Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger bærer risikoen for manglende tjek af e-mails vedrørende flytider

Dato

30. juni 2011

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Flytning og transport

Højdepunkt

Rejseselskab rykkede tidspunkt for afrejse frem Det var forbrugerens eget ansvar

En forbruger bestilte en flybillet med udrejse den 13. april 2010. Den 22. marts 2010 sendte den erhvervsdrivende en e-mail til forbrugeren om et ændret rejsetidspunkt. Da forbrugeren mødte op i lufthavnen på den oprindelige afrejsedato, fik han oplyst, at flyet var afgået tidligere på dagen.

Forbrugerens reklamation og krav

Forbrugeren reklamerede til den erhvervsdrivende med krav om refundering af købesummen for den ubrugte flybillet. Han anførte, at han ikke havde modtaget oplysning om det ændrede afrejsetidspunkt. Forbrugeren krævede desuden erstatning for svie og smerte i forbindelse med den aflyste rejse.

Forbrugeren oplyste, at han ved købets indgåelse havde angivet sin arbejdsmailadresse og private mobiltelefonnummer som kontaktinformationer. Han mente ikke, at de generelle betingelser, han blev oplyst om, særligt fremhævede et krav om at kontrollere mail for ændringer i flytiderne. Han forklarede, at han rejste til Dubai den 24. marts 2010 og derfor først læste den erhvervsdrivendes mail af den 22. marts 2010, da han vendte tilbage til Danmark i slutningen af april 2010. Forbrugeren hævdede desuden, at han ikke havde modtaget SMS fra den erhvervsdrivende vedrørende det ændrede udrejsetidspunkt.

Den erhvervsdrivendes argumentation

Den erhvervsdrivende afviste forbrugerens krav og henviste til, at forbrugeren ved købets indgåelse blev oplyst om, at information om ændringer i rejsetider ville blive sendt til den oplyste mailadresse, og at det var den rejsendes eget ansvar at kontrollere eventuelle ændringer. De anførte, at forbrugeren den 22. marts 2010 blev informeret om ændringen via mail, og at der desuden var sendt SMS'er med oplysninger om det ændrede udrejsetidspunkt den 22. og 30. marts 2010.

Forbrugerklagenævnet lagde til grund for sin afgørelse, at forbrugeren ved købets indgåelse havde accepteret den erhvervsdrivendes generelle betingelser, og at den erhvervsdrivende den 22. marts 2010 sendte oplysninger til forbrugeren om ændringen i udrejsetidspunktet.

Nævnets vurdering af kommunikationsansvar

Nævnet bemærkede, at det fremgik flere steder i den erhvervsdrivendes generelle betingelser, at al kommunikation foregik via mail, og at det var den rejsendes eget ansvar at kontrollere sin mail i forbindelse med eventuelle ændringer i rejsetidspunkterne. Nævnet anså dette for at være et sædvanligt vilkår ved køb af flybilletter på internettet.

Forbrugerens eget ansvar

Efter nævnets opfattelse bør man som forbruger forud for og helt op til afrejsetidspunktet ved flyrejser kontrollere sin mail for eventuelle ændringer i rejseplanen. Nævnet vurderede derfor, at den erhvervsdrivende ikke kunne pålægges ansvar for, at forbrugeren ikke havde kontrolleret sin mail inden udrejsetidspunktet. Det blev også fremhævet, at forbrugeren havde mulighed for at kontrollere afrejsetidspunktet via den erhvervsdrivendes hjemmeside.

Afgørelse

Det forhold, at forbrugeren under andre omstændigheder ikke var forpligtet til at acceptere ændringen, kunne ikke føre til et andet resultat, da det i så fald påhvilede forbrugeren at reklamere over dette over for den erhvervsdrivende, hvilket han ikke gjorde. Nævnet kunne derfor ikke give forbrugeren medhold i det fremsatte krav om tilbagebetaling af købesummen eller erstatning for svie og smerte.

Lignende afgørelser