Både GVU og videregående uddannelsesniveauer tænkes tilrettelagt sådan, at deltagerne har mulighed for at fastholde deres
tilknytning til arbejdsmarkedet, medens de er under videreuddannelse. Uddannelserne tilrettelægges, så de voksne kan kombinere
uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet. I forhold til GVU tænkes på voksne over 25 år, jf. § 7. GVU kan tilrettelægges som
deltidsuddannelse eller sådan, at de enkelte elementer kan tages mellem arbejdsperioder. Det kan være i form af en
fuldtidsuddannelse mellem arbejdsperioder eller som opsplittet uddannelse, f.eks. undervisning én dag om ugen. På de videregående
uddannelser tilrettelægges uddannelserne normalt som deltidsuddannelser, der kan følges i fritiden samtidig med erhvervsarbejde,
men regulerede forløb kan tilrettelægges på heltid for en periode på op til 1 år, jf. lov om åben uddannelse.
Formålet med at etablere en GVU er at skabe rammer for fleksibel tilrettelæggelse af uddannelse for voksne, der giver en
formel, erhvervsrettet og grundlæggende kompetence inden for et erhvervsområde. Inden for denne ramme kan uddannelseselementer,
især fra arbejdsmarkedsuddannelserne, anerkendes og bidrage til at føre frem til en formel erhvervskompetence. Det samme gælder
kompetence i øvrigt, herunder erhvervserfaring, der indgår i kompetencevurderingen.
På GVU-niveauet henvises der med hensyn til mål og niveau til uddannelsesreglerne for de enkelte erhvervsrettede
ungdomsuddannelser, idet lovforslaget dækker både erhvervsuddannelserne, de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og
landbrugsuddannelserne.
Det vil sige, at den enkelte GVU har samme mål og gennemføres på samme niveau som den tilsvarende erhvervsrettede
ungdomsuddannelse inden for det pågældende erhvervsområde, og at afgangsniveauet sikres ved, at GVU afsluttes med de samme prøver
og med tilsvarende uddannelsesbevis som den tilsvarende erhvervsrettede ungdomsuddannelse. Dette indebærer, at f.eks. de faglige
udvalg vil få pligt til at afholde svendeprøver, jf. erhvervsuddannelseslovens § 33, stk. 3 og 4, som afslutning på et GVU-forløb.
Regler om tilrettelæggelse m.v. for de respektive erhvervsrettede ungdomsuddannelser skal derimod ikke finde anvendelse, jf.
også bemærkningerne til § 6 og § 7. Den voksne kan nå de uddannelsesmæssige mål på forskellige måder, og der skal være en stor
fleksibilitet med hensyn til såvel merit som tilrettelæggelse, gennemførelse og varighed, afhængig af den voksnes uddannelses-,
erhvervs- og livserfaring.
Enkeltfag inden for erhvervsuddannelserne og landbrugsuddannelserne, som kan indgå i en GVU efter en uddannelsesplan, jf. § 8,
stk. 1, er omfattet af bestemmelserne i lov om åben uddannelse med hensyn til tilrettelæggelse og udbud. AMU-uddannelse, der giver
merit i en erhvervsuddannelse efter bestemmelserne herom, kan også indgå i en uddannelsesplan for en GVU. Enkeltfag inden for
almen voksenuddannelse eller hf-enkeltfag, som udbydes på de amtskommunale VUC, kan efter uddannelsesplanen indgå i en
grunduddannelse for voksne efter reglerne om merit i den tilsvarende erhvervsrettede ungdomsuddannelse.
Med hensyn til social- og sundhedsuddannelserne henvises til de almindelige bemærkninger under afsnittet Social- og
sundhedsuddannelserne.
Der vil ikke kunne angives noget generelt om omfanget af den enkelte GVU, idet det vil afhænge af omfanget af ansøgerens
praktiske og teoretiske kompetence. Det lægges til grund, at det GVU-forløb, der skal gennemføres efter den personlige
uddannelsesplan, maksimalt vil svare til omfanget af skoleundervisning i den pågældende erhvervsrettede ungdomsuddannelse (fra 35
og op til 80 uger, i enkelte tilfælde mere, afhængigt af uddannelsen).
Til stk. 2.
I en GVU vil man kunne vælge de muligheder for regulerede afstigningsmuligheder og individuelt tilrettelagt delkompetence, som
blev indført ved lov nr. 234 af 21. april 1999 om ændring af lov om erhvervsuddannelser. På tilsvarende måde som i en
erhvervsuddannelse skal det faglige udvalg, der er nedsat i henhold til erhvervsuddannelseslovens § 37, godkende den individuelle
uddannelsesplan, herunder slutmålene. Det vil endvidere være en forudsætning, at der er tale om deltagere, som ikke vil kunne
gennnemføre et almindeligt forløb, herunder et reguleret afstigningsforløb. Eventuel praktisk uddannelse i et individuelt
GVU-forløb vil kunne gennemføres uden uddannelsesaftale.
Til stk. 3
GVU kan tilrettelægges på deltid, jf. bemærkningerne til § 1 og § 2.
GVU skal efter forslaget kunne udbydes på skoler og institutioner, herunder AMU-centre, der i forvejen udbyder den tilsvarende
erhvervsrettede ungdomsuddannelse, eller på institutioner, som i øvrigt har den faglige kompetence inden for det pågældende
område, herunder AMU-centre, som er godkendt til et bredt og relevant fagudbud inden for det konkrete faglige område, som man
ønsker GVU-godkendelse til.
Til stk. 2.
Efter det foreslåede stk. 2 kan undervisningsministeren efter indstilling fra det relevante rådgivende organ for den
tilsvarende ungdomsuddannelse godkende skoler eller institutioner til at udbyde grunduddannelse for voksne.
Undervisningsministeriets godkendelse efter stk. 2, omfatter alle fremtidige GVU-udbydere, dvs. at ingen på forhånd er godkendt
til GVU. Der skal således inden lovens ikrafttræden gennemføres en generel GVU-godkendelsesrunde.
Godkendelsen indebærer en godkendelse af, at skolen/institutionen skal kunne vurdere ansøgerens allerede erhvervede kompetence
og på det grundlag udarbejde en personlig uddannelsesplan for GVU indeholdende de supplerende uddannelseselementer, der kan føre
til erhvervskompetence, som er identisk med den tilsvarende ungdomsuddannelse og dermed svendebrev. Ifølge § 8, stk. 3, gælder den
udarbejdede GVU-uddannelsesplan for deltagerens samlede uddannelsesforløb, uanset hvilken skole eller anden institution der
optager deltageren under forløbet. Den enkelte institution er uddannelsesansvarlig for det uddannelseselement, der gennemføres på
institutionen inden for de regler og rammer, der gælder for den pågældende uddannelsesinstitution og det pågældende
uddannelseselement, herunder om eksamen/svendeprøve.
Bestemmelsen sigter på at kunne give erhvervsskoler, der udbyder dele af en bestemt erhvervsuddannelse, AMU-centre m.v.
mulighed for udbyde GVU og dermed vurdere ansøgerens allerede erhvervede kompetence og på det grundlag udarbejde en personlig
uddannelsesplan, jf. ovenfor. Den skole eller institution, der udarbejder uddannelsesplanen, skal således have faglig baggrund for
at vurdere, hvilken merit den enkelte kan opnå, og hvordan den enkelte kan opnå de kompetencer, der er nødvendige for at nå den
givne uddannelses samlede mål, dvs. for såvel de almene fag og områdefag som for specialefag og valgfag.
Kriterier for indstilling, dvs. hvilke forhold rådet bør lægge vægt på i forbindelse med indstillingen, fastsættes af
undervisningsministeren i medfør af § 6, stk. 2, nr. 1.
Det afgørende kriterium for godkendelsen vil være kvalitativt: Der vil blive lagt vægt på skolens eller institutionens faglige
baggrund for at kunne vurdere allerede erhvervet kompetence i forhold til den tilsvarende ungdomsuddannelse, herunder dens
grundlag for at kunne udarbejde en personlig uddannelsesplan med de supplerende uddannelseselementer, der kan føre til den ønskede
erhvervskompetence (skolens uddannelseskompetence).
Foruden hensyn til kvaliteten vil der ved fastsættelse af vurderingskriterier også kunne tages regionale hensyn.
De skoler og andre institutioner, herunder AMU-centre, der i forvejen er godkendt til at udbyde den tilsvarende
ungdomsuddannelse, vil uden videre kunne godkendes til at udbyde GVU.
For institutioner, der ikke i forvejen er godkendt til at udbyde den tilsvarende ungdomsuddannelse, må der ved godkendelsen
lægges vægt på den ansøgende skoles eller institutions faglige profil, dvs. de uddannelser eller kurser, herunder specielt
AMU-forløb, som institutionen på anden vis er godkendt til at udbyde.
Det forudsættes herved, at AMU-centre, som udbyder AMU-uddannelser, der vil være relevante for at opnå den faglige
anerkendelse inden for et fagligt område, også vil få godkendelse til at udbyde GVU. Der lægges vægt på, at de AMU-uddannelser,
centrene udbyder, er relevante i forhold til GVU'ens mål, herunder at uddannelserne indgår i en uddannelsesstruktur for
AMU-uddannelser.
