Aktindsigt i brevveksling mellem kommune og brugerrepræsentation
Dato
11. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Offentlighedsloven
Emner
Sociale brugerråd
Københavns Magistrats 3. afdeling forespurgte Socialministeriet om, hvorvidt forbrugerrepræsentationers og brugerrådenes virksomhed var omfattet af offentlighedsloven. Ministeriet udtalte, at denne type virksomhed principielt er omfattet af loven, hvilket fremgår direkte af lovens motiver i betænkning nr. 325/1963.
Brevveksling mellem en magistrat og brugerrepræsentationer er som udgangspunkt omfattet af aktindsigt. Denne type brevveksling falder ikke ind under undtagelsesreglen for intern brevveksling mellem en kommunalbestyrelse og dens afdelinger, udvalg eller andre administrative organer, jf. Offentlighedsloven § 5, nr. 5.
Internt arbejdsmateriale kan kun med sikkerhed unddrages aktindsigt, hvis det forbliver hos den udfærdigende myndighed. Sendes det derimod til en anden myndighed, er det antagelig undergivet aktindsigt på lige fod med sagens øvrige dokumenter.
I tilfælde af behov for at beskytte den politiske beslutningsproces mod aktindsigt, kan undtagelsesreglerne for offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksomhed anvendes efter et konkret skøn, jf. Offentlighedsloven § 2, stk. 2, nr. 2. Dette skal dog fortolkes snævert, og Socialministeriet henviser i den forbindelse til sit cirkulære af 29. april 1977 om offentlighedens adgang til akter vedrørende sociale og sundhedsmæssige udbygningsplaner.
Lignende afgørelser