser for omregning af USD-bonusser til DKK. Derudover blev der foretaget kursreguleringer på valutakontoen i henhold til Kursgevinstloven § 16 og Kursgevinstloven § 26, stk. 3, hvilket resulterede i et kurstab på -58.977 kr. i 2004 og en kursgevinst på 45.682 kr. i 2005. Disse påvirkede kapitalindkomsten og kapitalafkastordningen, jf. Virksomhedsskatteloven § 22a, stk. 3.
Klagerens argumenter
Klageren påstod, at fristerne for ordinær ansættelse (Skatteforvaltningsloven § 26) var overskredet, og at betingelserne for ekstraordinær ansættelse (Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5) ikke var opfyldt, da hun ikke havde handlet forsætligt eller groft uagtsomt. Hun henviste til, at hun havde selvangivet en del af bonusserne i 2003 og havde overladt resten til sin revisor. Hun bestred også SKATs skønsmæssige opgørelser af bonusbeløb og kursreguleringer, idet hun mente, at opgørelserne skulle baseres på faktiske kontoudtog.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om, at betingelserne for ekstraordinær skatteansættelse var opfyldt for indkomstårene 2001-2005. Retten fandt, at klageren havde handlet mindst groft uagtsomt i forbindelse med den manglende selvangivelse af de modtagne bonusbeløb. Det forhold, at klageren havde overladt varetagelsen af sine selvangivelser til professionelle rådgivere, fritog hende ikke for ansvar, jf. bestemmelsens ordlyd i Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 og TfS 1999.234 LSR.
De udbetalte bonusser blev anset for skattepligtige i henhold til Statsskatteloven § 4c og bidragspligtige i henhold til Arbejdsmarkedsbidragsloven § 7. Endvidere blev beløbene anset for A-indkomst i henhold til Kildeskatteloven § 43.
Retten var enig med SKAT i, at bonusser udbetalt den 2. august 2004 og den 3. februar 2005 skulle henføres og beskattes i henholdsvis 2004 og 2005.
For så vidt angår den talmæssige opgørelse af udbetalingerne og kursreguleringerne, blev det overladt til SKAT at foretage denne opgørelse, da SKAT ikke tidligere havde taget stilling til klagerens detaljerede opgørelse.
Lignende afgørelser