For skoler eller institutioner, der alene udbyder dele af en given erhvervsuddannelse, eller institutioner, hvis faglige
profil ikke er fuldt dækkende, vil et kriterium for at kunne godkendes til at udbyde GVU f.eks. kunne være, at skolen eller
AMU-centret:
Dels har en samarbejdsaftale med en anden skole eller institution, som er godkendt til at udbyde den tilsvarende
ungdomsuddannelse, og som har erfaringen med prøve/eksamen i den pågældende uddannelse, om udarbejdelse af uddannelsesplaner og
afholdelse af eksamen (herunder svendeprøve).
Dels har skolesamarbejdspartnere, som gør, at de tilsammen dækker det samlede fagindhold.
Selv om de ikke måtte blive godkendt til at udbyde GVU, kan alle udbydere, der er godkendt til at udbyde elementer, som kan
indgå i en GVU - hvad enten der er tale om enkeltfag fra erhvervsrettede ungdomsuddannelser, AMU-uddannelser mv. - fortsat udbyde
disse og dermed være leverandør af uddannelseselementer til GVU. Således kan f.eks. et AMU-center, der udbyder en række
AMU-uddannelser inden for et konkret fagområde, udbyde elementer, der kan indgå i en GVU efter reglerne om merit i den tilsvarende
erhvervsrettede ungdomsuddannelse, uanset at det ikke måtte være godkendt til at udbyde den pågældende erhvervsrettede
ungdomsuddannelse eller godkendt til at udbyde GVU efter § 5, stk. 2.
Til stk. 3.
En godkendelse kan tilbagekaldes, hvis der ikke længere er behov for, at uddannelsen gennemføres af institutionen, eller hvis
institutionen ikke overholder reglerne om uddannelsen eller påbud fra ministeren om at gennemføre konkrete foranstaltninger til
oprettelse af forsvarlige uddannelses- eller undervisningsmæssige forhold. Disse bestemmelser svarer til erhvervsuddannelseslovens
§ 18, stk. 3 og 4.
Selv om uddannelsen har samme mål og niveau som den erhvervsrettede ungdomsuddannelse, vil der være mulighed for fleksibilitet
i tilrettelæggelse, indhold og gennemførelsestid af en GVU i forhold til den tilsvarende eksisterende uddannelse. Uddannelserne
tilrettelægges normalt på deltid, de kan gennemføres inden for en ramme på 6 år, og uddannelsernes indhold tager udgangspunkt i de
voksnes erhvervs- og livserfaring. På denne måde adskiller tilrettelæggelsen af GVU f.eks. inden for erhvervsuddannelsesområdet
sig fra voksenerhvervsuddannelser (VEUD). En yderligere forskel fra voksenerhvervsuddannelserne er, at GVU gennemføres uden
kontrakt med en arbejdsgiver.
Der skal være synlige og fælles regler om vurdering og anerkendelse af kompetence, der bør være så fleksibel som muligt, så
deltagerne får maksimal udnyttelse af forudgående uddannelse og erhvervserfaring (realkompetence). Der forudsættes derfor at være
behov for at fastsætte særskilte regler om tilrettelæggelse af GVU i almindelighed. Reglerne fastsættes efter rådgivning fra
Erhvervsuddannelsesrådet, Rådet for Social- og Sundhedsuddannelserne, Landbrugsuddannelsesrådet og Uddannelsesrådet for
Arbejdsmarkedsuddannelserne, hvor det er relevant. Om social- og sundhedsuddannelserne henvises til de almindelige bemærkninger
under afsnittet Social- og sundhedsuddannelserne. De pågældende rådgivende organer har i relation til GVU alene
rådgivningskompetence, uanset om de efter de respektive uddannelseslove måtte have kompetence til at træffe beslutninger om
fastsættelse af regler. Det er ikke tanken, at der udarbejdes regler om den enkelte GVU.
Adgang til en GVU er bl.a. betinget af, at ansøgeren har mindst to års relevant erhvervserfaring. Med relevant
erhvervserfaring menes erfaring, som med hensyn til type og niveau, men ikke nødvendigvis med hensyn til et konkret
erhvervsområde, kan danne grundlag for GVU.
Det er tanken, at den voksne henvender sig på en skole, der er godkendt til at udbyde en erhvervsrettet ungdomsuddannelse,
eller som er godkendt til at udbyde GVU, jf. § 5, stk. 2. Skolen vurderer, om ansøgeren har forudsætninger svarende til
grundskolens afgangsniveau i de fag, som er relevante for den pågældende uddannelse. Det betyder, at skolen skal påse, om
ansøgeren har opfyldt undervisningspligten i Danmark, jf. lov om folkeskolen, eller om ansøgeren på anden vis har opnået
forudsætninger svarende dertil i de relevante fag.
Til stk. 2.
Skolen skal endvidere foretage en individuel kompetencevurdering med henblik på at fastlægge ansøgerens realkompetence
(indgangskompetence) i relation til et konkret påtænkt uddannelsesforløb. Det er således skolen, der har kompetencen, og det er
ikke forudsat, at de faglige udvalg skal træffe konkrete afgørelser vedrørende praktisk oplæring eller praktisk-faglig uddannelse
som efter lov om erhvervsuddannelser.
Formålet med kompetencevurderingen er at vise, hvilket udgangspunkt den enkelte har i forhold til den ønskede uddannelse -
herunder adgangsgivende forudsætninger - og dermed at klarlægge den enkeltes forudsætninger for at påbegynde uddannelsen.
Kompetencevurderingen skal klarlægge, på hvilket niveau den enkelte kan påbegynde sin (videre) uddannelse. I den forbindelse
skal det f.eks. afklares, om der er behov for at gennemføre almene fag og eventuelle praktisk-faglige forløb af begrænset omfang -
eller om der kun resterer lidt i at have gennemført den valgte uddannelse, for at den pågældende er kvalificeret til at gennemføre
og bestå den svendeprøve/eksamen, som uddannelsen afsluttes med. Vurderingen af såvel arbejdsmæssige erfaringer som kompetence,
erhvervet ved kurser og andre formelle og uformelle uddannelsesforløb må tage højde for disse kompetencers overførselsværdi, dvs.
den værdi erfaringer og uddannelse kan have i det påtænkte uddannelsesforløb, uanset om de pågældende erfaringer/kompetencer er
erhvervet inden for den påtænkte uddannelse.
Den individuelle kompetencevurdering skal for det første anerkende gennemførte uddannelseselementer og erhvervserfaring efter
de almindelige regler om merit, hvorved der tages stilling til, hvilke specifikke elementer i den valgte uddannelse der kan
afløses ved hjælp af allerede gennemførte elementer, f.eks. fra arbejdsmarkedsuddannelserne. Men den individuelle
kompetencevurdering forudsættes for det andet også at tage udgangspunkt i, hvilken reel indgangskompetence den pågældende har, og
derudfra fastlægge, hvad der på grundlag af målene for den valgte uddannelse resterer at gennemføre, for at den pågældende er
kvalificeret til at få bevis for uddannelsen efter reglerne herom. Målet med realkompetencevurderingen er, at deltageren kan få
godskrevet alle tidligere erhvervede kompetencer, der fortsat er relevante og tidssvarende i forhold til det påtænkte
uddannelsesforløb, uanset hvor og hvornår disse er erhvervet, og uanset om de er erhvervet gennem uddannelse, kurser m.v. Der er
således både tale om rettigheder, hvorefter meritgivende uddannelse og erhvervserfaring samlet over en årrække kan føre frem til
anerkendte kompetencer, og samtidig tale om en ny tilgang til kompetencevurdering, nemlig set i forhold til målene for den valgte
uddannelse med henblik på at sikre, at ansøgeren får maksimalt udbytte af formel og uformel forudgående uddannelse og
erhvervserfaring. Det vil blive undersøgt, om der kan udvikles metoder til at udføre denne opgave på institutionerne.
Det er hensigten, at de faglige udvalg inddrages med hensyn til at udarbejde kompetencebeskrivelser for de enkelte
uddannelsers praktikdel. Kompetencebeskrivelserne kan evt. indføjes i forbindelse med udarbejdelsen af vejledninger til de nye
uddannelsesbekendtgørelser om erhvervsuddannelserne. Disse kompetencebeskrivelser skal danne udgangspunkt for den enkelte skoles
kompetencevurdering.
Ved fastlæggelsen af, hvad der resterer at gennemføre, for at den pågældende er kvalificeret til at få bevis for uddannelsen,
skal man dog være opmærksom på, at der kan være principielle hensyn at tage til, at man ikke kan fritage for hele uddannelsen
eller for uddannelsens centrale dele i et sådant omfang, at uddannelsen eller den afsluttende prøve ikke kan anses for gennemført.
Med udgangspunkt i kompetencevurderingen og på grundlag af målene for den valgte uddannelse sammensættes en personlig
uddannelsesplan for den valgte uddannelse med angivelse af anerkendte kompetencer og beskrivelse af, hvilke uddannelseselementer
den voksne skal gennemføre for at kunne afslutte uddannelsen, jf. bemærkningerne til § 8.
Kompetencevurderingen vil også kunne resultere i, at den voksne skal foretage en supplering, før en GVU kan påbegyndes, jf.
bemærkningerne til § 8.
