Command Palette

Search for a command to run...

Social sikring - Beskæftigelse på svensk skib og arbejde i Danmark - 2006 og 2007

Dato

13. september 2010

Hoved Emner

Udenlandsk indkomst

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Social sikring, Arbejdsmarkedsbidrag, Dobbeltbeskatning, Creditmetoden, Exemptionsmetoden, EU-forordning 1408/71, Søfolk

Sagen omhandler spørgsmålet, hvorvidt klageren, der har fast bopæl i Danmark og er fuldt skattepligtig her til landet i henhold til Kildeskatteloven § 1, er omfattet af social sikring i Danmark eller Sverige. Klageren arbejder fuldtid på et svensk indregistreret skib og har sideløbende sporadisk arbejde som sikkerhedsvagt for danske virksomheder.

Klageren betalte skat til Sverige af sin svenske løn efter SINK-reglerne, og den svenske arbejdsgiver betalte social sikring til Sverige. Oprindeligt fik klageren i 2005 exemptionslempelse og skulle ikke betale arbejdsmarkedsbidrag af den svenske løn, en afgørelse der var drøftet med Den Sociale Sikringsstyrelse og Skatteministeriet.

SKATs ændrede afgørelse

Efter indsendelse af selvangivelse for 2006 anmodede SKAT om yderligere oplysninger om klagerens danske ansættelsesforhold. Baseret på en udtalelse fra Den Sociale Sikringsstyrelse, der oprindeligt lagde vægt på en (senere afvist) ansættelseskontrakt med en dansk virksomhed, ændrede SKAT sin afgørelse for 2006 og 2007. SKAT anså herefter klageren for omfattet af dansk social sikring i hele perioden, hvilket medførte pligt til at betale arbejdsmarkedsbidrag af både dansk og svensk løn i henhold til Lov om en arbejdsmarkedsfond § 7, stk. 1, litra a, og kun creditlempelse for skat betalt i Sverige. Sikringsstyrelsen og svenske myndigheder (Försäkringskassan) var enige om, at EF-forordning 1408/71 artikel 14.2.b kunne anvendes analogt, så klageren skulle være omfattet af dansk lovgivning for at undgå hyppige skift af sikringsland.

Klagerens argumenter

Klageren fastholdt, at der ikke var sket ændringer i hans ansættelsesforhold i Danmark siden 2005, og at der ikke forelå en løbende ansættelseskontrakt med den danske virksomhed, som SKATs ændrede afgørelse oprindeligt var baseret på. Han argumenterede for, at forholdene var identiske med 2005, hvor han fik exemptionslempelse. Klageren gjorde gældende, at SKATs afgørelse var i strid med principperne i Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst og subsidiært, at ændringen kun burde gælde fra afgørelsestidspunktet grundet god tro.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten tog stilling til, om klageren var omfattet af dansk eller svensk social sikring, og dermed hvilken lempelsesmetode der skulle anvendes ved beskatningen af hans svenske lønindkomst.

Sagens formalitet

Landsskatteretten afviste klagerens argument om, at det lå uden for Skatteministeriets ressortområde at træffe afgørelse om bidragspligt efter Lov om en arbejdsmarkedsfond § 7, stk. 3. Det blev fastslået, at Lov om en arbejdsmarkedsfond § 7, stk. 5 og de tilhørende bekendtgørelser (bkg. nr. 1524 af 14. december 2006 og bkg. nr. 206 af 19. maj 2008) gav SKAT kompetence til at træffe sådanne afgørelser, dog med høring af Sikringsstyrelsen. Landsskatteretten bemærkede desuden, at Sikringsstyrelsens udtalelser ikke var bindende for SKAT, og at SKATs afgørelse kunne påklages til Landsskatteretten i henhold til Skatteforvaltningsloven § 11.

Sagens realitet

Landsskatteretten fastslog, at spørgsmålet om social sikring skulle afgøres efter EF-forordning 1408/71. Det følger af forordningens artikel 13, stk. 1, at en person kun er undergivet lovgivningen i én medlemsstat.

Retten vurderede de relevante bestemmelser:

  • Hovedregel: Ifølge artikel 13, stk. 2, omfattes en person af lovgivningen i beskæftigelseslandet.
  • Søfolk: Specifikt for personer beskæftiget om bord på et skib, der fører en medlemsstats flag, omfattes de af denne stats lovgivning, jf. artikel 13, stk. 2, litra c.
  • Særregler: Landsskatteretten fandt, at ingen af særreglerne i artikel 14 til 17 var anvendelige på klagerens situation. Særligt blev det bemærket, at artikel 14 (der omhandler personer bortset fra søfolk) ikke kunne anvendes på klageren, og at artikel 14B (særlige regler for søfolk) ikke indeholdt bestemmelser, der dækkede den foreliggende situation med sideløbende beskæftigelse i bopælslandet.

Landsskatteretten lagde vægt på, at klagerens arbejde på det svensk indregistrerede skib udgjorde hans hovedbeskæftigelse. På denne baggrund fandt Landsskatteretten, at klageren skulle anses for omfattet af svensk lovgivning om social sikring i henhold til EF-forordning 1408/71 artikel 13, stk. 2, litra c.

Det blev overladt til SKAT at foretage de nødvendige korrektioner i klagerens skatteansættelse for 2006 og 2007, herunder anvendelse af exemptionsmetoden for den svenske lønindkomst og fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag af denne indkomst, jf. bkg. nr. 974 af 17. oktober 2005, § 17, stk. 2.

Lignende afgørelser