Askesky forhindrede hjemrejse – forbrugerne havde krav på erstatning
Dato
24. juni 2011
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Askesky forhindrede hjemrejse – forbrugerne havde krav på erstatning Flyselskabet
To forbrugere købte flybilletter til en rejse fra Gran Canaria via Barcelona til København. Den 19. april 2010 blev deres fly fra Barcelona til København aflyst på grund af askeskyen fra den islandske vulkan Eyjafjallajökull. Forbrugerne blev henvist til et lokalt hotel i Barcelona, hvor de boede i to nætter og tre dage, indtil de kunne flyve hjem den 21. april 2010.
Efter hjemkomsten reklamerede forbrugerne til den erhvervsdrivende med krav om dækning af merudgifter til hotel og forplejning, som de opgjorde til 365 euro (svarende til 2.965,30 kr.). De krævede desuden dækning af udgifter til rekommanderet forsendelse af bilag på 179,50 kr. og et afslag i prisen for en yderligere forsinkelse på 7-8 timer på hjemrejsen den 21. april 2010.
Den erhvervsdrivende afviste forbrugernes krav med henvisning til, at hjemrejsen skulle foretages med et andet flyselskab, og at de ikke var rette adressat. De anførte desuden, at luftrummet var lukket fra den 19.-21. april 2010, og at askeskyen udgjorde force majeure.
Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet. Nævnet fastslog, at der var værneting i Danmark, da forbrugerne havde købt billetterne gennem den erhvervsdrivende i Danmark, og nævnet havde derfor kompetence til at behandle klagen i henhold til Lov om forbrugerklager § 2. Nævnet bemærkede dog, at det ikke havde kompetence til at behandle en klage mod det flyselskab, der skulle forestå den aflyste flyvning, da der ikke var værneting for dette selskab i Danmark.
Nævnet lagde til grund, at forbrugerne havde haft ekstra udgifter på grund af forsinkelsen, selvom de ikke kunne fremlægge originale kvitteringer, men et kontoudtog viste træk fra hoteller i Barcelona. Nævnet vurderede sagen i lyset af Rådets forordning 261/2004 om flypassagerers rettigheder, som ikke udelukker yderligere krav efter civilretlige regler (artikel 12). Desuden blev Luftfartsloven § 109 og Luftfartsloven § 119b inddraget i vurderingen af befordrerens ansvar og definitionen af en befordrer.
Forbrugerklagenævnet traf følgende afgørelse:
Ansvar for forsinkelse og merudgifter
Nævnet fastslog, at der forelå en forsinkelse, da forbrugerne kom to dage senere hjem end planlagt. Årsagen til forsinkelsen, askeskyen, blev betragtet som force majeure og dermed en erstatningsansvarsfrihedsgrund. Dog påhviler det stadig den erhvervsdrivende at bevise, at alle rimelige forholdsregler er taget for at undgå skaden eller hjælpe passagererne, jf. Luftfartsloven § 109. Nævnet vurderede, at den erhvervsdrivende ikke havde løftet denne bevisbyrde.
Nævnet lagde vægt på, at den erhvervsdrivende ikke havde kontaktet forbrugerne for at informere om alternative hjemrejsemuligheder eller tilbudt hjælp til hotel og forplejning under opholdet i Barcelona. Det påhvilede den erhvervsdrivende løbende at informere og bistå forbrugerne med at finde passende hjemrejsemuligheder.
På baggrund heraf fandt nævnet, at forbrugerne havde krav på erstatning for deres rimelige ekstra udgifter. Nævnet fastsatte skønsmæssigt erstatningen til 1.250 kr. Nævnet lagde vægt på, at den erhvervsdrivende ikke kunne have fløjet forbrugerne hjem tidligere end den 21. april 2010, og at forbrugerne ville have haft udgifter til forplejning, selv hvis de var kommet hjem til tiden.
Udgifter til fremsendelse af kvitteringer
Nævnet vurderede, at der ikke var særlig anledning til at sende kvitteringerne rekommanderet. Forbrugerne var derfor ikke berettiget til at få dækket disse udgifter.
Afslag i prisen for yderligere forsinkelse
Forbrugerne blev forsinket yderligere 7-8 timer den 21. april 2010. Nævnet anså ikke enhver forsinkelse for en mangel ved rejsen, da rejsende må påregne forsinkelser. I den konkrete situation, hvor askeskyen stadig påvirkede luftrummet, måtte forbrugerne påregne yderligere forsinkelser. Derfor var forbrugerne ikke berettiget til et afslag i prisen for denne forsinkelse.
Konklusion
Den erhvervsdrivende blev pålagt at betale 1.250 kr. til forbrugerne med tillæg af renter samt sagsomkostninger til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Lignende afgørelser