Til stk. 3.
Kompetencevurderingen kan foretages på grundlag af en dokumentation, som ansøgeren selv medbringer, f.eks. i form af
beviser/attester fra tidligere uddannelse/kurser m.v. samt udtalelser fra nuværende og tidligere arbejdsgivere om praktikerfaring,
arbejdsområder m.v.
Som led i kompetencevurderingen kan der evt. gennemføres et egentligt kompetenceafklarende forløb, som over en periode på
mellem en halv dag og to uger kan omfatte værkstedsbaserede øvelser, screening, test, vejledningssamtaler m.v.
Kompetenceafklarende forløb er et tilbud, der er fleksibelt både i indhold og varighed i overensstemmelse med den enkeltes
forudsætninger, ønsker og behov.
Kompetencevurderingen giver, som nævnt i bemærkningerne til § 7, grundlag for udarbejdelse af en uddannelsesplan for den
voksne, og den skole, der fastsætter uddannelsesplanen, skal stå inde for dens indhold, idet uddannelsesplanen bygger på den
anerkendelse af praktisk og teoretisk kompetence, der er tildelt ved kompetenceafklaringen. Uddannelsesplanen udarbejdet af den
modtagende skole skal således være grundlaget for deltagerens ret til at gennemføre GVU. Når en skole en gang har fastsat en
uddannelsesplan, så gælder den for den pågældendes uddannelsesforløb, uanset hvilken skole der optager vedkommende under det
samlede forløb, forudsat at uddannelsen gennemføres inden for rammen på 6 år. Andre skoler eller faglige udvalg kan altså ikke
anfægte den foretagne vurdering og kræve yderligere uddannelseselementer gennemført.
Uddannelsesplanen angiver ansøgerens anerkendte teoretiske og praktiske kompetence og beskriver i øvrigt ansøgerens samlede
uddannelsesforløb, idet den angiver de uddannelseselementer, som den voksne skal gennemføre for at kunne afslutte den ønskede GVU,
dvs. nå de uddannelsesmæssige mål, som gælder for den tilsvarende erhvervsrettede ungdomsuddannelse. Når uddannelsesplanen er
gennemført, afsluttes uddannelsen efter de almindelige regler for den tilsvarende ungdomsuddannelse.
Der kan i uddannelsesplanen indgå undervisningselementer på en anden uddannelsesinstitution, herunder et
voksenuddannelsescenter (VUC) eller et AMU-center.
I det omfang den voksne mangler erhvervserfaring for at nå de mål, der er fastsat for den erhvervsrettede grunduddannelses
(erhvervsuddannelsens) praktikdel, kan der som supplement være tale om praktisk arbejde med et uddannelsesmæssigt sigte i en
kortere periode på den voksnes arbejdsplads, eller hvis dette ikke kan lade sig gøre, intensiv værkstedstræning på skole eller i
en anden virksomhed efter aftale med skolen. Sådan praktisk-faglig træning af begrænset omfang sker uden uddannelsesaftale med en
arbejdsgiver.
Uddannelsesplanen kan også angive, på hvilke skoler eller praktiksteder og hvornår etc. de enkelte uddannelseselementer finder
sted. Der vil i givet fald være tale om en detaljeret uddannelsesplan, der angiver et bestemt forløb. Dette er dog ikke nødvendigt
i alle tilfælde, da den voksne kan vælge at strække sin GVU over en længere periode, der ikke nødvendigvis kan forudsiges fra
start. I givet fald vil uddannelsesplanen alene indeholde de uddannelseselementer, som skal gennemføres for at nå målet. Planen
kan så danne grundlag for efterfølgende vejledning om valg af skoler m.v.
Til stk. 4.
Hvis uddannelsen ikke gennemføres på 6 år, bortfalder uddannelsesplanen. Tidsfristen løber fra tidspunktet for
uddannelsesplanens udarbejdelse. Tidsrammen forudsættes at kunne rumme mindre afbrydelser undervejs.
Hvis uddannelsesplanen er bortfaldet, fastsætter skolen efter deltagerens ønske på grundlag af en revurdering af allerede
gennemførte uddannelseselementer en ny uddannelsesplan i overensstemmelse med de aktuelle regler for den valgte erhvervsrettede
ungdomsuddannelse, jf. stk. 5. Rettigheder, hvorefter meritgivende forudgående uddannelse har resulteret i anerkendt kompetence i
overensstemmelse med stadig gældende uddannelsesregler, skal lægges til grund for en eventuel ny uddannelsesplan.
Til stk. 5.
I § 8, stk. 5, foreslås indført en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om justering af en uddannelsesplan, hvis
målene for den tilsvarende ungdomsuddannelse bliver ændret, inden uddannelsen er gennemført. I den forbindelse kan der være tale
om, at nye elementer indgår i stedet for elementer, som en deltager endnu ikke har gennemført. Derimod må det forudsættes, at de
elementer, der i henhold til uddannelsesplanen er gennemført, fortsat opfylder planen, således at der ikke i forbindelse med en
ændring af en ungdomsuddannelse kan stilles krav om en forlængelse af uddannelsen.
De skoler, der godkendes til at udbyde GVU efter § 5, stk. 2, vil alle i princippet skulle godkende en personlig
uddannelsesplan for en ansøger, som gælder på alle skoler, der udbyder den pågældende uddannelse, jf. § 8, stk. 3.
Der kan være behov for at samarbejde med andre skoler eller med uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelseselementer,
som kan indgå i en GVU, f.eks. de amtskommunale voksenuddannelsescentre (VUC) og AMU-centre. Disse uddannelsesinstitutioner er i
forvejen forpligtet til at samarbejde i et lokalt fællesskab. Samarbejdet har til formål at sikre, at uddannelsesstederne udnytter
deres ressourcer bedst muligt, og at de informerer og vejleder samordnet om deres samlede uddannelsesudbud. Samarbejdet kan angå
udbudet af uddannelser.
De videregående niveauer i videreuddannelsessystemet består af VVU, diplomuddannelse og masteruddannelse. For en
sammenhængende beskrivelse af niveauerne, herunder sammenligneligheden med niveauerne for de ordinære uddannelser, henvises til de
almindelige bemærkninger, afsnit 2, Lovforslagets indhold.
Virkeliggørelsen af et fleksibelt og sammenhængende uddannelsessystem forudsætter øget institutionelt samarbejde om merit og
fleksibilitet samt øget gennemskuelighed, og det er derfor hensigten at indføre det fælleseuropæiske pointsystem European Credit
Transfer System (ECTS-systemet) på alle videregående uddannelser - såvel ordinære uddannelser som videregående voksenuddannelse,
diplom- og masteruddannelser. En pointsætning efter samme princip for såvel alle ordinære videregående uddannelser som
videreuddannelsesudbud i videruddannelsessystemet for voksne vil være et væsentligt redskab til at lette sammenligningerne mellem
uddannelserne og dermed lette meritvurderinger, nationalt og internationalt. ECTS-point er en værdi, der tillægges kursusenheder
med henblik på at beskrive den arbejdsindsats fra den studerendes side, som kræves for at gennemføre dem. ECTS-systemet er
allerede indført på en række ordinære uddannelser.
Til stk. 3.
Alle tre niveauer kan gennemføres som enten regulerede forløb, dvs. at undervisningsministeren fastsætter nærmere regler,
eller som fleksible forløb, dvs. en uddannelse, der tilrettelægges i form af en personlig uddannelsesplan inden for de rammer, som
undervisningsministeren har fastsat herfor, jf. forslag til § 17 og bemærkningerne hertil.
Til stk. 4.
De videregående uddannelser for voksne omfatter uddannelser under undervisningsministerens område, men undervisningsministeren
kan godkende, at videregående uddannelser, som andre ministre har fastsat regler om og finansierer, indgår i
videreuddannelsessystemet.
Vedrørende beskrivelsen af VVU, diplomuddannelsen og masteruddannelsen, herunder sammenligneligheden med niveauerne for de
ordinære uddannelser, samt indpasningen af eksisterende voksenuddannelser i videreuddannelsessystemet henvises til de almindelige
bemærkninger.
Med relevant adgangsgivende uddannelse menes, at ikke en hvilken som helst adgangsgivende uddannelse giver direkte adgang til
en hvilken som helst uddannelse på højere niveau. Direkte adgang til et højere niveau forudsætter en vis faglig sammenhæng mellem
den adgangsgivende uddannelse og den uddannelse, der søges optagelse på. Ellers kan der ikke ske en faglig progression.
Uddannelsen på det højere niveau skal bygge videre på dels den adgangsgivende uddannelse dels erhvervserfaring opnået efter den
adgangsgivende uddannelse. Den adgangsgivende uddannelses relevans bliver særlig udtalt, når det drejer sig om videreuddannelser,
der indebærer specialisering i dybden, og mindre, når det drejer sig om videreuddannelser i bredden. Stk. 1 skal i øvrigt ses i
sammenhæng med stk. 6, nr. 2, og der henvises til bemærkningerne hertil.
Til stk. 2.
