Landsskatteretten om tonnageskat og salg af cigaretter om bord
Dato
6. november 2009
Hoved Emner
Selskabsbeskatning
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Tonnageskat, Rederivirksomhed, Forbrug om bord, Cigaretsalg, Analog fortolkning, Toldregler, Momsfritagelse
Sagen omhandler H1 A/S's ønske om at henføre indtægten fra salg af cigaretter om bord på færger til tonnageskatteordningen. Selskabet, der er sambeskattet med moderselskabet H2 A/S, driver færgeoverfarten mellem Y1-by og Y2-by, en tur på ca. 20 minutter. Cigaretter sælges udelukkende i svensk farvand fra cafeteriet, med en begrænsning på én pakke pr. passager, som åbnes af personalet inden udlevering.
SKAT – Center for Store Selskaber havde for indkomstårene 2004, 2005 og 2006 forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med følgende beløb vedrørende indtægt ved salg af cigaretter:
Indkomstår | Forhøjelse (kr.) |
---|---|
2004 | 292.470 |
2005 | 291.430 |
2006 | 305.629 |
SKATs begrundelse var, at indkomst ved salg af varer til forbrug om bord kan henføres til tonnageskatteordningen, jf. Tonnageskatteloven § 10, stk. 2, nr. 5. Da tonnageskatteloven ikke definerer "forbrug om bord", anvendte SKAT en analog fortolkning baseret på de danske toldregler. Ifølge Bekendtgørelse om toldbehandling § 82, stk. 4, nr. 2 kan tobaksvarer ikke sælges til forbrug om bord på rejser under 2 timer. Da sejltiden kun er ca. 20 minutter, ansås cigaretterne ikke for fuldt ud forbrugt om bord, og indkomsten skulle derfor beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler.
Selskabets argumenter
Selskabet påstod, at indtægten fra cigaretsalget skulle henføres til tonnagebeskatning, da salget udgjorde "salg af varer til forbrug om bord". De anførte, at:
- Selskabet opfyldte betingelserne for momsfrit salg af cigaretter i svensk farvand i henhold til en provianteringstilladelse fra Toldcenteret, jf. Momsloven § 14, nr. 4 og Momsloven § 34, stk. 1, nr. 16. Tilladelsen var baseret på svenske afgiftsregler, der tillader afgiftsfrit salg af én åbnet pakke cigaretter pr. passager.
- SKATs accept af en åbnet pakke cigaretter som "forbrugt om bord" i moms- og afgiftsmæssig henseende burde også gælde for den skattemæssige behandling under tonnageskatteloven. Det ville være "uholdbart", hvis samme myndighed anlagde modstridende fortolkninger af samme begreb.
- Cigaretterne købes typisk i forbindelse med mad og drikke og forbruges i umiddelbar forlængelse heraf. En åbnet pakke cigaretter mister sin økonomiske værdi for andre end køberen, ligesom en halvfuld sodavand eller en delvist spist sandwich, som anses for forbrugt om bord under tonnageskatteordningen. Der burde ikke stilles krav om, at cigaretterne skal være "forbrugt" i sin helhed, men blot at de i økonomisk forstand er forbrugt.
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse om forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst. Retten bemærkede, at indregistrerede aktieselskaber som udgangspunkt er skattepligtige efter Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 og skal opgøre den skattepligtige indkomst efter skattelovgivningens almindelige regler, jf. Selskabsskatteloven § 8, stk. 1.
Selskabet havde valgt at indtræde i tonnageskatteordningen med virkning fra den 1. april 2001, jf. Tonnageskatteloven § 1. Indkomst fra rederivirksomhed, herunder transport af passagerer eller gods, er omfattet af tonnagebeskatning, jf. Tonnageskatteloven § 6, stk. 1. Loven indeholder en negativ afgrænsning i Tonnageskatteloven § 8 og en positiv opregning i Tonnageskatteloven § 10, stk. 2 af indkomst, der kan henføres til transportydelser eller ydelser i nær tilknytning hertil. Hvis en indkomst ikke er omfattet af Tonnageskatteloven § 10, jf. Tonnageskatteloven § 6, skal den beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler, jf. Tonnageskatteloven § 9 og Tonnageskatteloven § 10, stk. 3.
Fortolkning af "forbrug om bord"
Landsskatteretten fastslog, at Tonnageskatteloven § 10, stk. 2, nr. 5 henfører indkomst ved salg af varer til forbrug om bord til tonnagebeskatning. Da hverken loven eller dens forarbejder definerer "forbrug om bord", måtte retten fortolke udtrykket ud fra, hvordan det er defineret i øvrig dansk lovgivning, specifikt de danske toldregler.
Retten henviste til:
- Bekendtgørelse om toldbehandling § 81, stk. 2, som angiver, at varer til forbrug kun omfatter varer, der kan forbruges om bord.
- Bekendtgørelse om toldbehandling § 82, stk. 4, nr. 2, som fastslår, at tobaksvarer ikke kan sælges til forbrug om bord på rejser under 2 timer.
Denne fortolkning stemmer overens med selskabets provianteringstilladelse fra Toldcenteret af 24. januar 2002, der også angiver, at der ikke kan sælges told- og afgiftsfri tobaksvarer til forbrug om bord på ruter med sejltid under 2 timer.
Retten afviste selskabets argument om at anvende svenske afgiftsregler eller den opnåede provianteringstilladelse som vejledende for fortolkningen af tonnageskatteloven. Tilladelsen var udelukkende opnået på baggrund af lempeligere svenske afgiftsregler og var betinget af salg uden for dansk farvand. Disse forhold var ikke relevante for fortolkningen af den danske tonnageskattelov.
Konklusion
Med henvisning til sejltiden på ca. 20 minutter fandt Landsskatteretten, at cigaretter ikke kan anses for varer til forbrug om bord i tonnageskattelovens forstand. Indkomsten fra cigaretsalget skulle derfor beskattes efter skattelovgivningens almindelige regler. Afgørelsen blev derfor stadfæstet.
Lignende afgørelser