LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 36
I lov om offentlige betalinger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 494 af 4. maj 2023, som ændret ved § 1 i lov nr. 449 af 22. maj 2006, foretages følgende ændringer:
-
§§ 1-2 a ophæves.
-
§ 3, stk. 1 og 5, ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.
-
I § 3, stk. 3, der bliver stk. 2, ændres »stk. 2« til: »stk. 1«.
-
I § 3, stk. 4, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 3, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 2 og 3« til: »stk. 1 og 2«.
-
§§ 4-5 c ophæves.
-
I § 6 ændres »§ 3, stk. 2« til: »§ 3, stk. 1«.
-
§§ 6 a og 6 b ophæves.
-
I § 12, stk. 1, 3 og 6, ændres »§§ 1-5 og 6-8« til: »§§ 3 og 6-8«.
-
I § 12, stk. 2 og 5, ændres »§§ 1-5 og 6-7« til: »§§ 3, 6 og 7«.
Forarbejder til Nemkontoloven § 36
RetsinformationTil nr. 1
Den gældende § 1 i lov om offentlige betalinger m.v. indeholder regler om hvilke fysiske og juridiske personer, der skal anvise en Nemkonto, hvortil offentlige myndigheder med frigørende virkning kan foretage udbetaling af pengebeløb, og at dette skal ske senest i forbindelse med den første udbetaling fra en offentlig myndighed. Dog skal der ikke udbetales til Nemkonto, hvis en fysisk eller juridisk person har anvist en anden konto, hvortil en udbetaling skal ske. Bestemmelsen indeholder desuden bemyndigelser til, at ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om anvisningspligt.
§ 2 i lov om offentlige betalinger m.v. indeholder regler om, hvortil anvisning af en Nemkonto skal ske, om at Nemkonto kan ændres, og hvornår ændringer har virkning fra samt om sletning af Nemkonti ved død eller ved virksomheders ophør.
Efter § 2 a i lov om offentlige betalinger m.v. anses betalinger til konti i udlandet for foretaget rettidigt af det offentlige, uanset at de er modtageren i hænde på et senere tidspunkt end tilsvarende indenlandske betalinger.
Det foreslås, at §§ 1-2 a ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af, at regulering af forhold vedrørende Nemkonto udskilles fra lov om offentlige betalinger m.v. ved nærværende lovforslag.
Reglerne § 1 i lov om offentlige betalinger m.v. videreføres med præciseringer og justeringer i lovforslagets §§ 2, 3, 5 og § 13, stk. 1.
Reglerne i § 2 i lov om offentlige betalinger m.v. erstattes delvist af lovforslagets § 6 om, hvornår ændringer og sletning af Nemkonti har virkning fra og af lovforslagets § 7, stk. 1, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om betalingsmodtageres anvisning, ændring eller sletning af Nemkonto. Reglen i § 2, stk. 3, om sletning af Nemkonti ved død eller ved virksomheders ophør videreføres ikke, men det foreslås i lovforslagets § 7, stk. 2, at ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, hvornår en Nemkonto eller ydelsesspecifik konto kan slettes af Digitaliseringsstyrelsen i Nemkontosystemet. Desuden forslås det i § 24, stk. 4, at ministeren for digitalisering fastsætter regler om behandlingen af oplysninger i Nemkontosystemet. Der vil i medfør af denne bemyndigelse kunne fastsættes regler om, at oplysningen om en anvist konto i Nemkontosystemet endeligt slettes, efter kontoen er registeret som slettet i Nemkontosystemet i forbindelse med en privatpersons død, ved en juridisk enheds ophør, eller såfremt en fysisk person ophører med at være arbejdsgiver eller selvstændig erhvervsdrivende. Pligten til at foretage sletning vil i alle tilfælde påhvile Digitaliseringsstyrelsen som dataansvarlig.
Bestemmelsen i § 2 a i lov om offentlige betalinger m.v. videreføres med tilpasninger i lovforslagets § 15, stk. 1, om hvornår betalinger til konti i udlandet anses for at være foretaget rettidigt.
Med lovforslaget foreslås indholdet af bestemmelserne i §§ 1-2 a videreført i de anførte bestemmelser i lovforslaget. Dermed forventes ophævelsen af bestemmelserne ikke at få nogen virkning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til de foreslåede §§ 2, 3 og 5-7, § 13, stk. 1, og § 15, stk. 1.
Til nr. 2
Ministeren for digitalisering er i § 3, stk. 1, i lov om offentlige betalinger m.v. bemyndiget til at fastsætte regler om offentlige myndigheders ret til med frigørende virkning at foretage udbetalinger til fysiske og juridiske personer, som ikke har anvist en Nemkonto, mens ministeren for digitalisering efter § 3, stk. 5, et bemyndiget til at fastsætte regler om adgang til at anvise flere Nemkonti.
Det foreslås, at § 3, stk. 1 og 5, ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af, at regulering af forhold vedrørende Nemkonto udskilles fra lov om offentlige betalinger m.v. ved nærværende lovforslag.