I forslaget til stk. 2 angives det, at et fleksibelt forløb efter den modtagende institutions konkrete vurdering kan give
adgang til en uddannelse på det følgende niveau i videreuddannelsessystemet. Selv om niveauet for et fleksibelt forløb ligger
fast, er sammensætningen af et fleksibelt forløb ikke på forhånd fastsat og kendt, som det er tilfældet for regulerede forløb, der
i forvejen er defineret i en uddannelsesbekendtgørelse. De enkelte fleksible forløb kan således variere betydeligt i fagligt
indhold, og den enkelte voksnes mulighed for videreuddannelse på næste niveau i videreuddannelsessystemet på baggrund af et
fleksibelt forløb vil derfor afhænge af den modtagende uddannelsesinstitutions vurdering af uddannelsens faglige relevans for
videreuddannelsen.
Til stk. 3.
Mindst 2 års relevant erhvervserfaring skal være opnået efter gennemført adgangsgivende uddannelse for at kunne være en del af
adgangsbetingelserne til en videregående uddannelse i videreuddannelsessystemet for voksne.
Videreuddannelserne skal med udgangspunkt i deltagernes erhvervserfaring danne rammerne for et tæt samspil mellem teori og
praksis. De voksnes erhvervs- og livserfaring skal spille en væsentlig rolle for den indholdsmæssige og pædagogiske
tilrettelæggelse af videreuddannelserne. Det skal f.eks. være muligt at inddrage og perspektivere relevant erfaring i løbet af en
videreuddannelse og især i forbindelse med en videreuddannelses afgangsprojekt. Derfor forudsættes det, at erhvervserfaringen
baserer sig på de kvalifikationer, der er opnået gennem den adgangsgivende uddannelse. Denne mulighed for at inddrage erhvervs- og
livserfaring i et samspil med uddannelsen er også en væsentlig forudsætning for, at uddannelserne kan tilrettelægges i så relativt
komprimerede, kompetencegivende forløb.
Til stk. 4
Der kan også tænkes individuelt fastsatte krav om fag som forudsætning for optagelse på uddannelsen efter den modtagende
institutions vurdering. Her gælder der ikke på forhånd nogen begrænsning med hensyn til omfanget, jf. bemærkningerne til stk. 5.
Til stk. 5
Mens forslaget i § 15, stk.1, angiver, hvilke uddannelser der er adgangsgivende til et angivet niveau i de videregående
uddannelser for voksne, forudsat de er relevante, angiver forslaget i stk. 5, at undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
om adgang til de enkelte uddannelser, herunder hvilke konkrete uddannelser der giver adgang, samt evt. krav til indhold/niveau af
visse fag.
Hvis der ikke er direkte faglig sammenhæng mellem den adgangsgivende uddannelse og den uddannelse, der søges optagelse på, kan
der være behov for at fastsætte krav om bestemte fag som forudsætning for at kunne optages på uddannelsen.
Hvis der ikke er fastsat regler om supplerende uddannelsesaktiviteter (suppleringsforløb), vil det være op til
uddannelsesinstitutionen at vurdere ansøgerens kvalifikationer, jf. forslag til stk. 4.
Visse eksisterende videreuddannelser (deltidsuddannelser under lov om åben uddannelse) vil ikke kunne give en af de tre
kompetencer på videregående niveau i videreuddannelsessystemet. For nogle af disse uddannelser vil der være tale om, at deres
afgangsniveau gør det meningsfuldt at gennemføre supplering op til et niveau i videreuddannelsessystemet for voksne, idet
suppleringen forudsættes ikke at være af for stort et omfang i forhold til selve uddannelsens omfang (f.eks. ikke over 0,25
årsværk). Eventuelle regler om suppleringsforløb med henblik på at opfylde adgangsbetingelserne til en uddannelse på et højere
niveau i videreuddannelsessystemet foreslås fastsat med hjemmel i lov om åben uddannelse, jf. det ændringslovforslag hertil, der
fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Alternativt vil det kunne være hensigtsmæssigt at fastsætte regler om påbygningsforløb oven på den erhvervede uddannelse med
henblik på, at de erhvervede kvalifikationer tilsammen giver en fuld uddannelse inden for videreuddannelsessystemet inkl.
afgangsprojekt. Der henvises herom til bemærkningerne til § 19.
Det kan også tænkes, at en ansøger med GVU eller en erhvervsuddannelse skal tage visse almene fag på C-niveau som forudsætning
for at blive optaget, hvilket vil kunne ske på VUC (hf-enkeltfag). Hvis der bliver tale om suppleringsforløb til VVU på
ungdomsuddannelsesniveau, vil de også kunne udbydes f.eks. som hf-enkeltfag på VUC.
Efter det foreslåede stk. 1, nr. 2, vil HD 2. del udgøre en diplomuddannelse under videreuddannelsessystemet. HD 1. del vil i
relation til videreuddannelsessystemet få status som et indgangsforløb til diplomuddannelsen, jf. forslag til stk. 1, nr. 2, som
der fastsættes nærmere bestemmelser om med hjemmel i lov om åben uddannelse. Tilsvarende vil gælde for erhvervssproglig
diplomuddannelse (ED).
Til stk. 6.
I nr. 1 foreslås hjemmel til, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at andre uddannelser, herunder private, hvis
der er behov for det, giver adgang til bestemte uddannelser i videreuddannelsessystemet. Af andre uddannelser kan f.eks. tænkes
etatsuddannelser.
I nr. 2 foreslås hjemmel til at fastsætte regler om, at kun visse uddannelser er adgangsgivende til en uddannelse i
videreuddannelsessystemet, f.eks. at en masteruddannelse i særlige tilfælde forudsætter en kandidatuddannelse som adgangsgivende
uddannelse, eller at en diplomuddannelse i særlige tilfælde forudsætter en mellemlang videregående uddannelse.
Nr. 3: Efter forslaget i § 15, stk. 3, skal mindst 2 års relevant erhvervserfaring være opnået efter gennemført adgangsgivende
uddannelse for at kunne være en del af adgangsbetingelserne til en videregående uddannelse i videreuddannelsessystemet for voksne.
Det kan dog ikke udelukkes, at en adgangsgivende uddannelse vil kunne færdiggøres samtidig med optjeningen af erhvervserfaringen.
F.eks. kan det tænkes, at et sådant uddannelses- og videreuddannelsesforløb på nogle uddannelses- og beskæftigelsesområder ikke er
usædvanligt f.eks. som et led i en uddannelsesplan i virksomheden for den pågældende, hvorved tilknytningen til arbejdet
fastholdes under videreuddannelsesforløbet, og erhvervserfaringen er på et så kvalificeret niveau, at den vil kunne udgøre
grundlaget for den uddannelse, der søges optagelse på. Det kan også tænkes, at ansøgeren gennemfører supplerende
uddannelsesaktiviteter med henblik på at opfylde adgangskravene efter stk. 1, efter eller samtidig med optjening af
erhvervserfaring. Det foreslås derfor i stk. 6, nr. 1, at undervisningsministeren, når det er begrundet i særlige forhold, kan
fastsætte regler om fravigelse af bestemmelsen om, at erhvervserfaring skal være opnået, efter at den adgangsgivende uddannelse er
gennemført.
Kravet om 2 års erhvervserfaring er et mindstekrav. Det betyder, at der i forbindelse med godkendelse af den enkelte
uddannelse kan fastsættes et højere erhvervserfaringskrav, jf. stk. 6, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under afsnittet Indpasning af eksisterende voksenuddannelser på de
videregående niveauer i videreuddannelsessystemet, herunder godkendelse af uddannelser uden for Undervisningsministeriets område.
Der henvises i øvrigt til det samtidigt fremsatte forslag til lov om åben uddannelse.
De videregående uddannelser for voksne er for så vidt angår regulerede forløb omfattet af reglerne i lov om åben uddannelse
med hensyn til tilrettelæggelse og udbud, herunder godkendelse af uddannelsesinstitutioner til at udbyde regulerede forløb, om
selvstuderende og om tilskud og deltagerbetaling. De relevante bestemmelser i lov om åben uddannelse, jf. det samtidig hermed
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om åben uddannelse, er § 2, stk. 3, 1.-3. pkt., § 2, stk. 4, 1. pkt., § 2, stk. 7, 2.
pkt., § 2, stk. 8, 1. pkt., § 3, stk. 2, 5, 7 og 9, § 5, § 10, § 11, stk. 1-3, § 13 og §§ 15-18.
Den foreslåede henvisning til lov om åben uddannelse, der finder anvendelse på de videregående uddannelser for voksne,
indebærer, at uddannelsesbekendtgørelser kan udstedes alene med hjemmel i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Institutioner, der tilrettelægger et fleksibelt forløb, skal i forvejen udbyde videregående uddannelse på samme niveau og
inden for det fagområde, hvor afgangsprojektet ønskes gennemført. Det forudsættes, at den udbydende institution skal sikre, at
deltagerne får mulighed for at gennemføre alle elementer i det godkendte forløb. Kravet kan opfyldes gennem et på forhånd aftalt
samarbejde med en eller flere uddannelsesinstitutioner.
Muligheden for fleksible forløb bygger på en forudsætning om, at voksne med mindst 2 års erhvervserfaring, med livserfaring og
med en forudgående uddannelse i samarbejde med en uddannelsesinstitution er i stand til at vælge og tilrettelægge sit eget
uddannelsesforløb inden for nærmere fastlagte rammer.
