Command Palette

Search for a command to run...

Afgiftsmæssig identitet ved tuning af motorkøretøj

Dato

24. november 2011

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Afgiftsmæssig identitet, Motortuning, Konstruktive ændringer, Bindende svar, Administrativ praksis, Lovændring

Sagen omhandlede, hvorvidt en personbil havde mistet sin afgiftsmæssige identitet som følge af konstruktive ændringer, herunder montering af kompressor og ændringer af bremser og undervogn, hvilket medførte krav om ny registreringsafgift fra SKAT. Politiet standsede køretøjet, en Ford Fiesta ST fra 2007, og bilinspektøren konstaterede væsentlige ændringer, herunder påsat kompressor (dog ikke forbundet med drivrem), manglende katalysator, ændrede driftsbremser (315 mm skiver) og ændret undervogn med andre fjederben og geometri. SKAT pålagde ny registreringsafgift i medfør af Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3, idet køretøjet ikke længere blev anset for afgiftsmæssigt identisk med det tidligere afgiftsberigtigede køretøj.

Klagerens repræsentant påstod principalt, at køretøjet ikke havde mistet sin afgiftsmæssige identitet, idet ændringerne ikke medførte skift af fabrikat, model, type eller årgang, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2, nr. 1. Det blev fremført, at montering af kompressor på den originale motor ikke kunne sidestilles med et motorskift, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2, nr. 2, og at effektforøgelse på over 20 % var tilladt ved tuning af den originale motor. Der blev henvist til Punktafgiftsvejledningen, afs. E.1.3.2, samt en række bindende svar fra SKAT Motor, der godkendte lignende motortuninger uden tab af afgiftsmæssig identitet. Subsidiært blev det anført, at afgiften ikke var forfalden, da benyttelsen ikke havde strakt sig over 3 måneder.

SKAT fastholdt oprindeligt afgørelsen med henvisning til, at enhver effektforøgelse over 20 % medførte tab af afgiftsmæssig identitet, og at de øvrige konstruktive ændringer (bremser, undervogn, indsugning, udstødning, afmonteret katalysator) i sig selv medførte afgiftspligt. SKATs overordnede kontor på motorområdet, Koordinering og Planlægning, tiltrådte dog Landsskatterettens kontorindstilling og godkendte, at ændringerne kunne foretages uden afgiftsmæssig konsekvens, med henvisning til tidligere bindende svar.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten ændrede SKATs afgørelse og fandt, at der ikke skulle pålægges ny registreringsafgift i medfør af Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3.

Retten bemærkede, at gældende administrativ praksis tillader et vidt spillerum for tuning af motorer, når dette ikke sker ved udskiftning af centrale dele af selve motoren (motorblok, topstykke og krumtap), hvilket sidestilles med motorskifte, jf. Registreringsafgiftsloven § 7a, stk. 2. Klagerens montering af kompressor og udskiftning af øvrige nødvendige dele lå inden for denne praksis. Det forhold, at katalysatoren var afmonteret, blev ikke anset for at have betydning for afgiftsspørgsmålet.

Landsskatteretten vurderede endvidere, at de øvrige ændringer af bilen, herunder udskiftning af fjedre og forstærkning af bremserne, heller ikke medførte tab af afgiftsmæssig identitet. Dette blev understøttet af, at SKAT i en række bindende svar havde tiltrådt, at sådanne ændringer i sammenhæng med motortuning kunne ske uden afgiftsmæssig konsekvens.

Retten udtrykte betænkelighed ved den administrative praksis, idet den potentielt gik for langt i forhold til Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 3 sammenholdt med Registreringsafgiftsloven § 7a. Det blev fremhævet, at en motortuning med ydre dele kan være væsentlig mere kompliceret og kostbar end en komplet motorudskiftning, og at effektforøgelsen i dette tilfælde var anslået til ca. 100 %. Desuden nødvendiggjorde tuningen andre konstruktive ændringer som forstærkning af bremser, hvilket ligger langt fra normal godkendelse af ekstraudstyr.

På trods af disse betænkeligheder fandt Landsskatteretten, at en opstramning af praksis bør ske ved en lovændring eller i det mindste ved en ændring af Punktafgiftsvejledningen med fremadrettet virkning. Da SKATs overordnede kontor på motorområdet havde ført an i den seneste række af bindende svar, der godkendte lignende ombygninger som identitetsbevarende, ændrede Landsskatteretten SKATs afgørelse.

Lignende afgørelser