Command Palette

Search for a command to run...

Omberegning af registreringsafgift efter lovændring - beregningsteknisk ændring af afgiftspligtig værdi

Dato

21. maj 2010

Hoved Emner

Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Registreringsafgift, Omberegning, Lovændring 2008, Afgiftspligtig værdi, Brugte motorkøretøjer, EU-ret, Værdiansættelse

Sagen omhandlede en klage over Skattecentrets omberegning af registreringsafgiften for en personbil, som følge af en lovændring i 2008. Selskabets personbil blev oprindeligt afgiftsberigtiget i august 2007, og registreringsafgiften blev fastsat til 143.886 kr. Efter lovændringen i 2008 foretog Skattecentret en omberegning, der reducerede afgiften til 136.079 kr., og differencen blev tilbagebetalt til selskabet.

Baggrund for lovændringen

Lovændringen, der trådte i kraft den 27. april 2008, havde til formål at sikre, at Registreringsafgiftslovens bestemmelser om afgift af brugte biler og motorcykler var i overensstemmelse med EU-retten. Samtidig skulle den på en afbalanceret måde inddrage fradrag for miljø- og trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger i afgiftsberegningen for brugte motorkøretøjer. Målet var, at afgiften af et brugt motorkøretøj altid skulle udgøre samme andel af køretøjets værdi som for tilsvarende nye motorkøretøjer. Dette blev opnået ved at erstatte de hidtidige faste skalaer for brugte køretøjer med en beregning, der tager udgangspunkt i afgiftsberegningen for nye køretøjer, men hvor beløbet for hver beregningskomponent nedsættes med samme procentdel som køretøjets konkrete værditab.

Selskabets argumenter

Selskabet påstod, at omberegningen skulle ændres, da den afgiftspligtige værdi var fastlåst fra den oprindelige berigtigelse i 2007. Selskabet argumenterede for, at Skattecentret ikke havde kompetence til at ændre den afgiftspligtige værdi, da dette tilfaldt motorankenævnet. Det blev fremført, at de nye regler ikke berørte Registreringsafgiftsloven § 10 om afgiftspligtig værdi, og at SKATs brug af en "beregningsteknisk afgiftspligtig værdi" manglede hjemmel. Selskabet gjorde desuden gældende, at den anvendte nyvognspris i sammenligningsgrundlaget var for høj, og at sammenligningen skulle foretages med en ny bil, hvor afgiften var beregnet efter de nye regler og metoder, ikke de tidligere gældende.

Skattecentrets og SKAT Hovedcentrets udtalelse

Skattecentret havde foretaget omberegningen i henhold til Lov nr. 265 af 23. april 2008. SKAT Hovedcentret forklarede, at den nye beregningsmetode for brugte motorkøretøjer, som findes i Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 7 for personbiler og Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 8 for varebiler, indebærer, at den afgiftspligtige værdi ændres beregningsteknisk. Dette skyldes, at afgiftsindholdet i det brugte køretøj beregnes som en forholdsmæssig andel af afgiftsbeløbet for et tilsvarende nyt køretøj, reduceret med køretøjets værditab. SKAT understregede, at den aktuelle markedspris for det brugte køretøj ikke ændres, men at afgiftsberegningen sker på en helt anden måde, hvilket medfører en ændret afgiftspligtig værdi. De henviste til lovforslagets bemærkninger og skatteministerens svar til Skatteudvalget, som understøttede denne beregningsmetode.

Landsskatterettens afgørelse

Landsskatteretten stadfæstede skattecentrets afgørelse om omberegning af registreringsafgiften. Afgørelsen blev truffet på baggrund af følgende:

  • Lovændringens formål: Landsskatteretten lagde vægt på, at ændringen af Registreringsafgiftsloven § 4 og Registreringsafgiftsloven § 5 ved Lov nr. 265 af 23. april 2008 § 4 havde til formål at bringe reglerne i overensstemmelse med EU-retten og at inddrage fradrag for miljø- og trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger på en afbalanceret måde.
  • Beregningsteknik: Retten var enig med SKAT i, at ændringen af den afgiftspligtige værdi skyldtes den nye beregningsteknik, der blev indført med lovændringen i 2008. Denne teknik indebærer, at afgiften for brugte køretøjer beregnes på samme måde som for nye køretøjer, men hvor beløbet for hver beregningskomponent nedsættes med samme procentdel som køretøjets værditab. Denne metode er beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget og skatteministerens svar til Skatteudvalget.
  • Fastholdelse af oprindelig værdiansættelse: Selvom den oprindelige værdiansættelse af bilen fra 2007 var udgangspunktet, jf. klageadgangen til motorankenævnet efter Skatteforvaltningsloven § 7, ændrede den nye beregningsteknik den beregningstekniske afgiftspligtige værdi. Dette var en konsekvens af lovændringen og ikke en ny vurdering af bilens markedspris.

Landsskatteretten fandt således, at den anvendte beregningsteknik var i overensstemmelse med lovændringens formål og bestemmelserne i Registreringsafgiftsloven § 4, stk. 7 og Registreringsafgiftsloven § 10.

Lignende afgørelser