Afgørelse om fortrydelsesret ved online køb af flybilletter
Dato
14. juli 2010
Nævn
Forbrugerklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Flytning og transport
Højdepunkt
Online køb af flybilletter kunne ikke ophæves Forbrugerne, der havde booket flyrejse
Forbrugerne bestilte flybilletter via internettet, men begik en fejl og købte billetter til en forkert dato. De henvendte sig efterfølgende til den erhvervsdrivende med et krav om at få pengene retur, idet de mente, at flybilletterne fortsat kunne afsættes.
Den erhvervsdrivende afviste forbrugernes krav. Begrundelsen var, at der ikke er fortrydelsesret på flybilletter i henhold til Forbrugeraftaleloven § 17, stk. 2, nr. 1. Desuden fremgik det af den erhvervsdrivendes handelsbetingelser, at det kun var muligt at ændre flybilletter inden for de første 24 timer efter bookingen.
Forbrugerklagenævnet behandlede sagen, der omhandlede forbrugernes krav om at få refunderet penge for flybilletter købt online til en forkert dato.
Nævnets vurdering
Nævnet lagde til grund, at der ikke er fortrydelsesret på flybilletter. Dette er i overensstemmelse med Forbrugeraftaleloven § 17, stk. 2, nr. 1 sammenholdt med Forbrugeraftaleloven § 9, stk. 2.
Det var på denne baggrund nævnets opfattelse, at forbrugerne ikke kunne få medhold i deres krav om refusion.
Yderligere bemærkninger
Nævnet bemærkede, at den erhvervsdrivende faktisk stillede forbrugerne bedre end loven foreskriver, ved at tilbyde en mulighed for at fortryde købet inden for 24 timer efter købet.
Endvidere blev det noteret, at forbrugerne havde fået refunderet skatter og afgifter mod et gebyr på 75 kr. Dette blev anset for at være i overensstemmelse med Forbrugerombudsmandens retningslinjer og et rimeligt gebyr.
Lignende afgørelser