Der skal imidlertid også stilles krav til sammensætningen og tilrettelæggelsen af de fleksible forløb for at give
uddannelserne en klar faglig profil, et sikkert kompetenceniveau, indre sammenhæng og faglig progression.
Dels skal uddannelserne sammensættes af enkeltfag på et tilstrækkeligt kompetenceniveau, og sammensætningen skal være udtryk for
en indholdsmæssig progression i uddannelsen.
Dels skal uddannelsens mål, sammensætning og faglige profil eller hovedfaglighed godkendes på forhånd i en personlig
uddannelsesplan fastsat af den uddannelsesinstitution, der også skal godkende uddannelsens afsluttende afgangsprojekt inden
uddannelsens påbegyndelse. Afgangsprojektet gennemføres og bedømmes ved den institution, der har udarbejdet uddannelsesplanen.
Til stk. 2.
Der skal være mulighed for at gennemføre afgangsprojektet på heltid eller deltid. Afgangsprojektet finansieres efter lov om
åben uddannelse, men da dette særlige uddannelseselement i fleksible forløb ikke er udtrykkeligt nævnt under lov om åben
uddannelses bestemmelser om område og tilrettelæggelse, vil den ikke være omfattet af lovens bestemmelse om udbud på deltid.
Derfor er der foreslået indføjet en hjemmel hertil i dette lovforslag.
Til stk. 4.
Hvis uddannelsen ikke gennemføres på 6 år, bortfalder uddannelsesplanen. Tidsfristen løber fra tidspunktet for
uddannelsesplanens udarbejdelse. Tidsrammen forudsættes at kunne rumme mindre afbrydelser undervejs.
Hvis uddannelsesplanen er bortfaldet, fastsætter skolen efter deltagerens ønske på grundlag af en revurdering af allerede
gennemførte uddannelseselementer en ny uddannelsesplan i overensstemmelse med de aktuelle regler for de uddannelseselementer, der
indgår i uddannelsesplanen.
Til stk. 5.
Der henvises til bemærkningerne til stk. 1, hvor det bl.a. anføres, at uddannelsens mål, sammensætning og faglige profil eller
hovedfaglighed godkendes på forhånd i en personlig uddannelsesplan fastsat af den uddannelsesinstitution, der også skal godkende
uddannelsens afsluttende afgangsprojekt inden uddannelsens påbegyndelse.
Der vil ikke være noget formelt til hinder for, at en person med en uddannelse, der ikke umiddelbart kan indpasses i
videreuddannelsessystemet, kan søge en uddannelsesinstitution om at få i hvert fald elementer af uddannelsen godkendt som led i en
uddannelsesplan for en fleksibel uddannelse i videreuddannelsessystemet. Men det vil være op til den godkendende
uddannelsesinstitution i samarbejde med den uddannelsessøgende at udarbejde og godkende en personlig uddannelsesplan for og
uddannelseselementer i det pågældende forløb samt afgangsprojekt. Der stilles krav til sammensætningen og tilrettelæggelsen af det
fleksible forløb for at give uddannelsen en klar faglig profil, et sikkert kompetenceniveau, indre sammenhæng og faglig
progression.
I modsætning til den foreslåede bestemmelse i § 20 om godskrivning (merit), hvor institutionen kan godkende, at allerede
gennemførte uddannelseselementer kan erstatte dele af et reguleret forløb, er der her ikke tale om at erstatte dele af et forløb.
Der er tale om, at institutionen godkender, at allerede godkendte uddannelseselementer indgår i et fleksibelt forløb efter en
personlig uddannelsesplan. Derfor anvendes ordet »merit« ikke i denne forbindelse.
Til stk. 3.
Det foreslåede bestemmelse indebærer, at der for hvert uddannelseselement i et fleksibelt forløb henvises til de regler, der
gælder for uddannelseselementer eller den uddannelse, som den oprindelig indgår i, inkl. regler om prøver, klager mv.
Til stk. 4.
Uddannelseselementer, der ikke indeholder prøver, eller hvor prøverne ikke er gennemført, og uddannelseselementer gennemført
på en privat uddannelsesinstitution foreslås højst at kunne indgå med 1/10 årsværk i fleksible forløb.
Om regulerede forløb fastsættes uddannelsesbekendtgørelser om de enkelte uddannelser, herunder generelle regler for
uddannelserne og evt. fælles regler for grupper af uddannelser. Et reguleret forløb vil også kunne bestå af en allerede erhvervet
uddannelse og et påbygningsforløb, der tilsammen giver en fuld uddannelse.
For visse eksisterende videreuddannelser (deltidsuddannelser under lov om åben uddannelse), der ikke giver en kompetence på
videregående niveau i videreuddannelsessystemet, vil det kunne være hensigtsmæssigt at fastsætte regler om påbygningsforløb oven
på den erhvervede uddannelse med henblik på, at de erhvervede kvalifikationer tilsammen giver en fuld uddannelse på et
kompetenceniveau inden for videreuddannelsessystemet inkl. afgangsprojekt. En sådan uddannelse vil være adgangsgivende til det
højere niveau inden for videreuddannelsessystemet efter reglerne herom.
Om fleksible forløb forudsættes fastsat fælles regler om f.eks. kravene til afgangsprojekter, herunder regler om eksamen, og
til sammensætningen af uddannelseselementer i de fleksible forløb, jf. bemærkningerne til §§ 17-18.
Formålet med at etablere et videreuddannelsessystem for voksne er at skabe rammer for fleksibel tilrettelæggelse af livslang
læring og kompetenceudvikling tilrettelagt med udgangspunkt i voksnes erhvervs- og livserfaring. Rammerne for fleksibel
tilrettelæggelse skal sikre, at den enkelte voksne opnår en bedre udnyttelse af sine erhvervsmæssige kvalifikationer og sin
tidligere uddannelse (merit). Et vigtigt element i realiseringen af et sammenhængende videreuddannelessystem er, at der kan ske en
så fleksibel meritgivning som muligt i uddannelsesinstitutionernes regi.
Man skal dog være opmærksom på, at uddannelserne i videreuddannelsessystemet for voksne er korte forløb. Derfor bør anvendelse
af merit fra uddannelserne i det ordinære uddannelsessystem ses i lyset af nødvendigheden af progression i uddannelserne.
Der er behov for, at uddannelsesinstitutionerne samarbejder om meritvurderingen, jf. også ministerens anbefalinger i
Redegørelse til Folketinget af februar 1999 om merit og fleksibilitet i de videregående uddannelser. Bemyndigelsen til ministeren
tænkes udnyttet til bl.a. at kunne fastsætte regler om merit.
Der er brug for, at eksamens- eller uddannelsesbeviserne indeholder tilstrækkelig megen information om uddannelsernes fag og
faglige indhold, så at de ud over den formelle dokumentation med henblik på arbejdsmarkedet også kan danne grundlag for vurdering
i forbindelse med optagelse på andre videreuddannelser på højere kompetenceniveauer i Danmark eller i udlandet. Den foreslåede
bemyndigelse til ministeren i stk. 2 tænkes udnyttet hertil.
De uddannelsesinstitutioner, der tilrettelægger fleksible forløb i en videregående uddannelse for voksne, skal alle godkende
en personlig uddannelsesplan for en ansøger, som også vil kunne omfatte andre uddannelsesinstitutioner, der udbyder en
videregående uddannelse for voksne, jf. § 18. Der vil derfor være behov for, at institutionerne samarbejder om at udveksle
information om deres uddannelser og andre spørgsmål.
Der vil også være behov for samarbejde om at udveksle information om praksis vedrørende merit i de regulerede forløb, jf. også
bemærkningerne til § 20. Der kan derfor tænkes at være behov for, at undervisningsministeren fastsætter nærmere regler, der giver
rammer og retningslinjer for et samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner på Undervisningsministeriets område. I forbindelse
hermed bør uddannelsesinstitutioner, der udbyder ens eller sammenlignelige uddannelser, samarbejde om uddannelsernes indhold og
tilrettelæggelse, herunder koordinere studieordninger og etablere fælles censorkorps.
Ifølge forslaget finansieres enkeltfag fra erhvervsuddannelserne, social- og sundhedsuddannelserne samt
landbrugsuddannelserne, der udbydes som led i en uddannelsesplan for en grunduddannelse for voksne, efter lov om åben uddannelse
både med hensyn til fuld eller delvis dækning af undervisningsudgifter inkl. prøver og anden bedømmelse samt udgifter til
administration, ledelse og bygningsdrift.
Det samme gælder afsluttende svendeprøve, hvis et grunduddannelsesforløb afsluttes hermed, og som afholdes efter de regler,
der gælder for de tilsvarende erhvervsrettede ungdomsuddannelser, herunder udgifter til materiale m.v. i forbindelse med
svendeprøve og undervisningsforløb i øvrigt, dvs. eventuelle praktisk-faglige forløb, jf. § 8, stk. 1.
Med hensyn til social- og sundhedsuddannelserne henvises til de almindelige bemærkninger under afsnittet Social- og
sundhedsuddannelserne.
Til stk. 2.
