Registreringsafgift af svensk registreret køretøj - Bopælsspørgsmål
Dato
18. marts 2011
Hoved Emner
Motor - Registrerings- og vejbenyttelsesafgift
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Registreringsafgift, Bopæl, Udenlandsk køretøj, Registreringspligt, Østre Landsrets dom
Sagen omhandlede spørgsmålet om registrerings- og registreringsafgiftspligt for et svensk registreret køretøj, der blev benyttet i Danmark. SKAT havde konstateret, at køretøjet var omfattet af registreringspligten i Danmark og derfor skulle have været afgiftsberigtiget forinden benyttelsen. Den afgiftspligtige værdi blev oprindeligt fastsat af SKAT til 228.732 kr., men blev nedsat af Motorankenævnet til 181.315 kr., hvilket Landsskatteretten stadfæstede.
Sagens baggrund
Klageren havde anmeldt udrejse til Sverige pr. 11. august 2006 og oplyste at have etableret bopæl der. Køretøjet, en Chrysler Crossfire, var købt i Sverige den 31. august 2006. Politiet observerede køretøjet anvendt i Danmark.
En afgørende faktor i sagen var en straffesag, hvor Østre Landsret den 28. september 2010 stadfæstede en dom, der fastslog, at klageren havde fast ophold i Danmark på sin hidtidige adresse sammen med sin ægtefælle og tre børn i perioden fra 16. september 2006 til 24. juli 2007.
SKATs og klagerens argumenter
SKAT argumenterede for, at køretøjet var omfattet af registreringspligten i henhold til Færdselsloven § 72 og Registreringsafgiftsloven § 1. SKAT henviste til, at klagerens livsinteresser, herunder ægtefælle, børn og postadresse, fortsat var i Danmark, hvilket indikerede, at den svenske adresse var proforma.
Klagerens repræsentant påstod, at der ikke var grundlag for at opkræve registreringsafgift, idet klageren i hele perioden havde haft bopæl i Sverige. Det blev fremført, at klageren havde ophævet samlivet med sin ægtefælle, købt ejendom i Sverige og optaget lån der. Det blev anført, at klagerens arbejde i Danmark og samvær med børnene var uden betydning, da det økonomiske centrum var overgået til Sverige.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse vedrørende registrerings- og registreringsafgiftspligt for det svensk registrerede køretøj. Afgørelsen byggede på en tidligere dom fra Østre Landsret af 28. september 2010, som fastslog, at klageren havde fast bopæl og hjemsted i Danmark i den relevante periode.
Da køretøjet var blevet anvendt til kørsel i Danmark, og klageren blev anset for at have bopæl her i landet, var køretøjet omfattet af registreringspligten i henhold til Færdselsloven § 72, stk. 1 og dermed afgiftspligtigt efter Registreringsafgiftsloven § 1, stk. 1.
Lignende afgørelser