LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 9
Offentlige udbetalere omfattet af § 8 er ikke omfattet af lovens bestemmelser, i det omfang andet følger af anden lovgivning.
Stk. 2. Vedkommende kommune eller region kan beslutte, at §§ 10-16 og regler fastsat i medfør heraf ikke finder anvendelse på en offentlig udbetaler omfattet af § 8, stk. 1, nr. 6.
Stk. 3. Vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for digitalisering fastsætte regler om, at §§ 10-16 og regler fastsat i medfør heraf ikke finder anvendelse på en eller flere offentlige udbetalere omfattet af § 8, stk. 1, nr. 3 og 4.
Forarbejder til Nemkontoloven § 9
RetsinformationEfter § 12, stk. 4, i lov om offentlige betalinger m.v. har visse selvejende institutioner og fonde m.v. ikke pligt til at anvende Nemkontosystemet i det omfang, der i anden lovgivning er regler om betalingsforvaltning, som ikke er forenelige med loven eller regler fastsat efter loven. Efter § 12, stk. 5, kan vedkommende kommune eller region undtage selvejende institutioner som nævnt i § 12, stk. 2, fra bestemmelserne i §§ 1-7, og efter § 12, stk. 6, kan vedkommende minister efter forhandling med finansministeren undtage institutioner, foreninger og fonde m.v. som nævnt i § 12, stk. 3, fra bestemmelserne i §§ 1-8.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter offentlige udbetalere omfattet af § 8 ikke er omfattet af lovens bestemmelser i det omfang, andet følger af anden lovgivning.
Med den foreslåede bestemmelse vil offentlige udbetalere derfor ikke skulle omfattes af lovens bestemmelser i det omfang, andet følger af anden lovgivning, da det ikke er hensigten, at den foreslåede ordning om Nemkonto skal træde i stedet for eventuel anden lovgivning om betalingsforvaltning, som offentlige udbetalere er underlagt.
I det omfang der findes anden lovgivning, som regulerer, hvordan visse offentlige udbetalere generelt skal foretage betalinger, medfører den foreslåede bestemmelse, at disse offentlige udbetalere ikke vil være omfattet af lovforslagets bestemmelser og dermed ikke skal benytte Nemkontosystemet til at foretage betalinger.
Vedrører anden lovgivning, hvordan offentlige udbetalere skal foretage bestemte typer af betalinger på en bestemt måde, vil undtagelsen fra at skulle anvende Nemkontosystemet til disse betalingstyper følge af lovforslagets § 12, stk. 3. Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 12, stk. 3.
Det foreslås, at der som stk. 2 indsættes en bestemmelse, hvorefter vedkommende kommune eller region kan beslutte, at §§ 10-16 og regler fastsat i medfør heraf ikke finder anvendelse på en offentlig udbetaler omfattet af § 8, stk. 1, nr. 6.
Med den foreslåede bestemmelse vil det være muligt for kommuner og regioner at beslutte, at selvejende institutioner m.v., som en kommune eller region har indgået driftsoverenskomst med, ikke skal anvende Nemkontosystemet som offentlig udbetaler. Det forudsættes, at kommunerne og regionerne kun anvender den foreslåede bestemmelse, når der er et sagligt og proportionalt grundlag for at undtage den pågældende selvejende institution. Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis omkostningerne forbundet med tilpasning af den selvejende institutions it-systemer klart overstiger behovet for anvendelse af Nemkontosystemet til at gennemføre enkelte udbetalinger.
Hvis en offentlig udbetaler på denne måde undtages fra pligten til at anvende Nemkontosystemet til at gennemføre udbetalinger til betalingsmodtagere, vil den pågældende offentlige udbetaler ikke længere kunne anvende Nemkontosystemet til at gennemføre betalingsordrer. I disse tilfælde vil den offentlige udbetaler i stedet have mulighed for at benytte sig af en privat kontoformidler til at forestå kontoopslag i Nemkontosystemet og selv have ansvaret for at sikre en efterfølgende kontooverførsel, jf. den foreslåede § 17. I givet fald vil reglerne for private udbetalere i § 17 og regler fastsat i medfør heraf finde anvendelse og ikke reglerne i kapitel 3 eller regler fastsæt i medfør heraf. Offentlige udbetalere, som undtages fra pligten til at anvende Nemkontosystemet, kan også gennemføre udbetalinger helt uden om Nemkontosystemet.
