Arbejdslegat fra Statens Kunstfond ikke omfattet af ligningslovens § 7 O
Dato
1. juni 2010
Hoved Emner
Indkomstarter
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Arbejdslegat, Statens Kunstfond, Skattepligtig indkomst, Lempelig beskatning, Anerkendelseslegat, Kunstnerisk virke, Statsskatteloven
Sagen omhandlede beskatningen af arbejdslegater på 50.000 kr., som klageren, en forfatter, modtog fra Statens Kunstfond i indkomstårene 2005-2007. Klageren havde oprindeligt selvangivet legaterne som almindelig skattepligtig indkomst, men anmodede senere om genoptagelse med henvisning til, at legaterne skulle beskattes lempeligere efter Ligningsloven § 7 o.
Sagens baggrund
Klageren modtog arbejdslegaterne med angivelsen, at de var givet "til fortsat kunstnerisk arbejde" og var almindelig skattepligtig indkomst. Klageren havde desuden modtaget projektstøtte fra Statens Kunstråd til et specifikt værk, som han havde selvangivet som skattepligtig indkomst.
SKAT nægtede at imødekomme anmodningen om genoptagelse og fastholdt, at legaterne var skattepligtige efter Statsskatteloven § 4, stk. 1, litra c. SKAT henviste til tidligere Landsskatteretskendelser og ligningsvejledningen, der angav, at udbetalinger fra Statens Kunstfond ikke var omfattet af Ligningsloven § 7 o, uanset om det var stipendier eller engangsbeløb.
Klagerens argumenter
Klageren påstod, at legaterne var omfattet af Ligningsloven § 7 o, da de var ydet som engangsbeløb af offentlige midler og udelukkende havde karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester. Klageren argumenterede for, at den praksis, som SKAT henviste til, var baseret på den tidligere kunststøttelov fra før 1978, og at den nuværende lov om Statens Kunstfond (bekg. nr. 1002 af 29. november 2003) indebar væsentlige ændringer.
Klageren fremhævede, at tildelingen af arbejdslegater fra Statens Kunstfond forudsætter, at modtageren tidligere er blevet udgivet, og at der lægges afgørende vægt på kvaliteten af den kunstneriske produktion og talent. Legaterne ydes uden betingelser for et specifikt værk og er alene støtte til fortsat kunstnerisk virke, baseret på en bagudrettet vurdering af tidligere præstationer. Dette, mente klageren, opfyldte betingelsen om, at legatet udelukkende var en anerkendelse af modtagerens fortjenester. Klageren henviste desuden til forarbejderne til lov om særlig indkomstskat og en række ældre afgørelser, der ifølge klageren understøttede en lempeligere beskatning.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse og fandt, at de af klageren modtagne arbejdslegater fra Statens Kunstfond ikke var omfattet af den lempelige beskatning i Ligningsloven § 7 o, stk. 1, nr. 1.
Landsskatteretten lagde vægt på, at legatbeløbene ikke udelukkende havde karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjeneste. I stedet blev de primært anset for et arbejdslegat, der var tildelt for at sætte klageren i stand til at fortsætte sit kunstneriske virke. Selvom der ved tildelingen blev foretaget en vurdering af klagerens kunstneriske talent og produktion, og det var en betingelse, at ansøgeren som minimum havde fået udgivet ét værk, var dette ikke tilstrækkeligt til at anse legatet for udelukkende at være en anerkendelse.
Legatbeløbene blev derfor anset for skattepligtige efter Statsskatteloven § 4, stk. 1, litra c.
Lignende afgørelser