Command Palette

Search for a command to run...

Forbruger ikke berettiget til at hæve køb af opvaskemaskine grundet tilbud om afhjælpning inden for rimelig tid

Dato

29. november 2010

Nævn

Forbrugerklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Elektronik

Højdepunkt

Tilbud om afhjælpning inden for rimelig tid Der var to forskellige fejl ved opvaskemaskinen

En forbruger købte en opvaskemaskine, som efter få måneders brug begyndte at udvise fejl. Den erhvervsdrivende henviste forbrugeren til producenten, som sendte en tekniker ud for at udbedre fejlen.

Gentagne fejl og reparationsforsøg

Kort tid efter den første reparation opstod der en ny fejl, som ligeledes blev udbedret af producentens tekniker. Da den samme fejl opstod igen kort tid efter, tilbød producentens tekniker at ombytte opvaskemaskinen. Forbrugeren afviste dog tilbuddet om ombytning og rettede i stedet krav om ophævelse af købet direkte mod den erhvervsdrivende.

Den erhvervsdrivendes afvisning

Den erhvervsdrivende afviste kravet om ophævelse med den begrundelse, at reklamationsretten var producentens ansvar. Den erhvervsdrivende fastholdt, at sagen var et anliggende mellem forbrugeren og producenten, selvom de gerne ville formidle kontakten. Sagen blev herefter indbragt for Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet behandlede sagen med fokus på, hvorvidt forbrugerne var berettiget til at hæve købet af opvaskemaskinen, eller om den erhvervsdrivende havde ret til at foretage omlevering.

Sælgers ansvar

Nævnet fastslog, at den erhvervsdrivende som sælger hæfter for eventuelle mangler ved opvaskemaskinen. Dette ansvar ændres ikke af interne aftaler mellem den erhvervsdrivende og producenten om service. Derfor lagde nævnet til grund, at alle undersøgelser, afhjælpninger og tilbud om omlevering var sket på vegne af den erhvervsdrivende.

Mangelfuld vare

Ifølge nævnets sagkyndige var opvaskemaskinen behæftet med mere end én komponentfejl, hvilket betød, at den ikke fungerede optimalt og dermed var mangelfuld.

Vurdering af afhjælpning og omlevering

Nævnet henviste til Købeloven § 78, stk. 4 sammenholdt med Købeloven § 79, som fastslår, at sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen. Hvis dette ikke sker, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Nævnet bemærkede, at sælgeren to gange forgæves havde forsøgt at afhjælpe to forskellige fejl ved maskinen på forbrugerens adresse, og herefter tredje gang havde tilbudt omlevering. Da dette forløb strakte sig over cirka en måned fra den første reklamation, fandt nævnet, at sælgeren havde tilbudt afhjælpning og herefter omlevering inden for rimelig tid.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående fandt Forbrugerklagenævnet, at forbrugerne ikke var berettiget til at hæve købet.

Lignende afgørelser