Landsskatteretten om moms på videresalg af demobiler og medregning af registreringsafgift i momsgrundlaget
Dato
17. april 2009
Hoved Emner
Momsgrundlag
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Moms, Brugte biler, Demobiler, Udtagning, Registreringsafgift, Afgiftsgrundlag, Videresalg
Sagen omhandler en bilforhandlers efteropkrævning af moms på 24.164 kr. for perioden 1. januar 2003 til 31. december 2005. Striden drejede sig om, hvorvidt selskabets videresalg af 17 personbiler skulle anses for salg af brugte biler, hvilket ville fritage dem for yderligere moms, eller om de skulle betragtes som salg af nye biler.
Selskabet, der er autoriseret Iveco-, Opel- og Suzuki-forhandler, sælger både nye og brugte biler og driver værksteder. De 17 omhandlede biler var alle solgt til en højere pris end den afgiftsberigtigede pris og havde været indregistreret til selskabet før salg til slutkunder. Selskabet havde angivet købsmoms og afregnet udtagningsmoms ved indregistrering af bilerne som demovogne, men havde ikke afregnet yderligere moms ved videresalg til kunderne, idet de mente, at bilerne blev solgt efter reglerne for brugtmoms.
Skattecentret efteropkrævede moms med den begrundelse, at bilerne ikke kunne anses for reelt brugte demovogne, da de kun havde kørt et begrænset antal kilometer og var solgt inden for kort tid efter indregistrering. Skattecentret henviste til cirkulære nr. 139 af 19. juni 1991, § 8, som angiver, at et køretøj anses for fabriksnyt, indtil det har kørt 2.000 km. De mente, at den afgiftspligtige værdi skulle beregnes på grundlag af prisen ved salg til slutbruger, jf. Registreringsafgiftsloven § 8, stk. 1, og henviste til SKM 2001.546 LSR.
Selskabets repræsentant påstod, at efteropkrævningen skulle nedsættes til 0 kr. De argumenterede for, at udtagning af køretøjer i henhold til Momsloven § 5 indebærer, at der ikke skal opkræves yderligere moms ved efterfølgende salg, jf. Momsloven § 13, stk. 2 og TfS 2004.235. De bestred relevansen af 2.000 km-kriteriet fra cirkulære nr. 139 af 19. juni 1991, idet dette alene vedrører import og første afgiftsberigtigelse af uindregistrerede biler, ikke allerede indregistrerede demobiler. De henviste til en ikke-offentliggjort kendelse fra Landsskatteretten af 31. marts 1999, der fastslog, at der ikke findes et fast kriterium for, hvornår et udtaget køretøj anses for anvendt som demobil, og at en konkret vurdering er nødvendig. Selskabet fremhævede, at bilerne havde kørt et betydeligt antal kilometer, og at salg inden for kort tid kunne skyldes salgsfremmende aktiviteter som åbent hus-arrangementer. Endvidere gjorde de gældende, at hvis køretøjerne ikke blev anset for udtaget, skulle registreringsafgiften holdes ude af momsgrundlaget efter Momsloven § 27. De henviste til EF-domstolens dom i sagen C-98/05 (De Danske Bilimportører), der omhandlede medregning af registreringsafgift i momsgrundlaget, og til tidligere praksis, herunder SKM 2004.235.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten henviste til sin tidligere kendelse af 4. marts 2009 (j.nr. 06-02992) vedrørende registreringsafgiften for de samme biler. På baggrund heraf blev bilerne opdelt i to grupper med forskellige momsmæssige konsekvenser:
Bil nr. 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 16 og 17
- Retten lagde til grund, at disse biler ikke var anvendt på en måde, der kunne anses for udtagning i medfør af Momsloven § 5, stk. 1 eller 2. Der var således tale om momspligtigt salg af nye biler, der var indkøbt med henblik på videresalg, jf. Momsloven § 4.
- For disse biler, hvor klager ikke reelt var anset for bruger i registreringsafgiftsmæssig henseende, fandt retten i konsekvens heraf, at registreringsafgiften ikke skulle medregnes i afgiftsgrundlaget efter Momsloven § 27. Dette skyldtes, at registreringsafgiften reelt blev anset for afholdt i købers navn og for købers regning, i overensstemmelse med EF-domstolens dom i sagen C-98/05 (De Danske Bilimportører).
Bil nr. 1, 6, 7, 8, 13, 14 og 15
- Retten fandt det heller ikke for disse biler tilstrækkeligt godtgjort, at de var anvendt på en måde, der kunne anses for udtagning i medfør af Momsloven § 5, stk. 1 eller 2. Der skulle derfor svares moms i forbindelse med salget, jf. Momsloven § 4.
- For disse biler var klager derimod anset for den reelle bruger i registreringsafgiftsmæssig henseende. Ifølge EF-domstolens dom i sagen C-98/05 skulle den erlagte registreringsafgift derfor som udgangspunkt indgå i momsgrundlaget efter Momsloven § 27.
- Dog, da den omhandlede periode lå forud for EF-domstolens dom (medio 2006), kunne klager støtte ret på tidligere praksis, jf. TfS 2005.958 V. Med henvisning til Landsskatterettens kendelse offentliggjort i SKM 2004.235 (forhold 4), hvor registreringsafgiften ikke skulle medregnes til momsgrundlaget, fandt retten, at klager for den omhandlede periode kunne støtte ret herpå. Registreringsafgiften skulle derfor ikke medregnes til momsgrundlaget for disse biler.
Landsskatteretten stadfæstede skattecentrets afgørelse for så vidt angår bil nr. 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 16 og 17, mens den ændredes for så vidt angår bil nr. 1, 6, 7, 8, 13, 14 og 15, hvilket resulterede i en nedsættelse af den efteropkrævede moms.
Lignende afgørelser