Erstatningsansvar for rejsebureau grundet manglende oplysning om ESTA-krav ved mellemlanding i USA
Dato
18. april 2011
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Rejsebureau havde ikke oplyst om påkrævede indrejsedokumenter Rejsebureauet skulle
En forbruger købte flybilletter fra København til Cancun med mellemlandinger i Frankfurt og Philadelphia. Ved forsøg på at boarde flyet i Frankfurt mod Philadelphia blev forbrugeren afvist, da han ikke var i besiddelse af en gyldig ESTA (elektronisk system til rejsegodkendelse) til USA.
Forbrugerens krav
Forbrugeren kontaktede den erhvervsdrivende for at få hjælp til at komme videre, men blev afvist med henvisning til, at det var hans eget ansvar at undersøge visumforhold. Efter at have forsøgt at finde en ny flyafgang i to dage uden held, opgav forbrugeren rejsen til Mexico og tog i stedet på ferie i Paris.
Forbrugeren krævede efterfølgende erstatning på 52.763,21 kr. for:
- Ubrugte flybilletter
- Forudbestilt hotel i Mexico
- Merudgifter til kost og logi i Frankfurt
- Hjemrejsebilletter fra Paris
- Erstatning for svie og smerte
Den erhvervsdrivendes afvisning
Den erhvervsdrivende afviste kravet og henviste til deres generelle aftalebetingelser, som forbrugeren havde accepteret. Af disse fremgik det, at det er den rejsendes eget ansvar at sikre sig, at alle nødvendige rejsedokumenter, herunder visum, er i orden. Dette var også anført i den e-mailbekræftelse, forbrugeren modtog.
Forbrugerklagenævnet fandt, at den erhvervsdrivende var erstatningsansvarlig for forbrugerens tab. Nævnet lagde til grund, at selvom forbrugeren var bekendt med aftalevilkårene om eget ansvar for rejsedokumenter, havde den erhvervsdrivende en skærpet oplysningspligt i denne specifikke situation.
Nævnets begrundelse for ansvar
Nævnet vurderede, at det må anses for usædvanligt, at en mellemlanding, hvor den rejsende forventes at forblive i transitområdet, kræver visum eller andre særlige indrejsetilladelser som ESTA. Som professionel part burde den erhvervsdrivende derfor udtrykkeligt have oplyst forbrugeren om dette specifikke krav for mellelandingen i USA. Ved at undlade dette pådrog den erhvervsdrivende sig et erstatningsansvar.
Erstatningens omfang
Nævnet tilkendte forbrugeren en delvis erstatning. Kravet blev opgjort således:
Post | Godkendt beløb | Afvist beløb | Begrundelse for afvisning |
---|---|---|---|
Flybilletter og hotel i Mexico | Godkendt | - | Direkte tab som følge af den manglende oplysning. |
Logi i Frankfurt | Godkendt | - | Dokumenterbare udgifter under det tvungne ophold. |
Forplejning | 1.000 kr. | - | Skønsmæssigt fastsat beløb for merudgifter. |
Hjemtransport fra Paris | - | Afvist | Ikke en påregnelig følge for den erhvervsdrivende, at forbrugeren ville rejse til Paris. |
Svie og smerte | - | Afvist | Der er ikke juridisk hjemmel til at tilkende erstatning for svie og smerte i denne type sag. |
Forbrugerklagenævnet fastsatte den samlede erstatning til 33.041,09 kr. Den erhvervsdrivende blev desuden pålagt at forrente kravet og betale sagsomkostninger.
Lignende afgørelser