Lovligheden af kommunens akutte saltning på privat fællesvej for grundejers regning
Dato
3. februar 2023
Kommune
Halsnæs Kommune
Eksterne links
Tags
En grundejer klagede over, at Halsnæs Kommune havde udført akut saltning på en privat fællesvej ud for vedkommendes ejendom og efterfølgende sendt en regning for arbejdet. Grundejeren mente ikke at være blevet kontaktet korrekt og satte spørgsmålstegn ved, om arbejdet var udført.
Sagens baggrund
Den 13. december 2022 modtog Halsnæs Kommune en henvendelse fra en borger om ekstremt glatte veje på de private fællesveje Skovdalsvej og Irisvej. Ved en besigtigelse konstaterede kommunen, at vejene var dækket af sammenkørt sne, der var blevet til is, hvilket udgjorde en fare for trafiksikkerheden, især for fodgængere. Ud af 32 ejendomme havde kun seks grundejere levet op til deres pligt om glatførebekæmpelse.
Kommunens handling og afgørelse
På grund af den akutte fare vurderede kommunen, at der var tale om en nødretssituation. Kommunen forsøgte telefonisk at kontakte de 26 grundejere, der ikke havde saltet, men kunne ikke finde et telefonnummer til klageren. Da andre kontaktformer som digital post blev anset for for langsomme, iværksatte kommunen akut saltning for de pågældende grundejeres regning. Afgørelsen blev efterfølgende meddelt skriftligt til grundejeren.
Vejdirektoratets vurdering
Vejdirektoratet opretholdt kommunens afgørelse og fandt fremgangsmåden lovlig. Begrundelsen var baseret på følgende punkter:
- Nødret og tilsynspligt: Kommunens vurdering af, at der forelå en nødretssituation, som krævede øjeblikkelig handling for at forhindre uheld, var saglig. Kommunen har tilsynspligt med private fællesveje.
- Grundejerens forpligtelse: Grundejeren har pligt til at vintervedligeholde den private fællesvej, jf. Lov om private fællesveje § 44 og kommunens Regulativ for vintervedligeholdelse og renholdelse af veje, stier og pladser.
- Hjemmel til indgriben: Kommunen havde hjemmel i Lov om private fællesveje § 85 til at udføre det nødvendige arbejde for grundejerens regning, når grundejeren ikke selv havde udført det.
- Undladt partshøring: Det var berettiget at undlade partshøring forud for handlingen. Ifølge Forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 3 kan partshøring undlades, når væsentlige hensyn til offentlige interesser, som trafiksikkerhed, taler imod en udsættelse af afgørelsen.
Vejdirektoratet opretholder Halsnæs Kommunes afgørelse af 13. december 2022.
Kommunens beslutning om at udføre akut glatførebekæmpelse på en privat fællesvej for en grundejers regning var lovlig. Vejdirektoratet vurderede, at kommunen handlede sagligt ud fra en nødretlig betragtning for at sikre trafiksikkerheden. Grundejeren havde ikke overholdt sin vedligeholdelsespligt i henhold til Lov om private fællesveje § 44 og kommunens regulativ. Derfor havde kommunen hjemmel i Lov om private fællesveje § 85 til at udføre arbejdet. Det var desuden berettiget at undlade forudgående partshøring af grundejeren på grund af sagens hastende karakter, jf. Forvaltningslovens § 19.
Lignende afgørelser