Command Palette

Search for a command to run...

Sletning af uretmæssigt vejudlæg: Vejdirektoratets udtalelse om tidsfrister og lovliggørelse

Dato

7. juni 2023

Kommune

Sønderborg Kommune

Eksterne links

Tags

God forvaltningsskikAnden lovgivning

Sønderborg Kommune har spurgt Vejdirektoratet, om der findes en tidsfrist for at slette et vejudlæg fra matrikelkortet, som er blevet registreret ved en fejl.

Baggrund for henvendelsen

Sagen udspringer af en tidligere afgørelse fra Vejdirektoratet (22/19083), hvor kommunens godkendelse af et vejudlæg blev ophævet. Kommunen havde godkendt et vejudlæg på en ejendom, som den kort forinden havde solgt til en privat ejer. Godkendelsen skete i henhold til Privatvejslovens § 27, men den nye ejer af ejendommen blev ikke partshørt i processen, hvilket udgjorde en væsentlig sagsbehandlingsfejl. Vejudlægget var oprindeligt tildelt med henvisning til Privatvejslovens § 26, stk. 1.

Vejdirektoratets vurdering

Vejdirektoratet udtaler, at der ikke findes specifikke tidsfrister i privatvejsloven for, hvornår et uretmæssigt registreret vejudlæg skal slettes fra matriklen. Direktoratet peger på følgende muligheder og overvejelser for kommunen:

  • Lovliggørelse: Kommunen kan undersøge muligheden for at lovliggøre vejudlægget ved at træffe en ny afgørelse om at fastholde det. Dette kan potentielt ske med hjemmel i Privatvejslovens § 26, stk. 2, nr. 2 og Privatvejslovens § 99. Vejdirektoratet understreger dog, at denne bestemmelse kun kan anvendes i særlige tilfælde, hvor det tjener almene, offentligretlige hensyn.
  • Anden lovgivning: Hvis lovliggørelse ikke er en mulighed, er spørgsmålet om sletning ikke reguleret af vejlovgivningen. Vejdirektoratet henviser i stedet til lovgivning under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, herunder Bekendtgørelse om matrikulære arbejder og Lov om udstykning og anden registrering i matriklen.
  • God forvaltningsskik: Da fejlen er begået af kommunen selv, bør kommunen vurdere det tidsmæssige perspektiv for rettelse af fejlen ud fra principperne om god forvaltningsskik.

Vejdirektoratet udtaler, at der ikke findes tidsfrister i privatvejsloven for, hvornår et vejudlæg skal være slettet i matriklen, hvis planerne om at etablere vejen skrinlægges, eller hvis vejudlægget er blevet registreret uretmæssigt.

Mulighed for lovliggørelse

Kommunen kan vurdere, om der er grundlag for at lovliggøre udlægget ved at træffe afgørelse om at fastholde vejudlægget med tilhørende vejrettigheder, jf. Privatvejslovens § 26, stk. 2, nr. 2, og § 99. Vejdirektoratet bemærker, at hjemlen i § 26, stk. 2, nr. 2, kun kan anvendes i særlige tilfælde for at sikre en hensigtsmæssig byggemodning eller tilgodese almene, offentligretlige hensyn.

Henvisning til anden lovgivning

Hvis kommunen ikke forfølger en lovliggørelse, er spørgsmålet ikke reguleret i vejlovgivningen. Spørgsmålet kan være reguleret i Bekendtgørelse om matrikulære arbejder eller Lov om udstykning og anden registrering i matriklen, som administreres af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Vejdirektoratet kan ikke vejlede heri.

God forvaltningsskik

Vejdirektoratet henleder opmærksomheden på, at kommunen bør vurdere det tidsmæssige perspektiv for rettelse af fejlen ud fra principperne om god forvaltningsskik, idet fejlen er begået af kommunen.

Lignende afgørelser