LBK nr 581 af 01/06/2014
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Sektorforskningsloven § 14
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Forarbejder til Sektorforskningsloven § 14
RetsinformationLoven træder i kraft den 1. januar 2005.
Lovens ikrafttrædelsestidspunkt er fastlagt således, at der er den nødvendige tid til at nedsætte en bestyrelse.
Hvor der allerede er nedsat en bestyrelse, er det naturligt, at denne kommer med et udspil til vedtægter, men hvis der ikke er nedsat en bestyrelse, kan institutionens ledelse udarbejde et forslag til vedtægter, der godkendes af ressortministeren.
Bestyrelsesmedlemmer er ikke ansat, og de almindelige regler om varsling finder derfor ikke anvendelse. Der vil heller ikke efter almindelige retsgrundsætninger skulle bruges varsel i forbindelse med hvervets ophør, da hvervet ikke har lagt beslag på bestyrelsesmedlemmets arbejdskraft i betydeligt omfang.
I stk. 3 foreslås det, at Statens Serum Institut og Forsvarets Forskningstjeneste undtages fra visse bestemmelser.
Statens Serum Institut, der er organiseret som statsvirksomhed, er efter lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v. (lovbekendtgørelse nr. 790 af 10. september 2002, som ændret ved lov nr. 428 af 10. juni 2003) landets centrallaboratorium, for så vidt angår human bakteriologi, virologi og serologi. Instituttet udfører undersøgelser for bl.a. sygehuse og praktiserende læger samt fremstiller og fremskaffer vacciner, sera og plasmaprodukter m.v. Desuden skal instituttet drive forskning samt rådgive og udføre kontrol- og referencefunktioner på områder, der vedrører instituttets opgaver.
Statens Serum Institut er i dag en sektorforskningsinstitution, men er efter gældende regler undtaget visse bestemmelser i lov om sektorforskningsinstitutioner.
Statens Serum Instituts opgaveportefølje indebærer, at instituttet på en række grundlæggende punkter adskiller sig fra øvrige sektorforskningsinstitutioner. Hovedparten af instituttets omsætning hidrører således fra egentlige forretningsmæssige aktiviteter. Midlerne til sektorforskningsopgaverne på Statens Serum Institut udgjorde i 2002 alene ca. 3 % af instituttets samlede omsætning.
Statens Serum Instituts særlige stilling og opgaveportefølje indebærer, at der fortsat er behov for en særlig ramme for reguleringen af Statens Serum Institut som sektorforskningsinstitution. Denne ramme skal både sikre, at Statens Serum Instituts sektorforskningsvirksomhed lever op til de overordnede målsætninger for sektorforskningen i Danmark og samtidig tage hensyn til instituttets samlede virksomhed, herunder behovet for en ledelse med indsigt i instituttets produktionsaktiviteter og smitteberedskabet generelt.
Forsvarets Forskningstjeneste (FOFT) har et arbejdsfelt med tætte internationale samarbejder om sager, der kan indeholde følsomt materiale med relation til national og international sikkerhed. Dette bevirker, at FOFT efter gældende regler er undtaget fra visse bestemmelser i lov om sektorforskningsinstitutioner. Det foreslås, at disse undtagelser videreføres af sikkerhedsmæssige grunde samt af hensyn til de særlige, tillidsbaserede samarbejdsrelationer i national og international forsvarsrelateret forskning. FOFTs forskningsmæssige kvalitet tilsikres via de øvrige bestemmelser i lovforslaget og via Forsvarets Forskningsudvalg, som er sammensat af såvel militært personel som civile forskere.