Command Palette

Search for a command to run...

Jernbaneoverskæring er ikke 'adgang' og medfører ikke pligt til vintervedligeholdelse for Banedanmark

Dato

8. december 2020

Eksterne links

Tags

AdgangRenholdelseVintervedligeholdelse

Vejdirektoratet har afgivet en generel udtalelse om, hvorvidt Vejlovens § 64, stk. 3, om grundejerforpligtelser til vintervedligeholdelse og renholdelse, omfatter jernbaneoverskæringer. Henvendelsen kom fra Banedanmark, som oplevede, at kommuner pålagde dem ansvaret for snerydning på fortove i jernbaneoverskæringer med henvisning til, at overskæringen giver adgang til banen.

Juridisk vurdering

Vejdirektoratet fastslår, at en jernbanes krydsning med en offentlig vej ikke kan betragtes som en "adgang" i vejlovens forstand. En adgang er defineret i Vejlovens § 3, stk. 1, nr. 6, som en fysisk etableret tilslutning fra en ejendom til en vej.

Til støtte for denne fortolkning henviser Vejdirektoratet til tidligere lovgivning:

  • Den tidligere vejlov opererede med begrebet "krydsninger mellem jernbaner og veje", hvilket adskiller sig fra "overkørsel", der var defineret som en adgang.
  • Den nu ophævede Lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje pålagde kun jernbaner forpligtelser for strækninger, hvor anlæggets beliggenhed ved vejen blev udnyttet, f.eks. ved stationer eller driftsadgange, men ikke ved selve sporarealet.

Konklusion

Vejdirektoratet konkluderer, at en jernbaneoverskæring er en krydsning mellem to selvstændige infrastrukturanlæg og ikke en adgang til vejen. Derfor kan Banedanmark ikke pålægges pligt til at renholde og vintervedligeholde fortov og sti ved jernbaneoverskæringer i henhold til Vejlovens § 64, stk. 3. Ansvaret påhviler således fortsat vejmyndigheden (kommunen).

Vejdirektoratet har afgivet en generel udtalelse om, hvorvidt Vejlovens § 64, stk. 3, om grundejerforpligtelser til vintervedligeholdelse og renholdelse, omfatter jernbaneoverskæringer. Henvendelsen kom fra Banedanmark, som oplevede, at kommuner pålagde dem ansvaret for snerydning på fortove i jernbaneoverskæringer med henvisning til, at overskæringen giver adgang til banen.

Juridisk vurdering

Vejdirektoratet fastslår, at en jernbanes krydsning med en offentlig vej ikke kan betragtes som en "adgang" i vejlovens forstand. En adgang er defineret i Vejlovens § 3, stk. 1, nr. 6, som en fysisk etableret tilslutning fra en ejendom til en vej.

Til støtte for denne fortolkning henviser Vejdirektoratet til tidligere lovgivning:

  • Den tidligere vejlov opererede med begrebet "krydsninger mellem jernbaner og veje", hvilket adskiller sig fra "overkørsel", der var defineret som en adgang.
  • Den nu ophævede Lov om vintervedligeholdelse og renholdelse af veje pålagde kun jernbaner forpligtelser for strækninger, hvor anlæggets beliggenhed ved vejen blev udnyttet, f.eks. ved stationer eller driftsadgange, men ikke ved selve sporarealet.

Konklusion

Vejdirektoratet konkluderer, at en jernbaneoverskæring er en krydsning mellem to selvstændige infrastrukturanlæg og ikke en adgang til vejen. Derfor kan Banedanmark ikke pålægges pligt til at renholde og vintervedligeholde fortov og sti ved jernbaneoverskæringer i henhold til Vejlovens § 64, stk. 3. Ansvaret påhviler således fortsat vejmyndigheden (kommunen).

Lignende afgørelser