Afslag på etablering af røde kantbaner (cykelstrimler) på grund af trafiksikkerhedsrisiko
Dato
8. juni 2018
Kommune
Rebild Kommune
Eksterne links
Tags
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet behandlede en tvist mellem Rebild Kommune og Nordjyllands Politi vedrørende etablering af røde kantbaner, også kaldet cykelstrimler, på Vestergade i Bælum. Kommunen ønskede at etablere disse som en del af en byfornyelse for visuelt at indsnævre kørebanen og gøre bilister opmærksomme på cyklister. Politiet afslog at give samtykke i henhold til Færdselslovens § 92, stk. 1, da de vurderede, at afmærkningen var vildledende og trafiksikkerhedsmæssigt farlig.
Parternes Argumenter
Kommunen og politiet havde modsatrettede synspunkter på projektets lovlighed og trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser.
Argument | Rebild Kommune | Nordjyllands Politi |
---|---|---|
Formål & Effekt | Visuel indsnævring, hastighedsdæmpende, øget opmærksomhed på cyklister. | Vildledende, skaber falsk tryghed, ingen færdselsregulerende beskyttelse. |
Lovlighed & Hjemmel | Henviste til løsningen i Vejdirektoratets håndbog "Tværprofil i byer". | Ikke hjemlet i Bekendtgørelse om vejafmærkning. Kan være til ulempe for færdslen jf. Færdselslovens § 99, stk. 3. |
Sammenligning | Kan sidestilles med kantbaner på 2-minus-1 veje. | Opfylder ikke kravene til en 2-minus-1 vej og kan forveksles med en cykelbane. |
Trafiksikkerhed | Et signal til bilister om at holde afstand. | Betydelig risiko for personskade, da cyklister og bilister kan misforstå reglerne. Parkerede biler vil blokere strimlen. |
Vejdirektoratets Vurdering
Vejdirektoratet støttede politiets afslag og fremhævede flere trafiksikkerhedsmæssige problemer:
- Varierende bredde: Strimlens bredde ned til 40 cm ville tvinge cyklister ud i bilernes vognbane.
- Parkerede biler: Standsede eller parkerede biler ville blokere strimlen og tvinge cyklister ud i trafikken.
- Nedsat synlighed: Cyklister tæt på fortovskanten ville være svære at se for trafik fra sideveje og private udkørsler.
- Tvivlsom effekt: Den forventede hastighedsdæmpende effekt var usikker.
Ministeriets Afgørelse
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet stadfæstede politiets afslag. Ministeriet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte den faglige vurdering fra både Nordjyllands Politi og Vejdirektoratet, som pegede på betydelige trafiksikkerhedsmæssige risici ved den foreslåede afmærkning. Afgørelsen var baseret på en konkret vurdering af forholdene på Vestergade og de potentielle farer, som de røde kantbaner kunne medføre for især de bløde trafikanter. Tvisten blev afgjort i medfør af Færdselslovens § 92 c, stk. 1.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder ikke anledning til at ændre afslaget på samtykke til etablering af røde kantbaner på Vestergade i Bælum.
Lignende afgørelser