Klage afvist på grund af manglende begrundelse og overskridelse af frist
Dato
16. november 2009
Hoved Emner
Når man vil klage
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Klageafvisning, Processuel afvisning, Begrundelseskrav, Klagefrist, Skatteforvaltningsloven
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over en skønsmæssig forhøjelse af en virksomheds momstilsvar for 2007. Virksomhedens advokat indsendte en foreløbig klage, hvor det blev anført, at SKATs opgørelse var fejlbehæftet, men uden at specificere klagepunkterne yderligere. Efterfølgende udtrådte advokatfirmaet af sagen.
Landsskatteretten anmodede herefter virksomhedens indehaver om at indsende en fuldstændig og begrundet klage inden for en fastsat frist. Da indehaveren ikke efterkom denne anmodning, blev klagen afvist på grund af formelle mangler.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten afviser klagen.
Begrundelse
En klage til Landsskatteretten skal i henhold til Skatteforvaltningsloven § 42, stk. 2, indeholde en angivelse af, på hvilke punkter den påklagede afgørelse anses for urigtig, samt en begrundelse herfor. Hvis en klage ikke opfylder disse krav, kan Landsskatteretten fastsætte en frist for klageren til at udbedre manglerne. Efterkommes dette ikke inden for fristen, afvises klagen, jf. lovens § 42, stk. 3.
I den konkrete sag blev der kun indgivet en foreløbig klage, som ikke opfyldte de lovmæssige krav til en begrundelse. Landsskatteretten anmodede derfor virksomhedens indehaver om at indsende en fuldstændig og begrundet klage inden for en frist på fire uger. Da indehaveren ikke reagerede på denne anmodning og ikke indsendte en klage, der opfyldte betingelserne, afvises klagen.
Lignende afgørelser