Ved de uddannelsesaktiviteter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering
(enkeltfag fra erhvervsuddannelserne som og fra landbrugsuddannelserne), forudsættes der ikke opkrævet deltagerbetaling efter lov
om åben uddannelse, og der vil således ikke være tale om deltagerbetaling for GVU inden for erhvervsuddannelser eller
landbrugsuddannelser.
Til stk. 3.
Den institution, der er godkendt til at udbyde GVU efter § 5, stk. 2, modtager tilskud efter lov om åben uddannelse for
kompetencevurdering, herunder eventuelt kompetenceafklarende forløb, samt vejledning og udarbejdelse af uddannelsesplan for et
GVU-forløb. Også f.eks. et AMU-center, der er godkendt efter § 5, stk. 2, til at udbyde GVU, men som ikke er godkendt til at
udbyde erhvervsrettede ungdomsuddannelser og derfor ikke kan udbyde enkeltfag herfra under lov om åben uddannelse, kan efter lov
om åben uddannelse modtage tilskud til kompetencevurdering, vejledning og udarbejdelse af uddannelsesplan for et GVU-forløb.
Til stk. 4.
For svendeprøve, jf. erhvervsuddannelseslovens § 33, stk. 3 og 4, yder staten tilskud til de faglige udvalgs udgifter til
prøve, jf. § 6 i lov om åben uddannelse.
Hvis det pågældende avu-enkeltfag eller hf-enkeltfag er omfattet af deltagerbetaling, afholder deltageren selv udgiften til
deltagerbetalingen efter de vilkår, der gælder for det enkelte fag i henhold til den pågældende lov. I det forslag til lov om
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), der fremsættes samtidig hermed, er det forudsat, at undervisningsministeren kan bestemme,
at staten yder tilskud til hel eller delvis dækning af deltagerbetaling til uddannelsessøgende, der modtager uddannelsesstøtte for
voksne til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse., og at undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
herom.
Ifølge lovforslaget finansieres regulerede forløb i videregående uddannelser i henhold til lov om åben uddannelse, både med
hensyn til tilskud og deltagerbetaling. For uddannelseselementer i fleksible forløb i videregående uddannelser, der er omfattet af
lov om åben uddannelse, samt for afgangsprojekt og vejledning modtager institutionen tilskud og opkræver betaling for deltagelse i
undervisningen i henhold til bestemmelserne i lov om åben uddannelse.
De videregående uddannelser inden for videreuddannelsessystemet for voksne er i øvrigt omfattet af reglerne i lov om åben
uddannelse med hensyn til tilrettelæggelse og udbud, herunder godkendelse af uddannelsesinstitutioner til at udbyde regulerede
forløb, og om selvstuderende.
Uddannelseselementer i fleksible forløb i videregående uddannelser, der gennemføres i henhold til anden lovgivning,
finansieres efter reglerne i den pågældende lovgivning. Godkendte uddannelseselementer i fleksible forløb, der hører under og
finansieres af amtskommuner, kommuner, eller private, og uddannelseselementer fra udenlandske uddannelsesinstitutioner finansieres
efter de vilkår, som gælder for den enkelte uddannelse, herunder evt. vilkår om deltagerbetaling.
Uddannelseselementer i fleksible forløb i videregående uddannelser, der gennemføres i henhold til anden lovgivning,
finansieres efter reglerne i den pågældende lovgivning. Godkendte uddannelseselementer i fleksible forløb, der hører under og
finansieres af amtskommuner, kommuner, eller private, og uddannelseselementer fra udenlandske uddannelsesinstitutioner finansieres
efter de vilkår, som gælder for den enkelte uddannelse, herunder evt. vilkår om deltagerbetaling.
De eksisterende råd, der efter den foreslåede bestemmelse skal rådgive undervisningsministeren om de enkelte
uddannelsesniveauer i videreuddannelsessystemet for voksne, er følgende:
GVU-niveauet: Erhvervsuddannelsesrådet, Rådet for Social- og sundhedsuddannelserne, Landbrugsuddannelsesrådet og Uddannelsesrådet
for Arbejdsmarkedsuddannelserne.
VVU-niveauet: De fem uddannelsesråd for de videregående uddannelser, jf. nedenfor om Diplom og Master, for så vidt angår faglige
spørgsmål, navnlig sammenhængen til de øvrige videregående uddannelser. Erhvervsakademirådet for så vidt angår tværgående
spørgsmål om dette uddannelsesniveau.
Diplom- og Master-niveauet: De fem uddannelsesråd for de videregående uddannelser: Samfundsuddannelsesrådet, Teknisk
Uddannelsesråd, Naturvidenskabeligt Uddannelsesråd, Humanistisk Uddannelsesråd, Sundhedsuddannelsesrådet og det påtænkte Råd for
de mellemlange videregående uddannelser, der foreslås oprettet efter det fremsatte lovforslag om de mellemlange videregående
uddannelser, for så vidt angår tværgående spørgsmål om dette uddannelsesniveau.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under Rådgivning, hvor det nævnes, at der i et samtidig hermed fremsat
lovforslag foreslås nedsat et Voksenuddannelsesråd, der bl.a. skal rådgive undervisningsministeren om tværgående spørgsmål om
videreuddannelsessystemet for voksne og om åben uddannelse i øvrigt.
Den foreslåede klagebestemmelse tager hensyn til, at den skal omfatte både statslige og private selvejende institutioner, og
at bestemmelsen skal omfatte både GVU-niveauet og de videregående uddannelsesniveau. Afgørelser truffet af statslige institutioner
kan som udgangspunkt ankes til højere instans, medmindre ankeadgangen afskæres, medens der skal være særlig hjemmel for at
afgørelser truffet af private institutioner kan påklages til højere instans. Den foreslåede formulering dækker begge områder.
Efter forslagets stk. 1 er kun klager over retlige spørgsmål omfattet af klageadgangen til ministeren.
Til stk. 2.
Efter forslaget til stk. 2 kan ministeren bestemme, at klageadgangen afskæres. Muligheden for at afskære klageadgangen vil
ikke blive udnyttet til at afskære klageadgangen i forhold til private selvejende institutioner. Bestemmelsen i sidste del af
stk. 2 gør det muligt at nedsætte et særligt ankenævn i overensstemmelse med, hvad der allerede er gældende for
uddannelsessystemet i øvrigt på de videregående uddannelsesinstitutioner.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 svarer til § 3, stk. 7, i lov om åben uddannelse. Den giver undervisningsministeren
hjemmel til at pålægge uddannelsesinstitutionerne, at de ligesom andre uddannelsesinstitutioner, der udbyder voksenuddannelse,
skal lægge deres udbud ind i VIDAR-databasen, der er et informationssystem for voksenuddannelse.
Den foreslåede bestemmelse indeholder hjemler til at fastsætte nærmere regler om kvalitetskontrol, herunder om
censorinstitutionen, og disciplinære foranstaltninger over for deltagerne. Bestemmelsen er medtaget for at sikre, at uddannelser,
der reguleres alene af bekendtgørelser udstedt med hjemmel i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, også kan omfattes af regler herom. Med disciplinære foranstaltninger over for deltagerne
tænkes på advarsler, midlertidige og varige bortvisninger. Det vil være yderst sjældent, at bortvisning vil kunne finde sted. På
universitetsområdet findes allerede en bestemmelse om adgang til at fastsætte regler om disciplinære foranstaltninger.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2001.
Bekendtgørelser om diplom- og masteruddannelser, der er udstedt i medfør af lov om åben uddannelse, opretholdes, indtil de
ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af denne lov.
Lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne foreslås omfattet af
lov om Danmarks Evalueringsinstitut.
VFV-loven
Gældende
LBK nr 1038 af 30/08/2017
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Ændringer:
3
VFV-loven
Herved bekendtgøres lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 578 af 1. juni 2014, med de ændringer, der følger af § 6 i lov nr. 634 af 16. juni 2014 og § 2 i lov nr. 1378 af 16. december 2014.
Videreuddannelsessystemet for voksne har til formål at give voksne mulighed for at forbedre såvel erhvervskompetencen som den personlige kompetence ved at gennemføre videregående uddannelse.
Stk. 2. I uddannelsernes indhold og tilrettelæggelse skal der tages hensyn til voksnes arbejds- og livserfaring og deres muligheder for at kombinere uddannelse med tilknytning til arbejdsmarkedet.
En videregående uddannelse i videreuddannelsessystemet skal udgøre et selvstændigt afrundet uddannelsesforløb, der afsluttes med et afgangsprojekt, der dokumenterer, at niveauet for den pågældende uddannelse er opnået, jf. §§ 12, 13 og 14.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om, hvordan uddannelsen måles i overensstemmelse med et meritoverførselssystem.
Stk. 3. En videregående uddannelse i videreuddannelsessystemet kan gennemføres som
en uddannelse, som uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om (reguleret forløb), eller som
en uddannelse, der tilrettelægges i en personlig uddannelsesplan (fleksibelt forløb).
Stk. 4. Uddannelses- og forskningsministeren kan efter aftale med den pågældende minister godkende, at videregående uddannelser, som andre ministre har fastsat regler om, indgår som regulerede forløb i videreuddannelsessystemet. De pågældende uddannelser finansieres efter de regler, der gælder for uddannelserne.
