Kommunens kompetence til at etablere og ændre vejbump på kommuneveje
Dato
1. marts 2021
Eksterne links
Tags
En borger har henvendt sig til Vejdirektoratet med utilfredshed over, at pukkelbump på kommunevejene Jarlsmindevej og Klokkeskovvej i Stavtrup ikke udskiftes til pudebump, på trods af at de forårsager ubehag for borgere med ryg- og nakkeproblemer. Borgeren føler sig ikke hørt og mener, at et lokalt fællesråd har fået afgørende indflydelse på beslutningen.
Kommunens beslutningskompetence
Vejdirektoratet fastslår, at de pågældende veje er kommuneveje, og at kommunen derfor er vejmyndighed i henhold til Vejlovens § 3, stk. 1, jf. § 7. Ansvaret for at vedligeholde vejene og beslutte, hvilke arbejder der skal udføres, påhviler kommunen efter Vejlovens § 8, stk. 1. Etablering og ændring af vejbump betragtes som "faktisk forvaltningsvirksomhed", hvilket betyder, at det er en praktisk opgave, som kommunen varetager, og ikke en formel afgørelse, der kan påklages på samme vis.
Beslutninger om hastighedsdæmpende foranstaltninger som vejbump træffes af kommunen med samtykke fra politiet, jf. Færdselslovens § 92, stk. 1. Hverken borgere eller et lokalt fællesråd har formel beslutningskompetence, men kan alene fremsætte ønsker til kommunen.
Part | Rolle | Juridisk grundlag |
---|---|---|
Aarhus Kommune | Vejmyndighed og beslutningstager | Vejlovens § 3 og § 8 |
Politiet | Skal give samtykke til færdselsmæssige foranstaltninger | Færdselslovens § 92, stk. 1 |
Fællesråd/Borgere | Kan fremsætte ønsker og bemærkninger | Ingen formel beslutningskompetence |
Vejdirektoratet | Klagemyndighed og rådgiver (kan ikke gribe ind i dette tilfælde) | Generel vejledning |
Krav til udformning af vejbump
Selvom kommunen har beslutningskompetencen, skal alle vejbump være udformet i overensstemmelse med Bekendtgørelse nr. 620 af 17. juni 2019 om vejbump og andre hastighedsdæmpende foranstaltninger. Bekendtgørelsen, der er udstedt med hjemmel i bl.a. Færdselslovens § 95, stk. 4 og Vejlovens § 129, stk. 1, fastsætter krav til, at bump skal kunne passeres med den skiltede hastighed uden at forårsage skade på fører eller køretøj. Kommunen kan være forpligtet til at vurdere, om de eksisterende bump lever op til disse krav.
Vejdirektoratets konklusion
Vejdirektoratet konkluderer, at de ikke har kompetence til at pålægge kommunen at fjerne, ombygge eller udskifte et vejbump. Borgeren henvises derfor til at rette henvendelse direkte til kommunen med sine argumenter.
Vejdirektoratet udtaler, at det er kommunen som vejmyndighed, der alene har kompetencen til at beslutte, hvilken type vejbump der skal være på en kommunevej. Beslutningen er en del af kommunens faktiske forvaltningsvirksomhed og er ikke en afgørelse, som borgere eller fællesråd har direkte indflydelse på. Vejdirektoratet kan ikke pålægge kommunen at ændre eller fjerne vejbumpene, men henviser borgeren til at rette henvendelse til kommunen. Kommunen er dog forpligtet til at sikre, at vejbumpene overholder kravene i Bekendtgørelse om vejbump og andre hastighedsdæmpende foranstaltninger.
Lignende afgørelser