LOV nr 616 af 11/06/2024
Social- og Boligministeriet
Socialfrikortsloven § 10
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret bl.a. ved § 39 i lov nr. 753 af 13. juni 2023 og senest ved § 13 i lov nr. 328 af 9. april 2024, foretages følgende ændring:
- I § 7, nr. 32, udgår »forsøg med et«.
Forarbejder til Socialfrikortsloven § 10
RetsinformationDet fremgår af § 7, nr. 32, i ligningsloven, at der til den skattepligtige indkomst ikke medregnes udbetalinger, som er omfattet af lov om forsøg med et socialt frikort.
Det foreslås i stk. 1, at ”forsøg med et” udgår af § 7, nr. 32, i ligningsloven.
Forslaget vil medføre, at der fremadrettet i ligningsloven vil stå ”lov om socialt frikort”.
Forslaget skal ses i lyset af lovforslagets § 1, som vil medføre, at ordningen med et socialt frikort gøres permanent fra den 1. januar 2025 og dermed ikke længere vil være en forsøgsordning.
Det foreslås, at der vil skulle være skattefrihed for udbetalinger omfattet af ordningen om et socialt frikort. Dette sker ved den foreslåede ændring af ligningslovens § 7, nr. 32.
Forslaget vil medføre, at udbetalinger i henhold til lov om socialt frikort vil være skattefritaget. Der vil således kunne modtages skattefri udbetalinger på indtil 41.280 kr. (2024-niveau) årligt pr. person med socialt frikort.
Det bemærkes, at udbetaling af vederlag fra virksomheder med dansk CVR-nummer, offentlige myndigheder m.v. vil kunne ske i henhold til lov om socialt frikort, mens vederlag for arbejde for privatpersoner og indtægt fra selvstændig erhvervsvirksomhed ikke vil være omfattet af ordningen, jf. lovforslagets § 1, og bemærkningerne hertil. Skattefri udbetaling af vederlag i henhold til den foreslåede ordning vil således kun kunne foretages af arbejdsgivere, som har et dansk CVR-nummer.
Det bemærkes, at skattefri udbetalinger efter lov om socialt frikort som følge af skattefritagelsen ikke vil skulle indberettes til eIndkomst. I stedet vil indtægten skulle indberettes til den it-løsning, der vil skulle understøtte ordningen., jf. lovforslagets § 6.
Som følge af skattefritagelsen vil arbejdsgiveren heller ikke skulle indeholde arbejdsmarkedsbidrag.
I de tilfælde, hvor vederlag for en arbejdsydelse for en arbejdsgiver ikke opfylder betingelserne for at kunne udbetales skattefrit efter efter denne foreslåede lov, f.eks. fordi loftet på 41.280 kr. (2024-niveau) årligt er nået, eller fordi der ikke foretages korrekt indberetning af vederlaget til den særskilte it-løsning, vil beløbet være skattepligtigt efter de almindelige regler. Det vil sige, at modtageren af vederlaget, hvis der er tale om en honorarmodtager, efter de gældende regler vil skulle selvangive værdien og beskattes heraf. Arbejdsgiveren vil endvidere være indberetningspligtig af beløbet. Er der tale om et lønmodtagerforhold, vil arbejdsgiver være indberetningspligtig og indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter de almindelige regler herom.
Det bemærkes, at skatteforvaltningen efter de almindelige regler i forvaltningsloven og reglerne i databeskyttelsesforordningen samt supplerende nationale bestemmelser om behandling af personoplysninger af den eller de databaseansvarlige myndigheder vil kunne få videregivet oplysninger om indberettede indbetalinger m.v. til brug for skattekontrol.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger punkt 2 og 3.