Akademiuddannelse skal gennem udvikling af faglige og personlige kompetencer kvalificere voksne til at kunne varetage funktioner på specialist- eller mellemlederniveau.
Stk. 2. Akademiuddannelse har et omfang svarende til 1 årsværk omregnet til heltidsuddannelse, hvoraf afgangsprojektet har et omfang svarende til mindst 1/10 årsværk.
Stk. 3. Akademiuddannelse, herunder afgangsprojektet, gennemføres på et niveau, der svarer til en erhvervsakademiuddannelse.
Stk. 4. En akademiuddannelse giver ret til betegnelsen AU. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om betegnelse knyttet til den konkrete uddannelse.
Diplomuddannelsen skal gennem udvikling af faglige og personlige kompetencer kvalificere voksne til at kunne varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.
Stk. 2. Diplomuddannelsen har et omfang svarende til 1 årsværk omregnet til heltidsuddannelse, hvoraf afgangsprojektet har et omfang svarende til mindst 1/5 årsværk.
Stk. 3. Diplomuddannelsen, herunder afgangsprojektet, gennemføres på et niveau, der svarer til en mellemlang videregående uddannelse eller en bacheloruddannelse.
Stk. 4. En diplomuddannelse giver ret til betegnelsen Diplom. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om betegnelse knyttet til den konkrete uddannelse.
Masteruddannelsen skal gennem udvikling på videnskabeligt grundlag af faglige og personlige kompetencer kvalificere voksne til at kunne varetage højt kvalificerede funktioner i virksomheder, institutioner m.v.
Stk. 2. Masteruddannelsen har normalt et omfang svarende til 1 årsværk omregnet til heltidsuddannelse, hvoraf afgangsprojektet har et omfang svarende til mindst 1/5 årsværk.
Stk. 3. Masteruddannelsen, herunder afgangsprojektet, gennemføres på et niveau, der svarer til en kandidatuddannelse.
Stk. 4. En masteruddannelse giver ret til betegnelsen Master. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om betegnelse knyttet til den konkrete uddannelse.
Adgang til uddannelserne og individuel kompetencevurdering
Adgang til videregående uddannelse i videreuddannelsessystemet er betinget af, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse på mindst følgende niveau, jf. dog stk. 6, nr. 2:
Til akademiuddannelse: En ungdomsuddannelse eller en grunduddannelse for voksne.
Til diplomuddannelse: En erhvervsakademiuddannelse, en akademiuddannelse gennemført som et reguleret forløb eller et særligt indgangsforløb til diplomuddannelsen.
Til masteruddannelse: En mellemlang videregående uddannelse, en bacheloruddannelse eller en diplomuddannelse gennemført som et reguleret forløb.
Stk. 2. Et fleksibelt forløb kan efter den modtagende institutions konkrete vurdering give adgang til en uddannelse på det følgende niveau i videreuddannelsessystemet.
Stk. 3. Ud over den adgangsgivende uddannelse skal ansøgeren have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse for at kunne optages på en videregående uddannelse i videreuddannelsessystemet, jf. dog stk. 6, nr. 3.
Stk. 4. Til de i stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte uddannelser optagerinstitutionen ansøgere, som har realkompetence, der efter en individuel kompetencevurdering anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne. Institutionen kan i øvrigt optage ansøgere, der ikke opfylder adgangsbetingelserne, men som ud fra en konkret vurdering har uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles hermed.
Stk. 5. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om adgang til uddannelserne.
Stk. 6. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at andre uddannelser, herunder private, kan give adgang til uddannelserne i videreuddannelsessystemet,
særlige adgangskrav til en uddannelse og
fravigelse af kravet om erhvervserfaring.
Stk. 7. Uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring, jf. stk. 3, for så vidt angår optagelse på Forsvarets militære diplomuddannelse.
Individuel kompetencevurdering har til formål at give ansøgeren anerkendelse af dennes samlede viden, færdigheder og kompetencer (realkompetencer) i forhold til en akademiuddannelse eller en diplomuddannelse. Anerkendelse af kompetence sker på baggrund af afklaring, dokumentation og vurdering af deltagerens individuelle kompetencer i forhold til adgangskrav til uddannelsen eller målbeskrivelserne i uddannelsesreglerne.
Stk. 2. Anerkendelse af realkompetencer gives af den institution, der har gennemført kompetencevurderingen efter ansøgerens anmodning, jf. dog stk. 6 og § 15 b, stk. 3.
Stk. 3. Anerkendelse gives i form af
bevis for adgang til en uddannelse eller til dele af en uddannelse, jf. § 15,
bevis for dele af en uddannelse, jf. § 20, eller
bevis for fuldført uddannelse, jf. § 21.
Stk. 4. Individuel kompetencevurdering foretages efter anmodning fra ansøgeren. Når vurderingen skal give grundlag for ansøgning om adgang til en uddannelse, gennemføres kompetencevurderingen forud for optagelsen.
Stk. 5. Ansøgeren fremlægger fornøden dokumentation for de kompetencer, der ønskes vurderet.
Stk. 6. Uddannelsesinstitutionen kan afslå at iværksætte en realkompetencevurdering, hvis den skønner, at ansøgerens dokumenterede kompetencer ikke eller kun i begrænset omfang svarer til adgangskravene til eller målene for den uddannelse eller de uddannelsesdele, som kompetencerne ønskes vurderet i forhold til.
Kompetencevurdering foretages af uddannelsesinstitutionen i forhold til de uddannelser og dele heraf, som institutionen er godkendt til at udbyde, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. Personer, der deltager i individuel kompetencevurdering, er ud over reglerne om uddannelsens mål ikke omfattet af de regler, der i øvrigt gælder for studerende på institutionen.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om kompetencevurdering, herunder om tilrettelæggelse, varighed og gennemførelse, samt om beviset og de rettigheder, beviset giver.
Stk. 4. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om krav til kvalifikationer for personer, der foretager individuel kompetencevurdering.
En udbudsgodkendelse kan bortfalde, hvis uddannelses- og forskningsministeren finder, at der ikke længere er behov for, at uddannelsen udbydes af institutionen, eller hvis institutionen ikke overholder reglerne om uddannelsen eller påbud fra uddannelses- og forskningsministeren om at gennemføre konkrete foranstaltninger med henblik på overholdelse af de regler, der påhviler institutionen efter loven.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren kan pålægge en institution, der ophører med at udbyde en uddannelse, at afslutte igangværende uddannelsesforløb efter en plan godkendt af uddannelses- og forskningsministeren.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan pålægge en institution at optage studerende, der ikke kan færdiggøre deres uddannelse som følge af, at den institution, som de studerende er optaget på, ophører eller er ophørt med at udbyde den pågældende uddannelse. Det er en betingelse, for at give påbud efter 1. pkt., at institutionen er godkendt til at udbyde uddannelsen.
Uddannelses- og forskningsministeren godkender et erhvervsakademis, en professionshøjskoles, en maritim uddannelsesinstitutions, en videregående kunstnerisk uddannelsesinstitutions og Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles udbud i udlandet af uddannelser, som institutionen efter lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner kan godkendes til at udbyde i Danmark.
Stk. 2. Godkendelse kan kun gives, hvis Akkrediteringsrådet har akkrediteret institutionen eller udbuddet positivt.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan, når forhold ved udbud i udlandet nødvendiggør det, beslutte at fravige bestemmelser i loven og regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 4. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om udbud i udlandet og kan herunder fravige bestemmelser i loven.
For akademiuddannelser og diplomuddannelse som regulerede forløb gælder bestemmelserne om tilrettelæggelse af deltidsuddannelser i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. For masteruddannelser som regulerede forløb ved universiteterne gælder bestemmelserne om tilrettelæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i lov om universiteter (universitetsloven). For masteruddannelser som regulerede forløb ved de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner gælder bestemmelserne om tilrettelæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Et fleksibelt forløb kan tilrettelægges af uddannelsesinstitutioner, der udbyder videregående uddannelse for voksne på uddannelses- og forskningsministerens område på samme niveau og inden for afgangsprojektets fagområde. Institutionen fastsætter en personlig uddannelsesplan for ansøgeren. Planen udarbejdes i samarbejde med og efter vejledning af ansøgeren og skal beskrive ansøgerens samlede uddannelsesforløb, herunder afgangsprojektet.
Stk. 2. Afgangsprojektet gennemføres ved den institution, der har udarbejdet uddannelsesplanen. Afgangsprojektet kan gennemføres på heltid eller deltid.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan bestemme, at den enkelte uddannelsesinstitution ikke kan tilrettelægge fleksible forløb, hvis institutionen ikke overholder regler om fleksible forløb efter denne lov eller regler fastsat i medfør af loven eller påbud om at gennemføre konkrete foranstaltninger til oprettelse af forsvarlige uddannelses- eller undervisningsmæssige forhold.
Stk. 4. Hvis uddannelsen ikke er gennemført inden for 6 år, bortfalder uddannelsesplanen.
Stk. 5. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om uddannelsesplaner.
Stk. 6. I forbindelse med fastsættelse af uddannelsesplanen træffer institutionen de nødvendige aftaler med andre uddannelsesinstitutioner.
I fleksible forløb indgår uddannelseselementer fra eksisterende uddannelser på uddannelses- og forskningsministerens område, herunder uddannelseselementer, der allerede er gennemført.