En offentlig udbetaler, som af en kommune eller region bliver undtaget fra pligten til at anvende Nemkontosystemet efter den foreslåede bestemmelse, vil fortsat skulle anvise en konto som Nemkonto, hvis de er omfattet af den foreslåede § 3. Med andre ord vil den offentlige udbetaler fortsat så vidt muligt selv skulle have en Nemkonto.
Det foreslås, at der som stk. 3 indsættes en bestemmelse, hvorefter vedkommende minister kan efter forhandling med ministeren for digitalisering fastsætte regler om, at §§ 10-16 og regler fastsat i medfør heraf ikke finder anvendelse på en eller flere offentlige udbetalere omfattet af § 8, stk. 1, nr. 3 og 4.
Med den foreslåede bestemmelse vil det være muligt for vedkommende ministerie efter forhandling med ministeren for digitalisering at fastsætte regler om, at institutioner, foreninger, fonde m.v., hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov, ikke skal tilsluttes til og anvende Nemkontosystemet som offentlig udbetaler.
Tilsvarende kan vedkommende minister efter forhandling med ministeren for digitalisering fastsætte regler om, at institutioner, foreninger, fonde m.v., som modtager kapitalindskud, tilskud, lån, garanti eller anden støtte fra staten eller en institution m.v., hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes ved statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i henhold til lov, såfremt kapitalindskuddet m.v. har væsentlig betydning for modtageren, ikke skal anvende Nemkontosystemet som offentlig udbetaler.
Det bemærkes, at fastsættelse af sådanne regler i høj grad vil bero på initiativ og vurdering fra vedkommende ressortminister.
Det forudsættes, at ministrene kun vil anvende den foreslåede bestemmelse, når der er et sagligt og proportionalt grundlag for at undtage de pågældende institutioner m.v. Det vil eksempelvis kunne være tilfældet, hvis omkostningerne forbundet med tilpasning af institutionernes it-systemer klart overstiger behovet for anvendelse af Nemkontosystemet til at gennemføre enkelte udbetalinger.
Tilsvarende vil det kunne være tilfældet for mindre selvejende institutioner med begrænset betalingsvolumen og/eller begrænset systemunderstøttelse af økonomi- og regnskabsfunktionerne, såsom undervisningsinstitutioner efter lov om friskoler og private grundskoler m.v., lov om efterskoler og frie fagskoler, lov om forberedende grunduddannelse og lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser. Eksempler på institutioner af tilsvarende karakter kan findes inden for andre ressortområder.
Hvis en eller flere offentlige udbetalere på denne måde undtages fra pligten til at anvende Nemkontosystemet til at gennemføre udbetalinger til betalingsmodtagere, vil den eller de pågældende offentlige udbetalere ikke længere skulle anvende Nemkontosystemet til at foretage betalinger. I disse tilfælde vil den offentlige udbetaler i stedet have mulighed for at benytte sig af en privat kontoformidler til at forestå kontoopslag i Nemkontosystemet og selv have ansvaret for at sikre en efterfølgende kontooverførsel, jf. den foreslåede § 17. I så fald vil reglerne for private udbetalere i § 17 og regler fastsat i medfør heraf finde anvendelse og ikke reglerne i kapitel 3 eller regler fastsæt i medfør heraf. Offentlige udbetalere, som undtages fra pligten til at anvende Nemkontosystemet, kan dog også gennemføre udbetalinger helt uden om Nemkontosystemet.
Offentlige udbetalere, som bliver undtaget fra pligten til at anvende Nemkontosystemet efter regler fastsat i medfør af stk. 3, vil fortsat skulle anvise en Nemkonto, hvis de er omfattet af den foreslåede § 3. Med andre ord vil den offentlige udbetaler fortsat så vidt muligt selv skulle anvise en Nemkonto.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.