Energiklagenævnets afgørelse om genoptagelse af sager vedrørende forudsætningsskrivelser i varmeforsyningssager
Dato
9. februar 2006
Nævn
Energiklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Varmeforsyning
Tilknyttede dokumenter
Højdepunkt
Notat vedr. genoptagelse af sager efter ændret retsopfattelse af den generelle forudsætningsskrivelse
Lovreferencer
Energiklagenævnet har i et notat af 3. februar 2006 behandlet spørgsmålet om genoptagelse af sager på baggrund af en ændret retsopfattelse af den generelle forudsætningsskrivelse af 13. september 1990. Denne ændring udsprang af nævnets afgørelser af 21. december 2005 i Tønder Fjernvarmesagerne (j.nr. 21-337 og 21-338), hvor nævnet ændrede sin hidtidige praksis vedrørende forudsætningsskrivelsens retlige status og betydning. Som følge heraf besluttede nævnet også at genoptage sag j.nr. 21-462 (tidligere 21-276).
Vurdering af genoptagelsesbehov i 17 sager
Energiklagenævnet har efterfølgende vurderet behovet for genoptagelse i yderligere 17 sager, hvor forudsætningsskrivelserne havde indgået i nævnets tidligere afgørelser.
Sager besluttet genoptaget
På nævnsmødet den 3. februar 2006 blev det besluttet at genoptage 8 af de 17 sager. Nævnet fandt genoptagelse nødvendig og lagde vægt på følgende forhold i de oprindelige afgørelser:
- Henvisning til, at forudsætningsskrivelserne ikke forpligter kommunerne.
- Henvisning til, at lovændringen af varmeforsyningsloven pr. 1. april 2004 medførte ophævelse af forudsætningsskrivelserne.
Selvom Tønder-sagerne direkte adresserede det første forhold, men ikke det andet, har Energiklagenævnet i forbindelse med revurderingen af forhold 1 også vurderet forhold 2. På baggrund af denne revurdering fandt nævnet grundlag for at genoptage sager, hvis afgørelser støttede sig på forhold 2.
Sager ikke besluttet genoptaget
De resterende 9 sager blev ikke besluttet genoptaget. Nævnet lagde ved denne vurdering navnlig vægt på, at afgørelserne i disse sager var truffet på baggrund af følgende:
- Henvisning til, at forudsætningsskrivelsen ikke forpligter borgerne direkte. Dette forhold er i overensstemmelse med Tønder-sagerne, da det netop er argumentet for, at forudsætningsskrivelserne ikke skal offentliggøres i Lovtidende.
- Henvisning til, at der ikke er udstedt påbud på baggrund af et godkendt projektforslag.
- Henvisning til, at kommunerne ikke med hjemmel i forudsætningsskrivelserne eller Varmeforsyningsloven § 9 kan udstede påbud efter 1. januar 1996. Forhold 2 og 3 er ikke behandlet i Tønder-afgørelserne.
Nedenstående tabel viser de 9 sager, som Energiklagenævnet ikke fandt grundlag for at genoptage på det foreliggende grundlag:
| J.nr. | Afgørelsesdato | Klager | Nævnets bemærkninger |------------------|-----------------------------------|--------------------------------|---------------|
Energiklagenævnet har truffet en række afgørelser vedrørende genoptagelse af sager, der tidligere var afgjort på baggrund af den generelle forudsætningsskrivelse af 13. september 1990. Baggrunden for genoptagelsen var en ændret retsopfattelse af forudsætningsskrivelsens karakter, som først blev fastlagt i Tønder-sagerne i december 2005.
Afgørelse om genoptagelse
Af de 17 sager, der blev vurderet, besluttede nævnet at genoptage 8 sager. Dette skyldtes primært, at de oprindelige afgørelser i disse sager henviste til, at forudsætningsskrivelserne ikke forpligtede kommunerne, eller at lovændringen af varmeforsyningsloven pr. 1. april 2004 medførte ophævelse af forudsætningsskrivelserne. Nævnet fandt, at den ændrede retsopfattelse i Tønder-sagerne også havde relevans for det sidstnævnte forhold.
Afgørelse om ikke-genoptagelse
De resterende 9 sager blev ikke genoptaget. Begrundelsen herfor var, at de oprindelige afgørelser i disse sager var baseret på forhold, der enten var i overensstemmelse med den nye retsopfattelse (f.eks. at forudsætningsskrivelsen ikke direkte forpligter borgerne) eller ikke var behandlet i Tønder-afgørelserne. Specifikt blev der lagt vægt på manglende påbud baseret på godkendte projektforslag, og at kommunerne ikke med hjemmel i forudsætningsskrivelserne eller Varmeforsyningsloven § 9 kunne udstede påbud efter 1. januar 1996. Disse forhold blev ikke anset for at give grundlag for genoptagelse under den ændrede retsopfattelse.
Lignende afgørelser