Stk. 2. I fleksible forløb kan der tillige indgå uddannelseselementer, herunder uddannelseselementer, der allerede er gennemført, fra eksisterende uddannelser, der hører under andre ministre eller kommunalbestyrelser, samt private uddannelseselementer. Desuden kan der indgå uddannelseselementer fra uddannelser ved udenlandske uddannelsesinstitutioner.
Stk. 3. Hvert uddannelseselement gennemføres og finansieres efter de regler, der gælder for det pågældende uddannelseselement. Den enkelte institution er uddannelsesansvarlig for det uddannelseselement, der gennemføres på institutionen.
Uddannelsesinstitutionen kan godkende, at allerede gennemførte uddannelseselementer eller anerkendte kompetencer i øvrigt efter en individuel kompetencevurdering, jf. § 15 a, kan erstatte dele af et reguleret forløb.
Uddannelses- og forskningsministeren kan for en eller flere diplomuddannelser i ledelse fastsætte regler om, at uddannelseselementer, der er gennemført som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau og certificeret, jf. stk. 2 og 3, erstatter moduler af diplomuddannelsen.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren nedsætter et uafhængigt råd til at forestå certificering af uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau. Rådet træffer efter indstilling fra et fagligt ekspertudvalg afgørelse om certificering af et uddannelseselement. Afgørelser, som rådet træffer, kan indbringes for uddannelses- og forskningsministeren, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Rådet fører tilsyn med certificerede uddannelseselementer.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan efter forhandling med finansministeren fastsætte regler om certificering, rådet og de faglige ekspertudvalg, herunder om sammensætning af rådet og de faglige ekspertudvalg, sekretariatsbetjening af rådet, rådets behandling af ansøgninger om certificering, kriterier for certificering og gebyr for behandling af ansøgning om certificering.
Uddannelsessøgende, der har gennemført en videregående uddannelse i videreuddannelsessystemet eller har fået vurderet og anerkendt realkompetencer svarende hertil, har ret til at få et uddannelsesbevis herfor. Beviset udstedes af den uddannelsesinstitution, hvor afgangsprojektet eller realkompetencevurderingen er gennemført.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om bevisernes udformning og udstedelse.
Uddannelsesinstitutionerne skal vejlede og informere de uddannelsessøgende før og under uddannelserne. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler herom og om samarbejde mellem de uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelse i videreuddannelsessystemet.
For akademiuddannelser og diplomuddannelse som regulerede forløb modtager institutionen tilskud og opkræver betaling for deltagelse i undervisningen efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. dog kapitel 3 a. For masteruddannelser som regulerede forløb modtager universitetet tilskud og opkræver betaling for deltagelse i undervisningen efter bestemmelserne i lov om universiteter (universitetsloven). For masteruddannelser som regulerede forløb modtager de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, tilskud og opkræver betaling for deltagelse efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Stk. 2. For uddannelseselementer i fleksible forløb, der er omfattet af lov om åben uddannelse, modtager institutionen tilskud efter § 6 i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. dog kapitel 3 a, og opkræver betaling for deltagelse i undervisningen efter § 8 i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. Institutionen modtager tilskud til afgangsprojekt, vejledning og udarbejdelse af uddannelsesplan ved akademiuddannelser og diplomuddannelser som fleksible forløb efter § 6, jf. § 16, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. dog kapitel 3 a, og opkræver betaling for deltagelse i afgangsprojekter efter § 8 i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Stk. 3. For uddannelseselementer i fleksible forløb, der er omfattet af lov om universiteter (universitetsloven), modtager institutionen tilskud og opkræver betaling for deltagelse i undervisningen efter lov om universiteter (universitetsloven). Institutionen modtager tilskud til afgangsprojekt, vejledning og udarbejdelse af uddannelsesplan ved masteruddannelser som fleksible forløb og opkræver betaling for deltagelse i afgangsprojekter efter lov om universiteter (universitetsloven).
Stk. 4. Institutionen modtager tilskud og opkræver betaling for individuel kompetencevurdering efter § 15 a i medfør af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Uddannelsesinstitutionen opkræver i forbindelse med akademiuddannelser og diplomuddannelse som regulerede forløb betaling hos den selvstuderende til dækning af udgifterne til afholdelse af prøve eller anden bedømmelse efter bestemmelserne i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. For masteruddannelser som regulerede forløb opkræver universitetet betaling efter bestemmelserne i lov om universiteter (universitetsloven).
Uddannelseselementer i fleksible forløb, der hører under andre ministre eller kommunalbestyrelser, samt private uddannelseselementer og uddannelseselementer fra udenlandske uddannelsesinstitutioner finansieres efter de vilkår, som gælder for den enkelte uddannelse. Hvor uddannelseselementet helt eller delvist finansieres ved deltagerbetaling, afholder deltageren selv udgiften til deltagerbetalingen efter de vilkår, der gælder for den enkelte uddannelse.
De råd, der rådgiver uddannelses- og forskningsministeren om de enkelte uddannelser og uddannelsesniveauer i uddannelsessystemet i øvrigt, varetager rådgivningen om de tilsvarende uddannelser og niveauer i videreuddannelsessystemet for voksne.
En skoles eller anden institutions afgørelser efter denne lov eller efter regler fastsat i medfør af loven kan påklages til uddannelses- og forskningsministeren, når det gælder retlige spørgsmål, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om adgangen til at klage og kan herunder bestemme, at klager ikke kan indbringes for ministeren eller for anden myndighed til endelig administrativ afgørelse, samt at omprøve og ombedømmelse i forbindelse med klager over forhold ved prøver kan resultere i en lavere karakter.
Afgørelser om anerkendelse af kompetence i forbindelse med individuel kompetencevurdering efter § 15 a, stk. 1, kan, for så vidt angår den faglige vurdering, indbringes for Kvalifikationsnævnet, der er nedsat i henhold til lov om vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.. Klagen kan indbringes af den, afgørelsen vedrører, inden 4 uger efter, at denne har fået meddelelse om afgørelsen. Klagen skal være skriftlig og begrundet.
Stk. 2. Klagen stiles til Kvalifikationsnævnet og sendes til den uddannelsesinstitution, der har truffet afgørelsen. Hvis institutionen fastholder afgørelsen, sender institutionen klagen til Kvalifikationsnævnet med en udtalelse og sagens akter.
Stk. 3. Kvalifikationsnævnet træffer den endelige administrative afgørelse.
Stk. 4. Kvalifikationsnævnet kan i særlige tilfælde se bort fra overskridelse af fristen i stk. 1.
Stk. 5. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om uddannelsesinstitutionernes behandling af klager.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fra skoler og uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelser efter denne lov, indhente oplysninger om uddannelserne. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler herom og kan herunder bestemme formen og formatet for de oplysninger, der indhentes.
Stk. 2. Udbud i videreuddannelsessystemet skal annonceres offentligt. Uddannelses- og forskningsministeren kan pålægge uddannelsesinstitutionerne at anvende et fælles informationssystem ved annonceringen.
Uddannelses- og forskningsministeren kan bemyndige en statslig myndighed under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter forhandling med vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Lov nr. 634 af 16. juni 2014 (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.)1) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 10
Stk. 1. (Udelades)
Stk. 2. (Udelades)
Stk. 3. (Udelades)
Stk. 4. Lovens § 4, nr. 1-7 og 10, og §§ 6 og 9 træder i kraft den 1. august 2015.
Stk. 5. (Udelades)
§ 11
Stk. 1. (Udelades)
Stk. 2. (Udelades)
Stk. 3. (Udelades)
Stk. 4. (Udelades)
Stk. 5. (Udelades)
Stk. 6. (Udelades)
Stk. 7. (Udelades)
Stk. 8. Lovens § 6 finder ikke anvendelse for elever, der har påbegyndt eller påbegynder en grunduddannelse for voksne før den 1. august 2015. For sådanne elever finder de hidtil gældende regler anvendelse. Eleverne kan under uddannelsesforløbet modtage godtgørelse og tilskud til befordring efter lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Skolen fastsætter eventuelle overgangsordninger for elever, der er begyndt på uddannelsen efter de hidtil gældende regler, og som ønsker optagelse efter de nye regler.
Stk. 9. (Udelades)
Stk. 10. (Udelades)
Stk. 11. (Udelades)
Stk. 12. (Udelades)
Stk. 13. (Udelades)
Stk. 14. (Udelades)
Lov nr. 1378 af 16. december 2014 (Understøttelse af de videregående uddannelsesinstitutioners muligheder for mere og bedre videregående voksen- og efteruddannelse m.v.)2) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 3
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. (Udelades)
Stk. 3. Loven gælder ikke for eksisterende udbud af efter- og videreuddannelse udbudt efter lov om maritime uddannelser eller lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Stk. 4. Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere regler om ophør af eksisterende udbud af videregående efter- og videreuddannelse udbudt efter lov om maritime uddannelser eller lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, den 30. august 2017
Søren Pind
/ Thomas Voigt Lund
Officielle noter
Lovændringens § 6 vedrører lovens titel, § 1, stk. 1, § 2, kapitel 2, overskriften før § 23, §§ 23 og 24 samt § 30 a, stk. 1, 1. pkt.