Der foreslås ikke tilsvarende bemyndigelsesbestemmelser i lovforslaget.
Det er med hjemmel i § 3, stk. 1, i lov om offentlige betalinger m.v. fastsat i Nemkontobekendtgørelsens § 31, at hvis en borger eller virksomhed ikke i forbindelse med en udbetaling fra en offentlig myndighed har anvist en Nemkonto eller fået oprettet en specifik konto, skal den offentlige myndighed sikre, at borgeren eller virksomheden får anvist sit tilgodehavende på anden måde. Risikoen for forsinket betaling som følge af tilsidesættelse af anvisningspligten bæres af borgeren eller virksomheden. Lovforslagets § 13, stk. 3, og § 14 viderefører med tilpasninger disse regler fra Nemkontobekendtgørelsen.
Det følger af den gældende § 32, stk. 1, i Nemkontobekendtgørelsen, at en måde, hvorpå offentlige myndigheder kan anvise et tilgodehavende til borgere og virksomheder, som ikke har anvist en Nemkonto eller oprettet en specifik konto, er at overføre beløbet til en statsejet konto oprettet af Digitaliseringsstyrelsen. Det fremgår videre af bestemmelsen, at dette sker med frigørende virkning, hvis den udbetalende myndighed underretter betalingsmodtageren, inden udbetalingen foretages. Med lovforslagets §§ 31-34 foreslås det at afvikle denne ordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.12 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til §§ 31-34.
Bemyndigelsen i § 3, stk. 5, i lov om offentlige betalinger m.v. har været udnyttet til at fastsætte regler om, at en virksomhed identificeret ved et CVR-nummer kan anvise selvstændige Nemkonti til underliggende P-numre eller SE-numre i Nemkontobekendtgørelsens § 20, stk. 2. Desuden har bemyndigelsen været anvendt til at fastsætte regler om specifikke konti i Nemkontobekendtgørelsens §§ 24 og 27. Lovforslagets § 3, stk. 4, og §§ 4 og 12 indeholder regler om hhv. anvisning af Nemkonti til juridiske enheders underliggende P- og SE-numre og om ydelsesspecifikke konti, som vil erstatte disse regler i Nemkontobekendtgørelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 og 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til de foreslåede §§ 3, 4 og 11.
Til nr. 3
Det foreslås i § 3, stk. 3, der bliver stk. 2, at »stk. 2«, ændres til »stk. 1«.
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 36, nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås i § 3, stk. 4, 1. og 2. pkt., at »stk. 2 og 3« ændres til »stk. 1 og 2«.
De foreslåede ændringer er konsekvensrettelser som følge af forslagets § 36, nr. 2.
Til nr. 5
Efter § 4 i lov om offentlige betalinger m.v. er ministeren for digitalisering bemyndiget til at fastsætte regler om etablering af et register, der indeholder oplysninger om Nemkonti, og til at indhente oplysninger om pengeinstitutkonti tilhørende fysiske og juridiske personer fra andre offentlige myndigheder og lønservicebureauer.
Efter § 4 a i lov om offentlige betalinger m.v. videregives oplysninger om udbetalinger fra offentlige myndigheder fra Nemkontosystemet til inddrivelsessystemer administreret af told- og skatteforvaltningen med henblik på modregning i gæld til det offentlige. Hvis told- og skatteforvaltningen anmoder om, at udbetalingen overføres til told- og skatteforvaltningen med henblik på modregning, finder udbetaling til betalingsmodtagerens Nemkonto ikke sted. Ved overførsel af en udbetaling til told- og skatteforvaltningen anses betaling at være foretaget med frigørende virkning for den udbetalende myndighed, og ved told- og skatteforvaltningens udbetaling af overskydende beløb efter gennemført modregning anses told- og skatteforvaltningen som udbetalende myndighed.
Ifølge § 5 i lov om offentlige betalinger m.v. udpeger ministeren for digitalisering en systemansvarlig, som har til opgave at varetage administrationen af kontooplysningerne. Ministeren kan fastsætte regler for den systemansvarliges virksomhed, herunder om tilsyn med den systemansvarliges virksomhed og klageadgang.
Efter § 5 a i lov om offentlige betalinger m.v. kan private udbetalere mod betaling og på nærmere fastsatte vilkår anvende Nemkontoregistret og Nemkontosystemet til formidling af udbetalinger til betalingsmodtagerens Nemkonto. Betalingsmodtageren kan til enhver tid meddele en privat udbetaler, at udbetalinger ikke ønskes indsat på modtagerens Nemkonto. En privat udbetaler må til brug for formidling af udbetalinger anvende betalingsmodtagerens personnummer, hvis den private udbetaler efter anden lovgivning har adgang til at behandle personnumre, eller hvis betalingsmodtageren har givet samtykke til anvendelsen af vedkommendes personnummer.
Efter § 5 b i lov om offentlige betalinger m.v. kan ministeren for digitalisering stille Nemkontosystemet til rådighed for grønlandske myndigheder.
Efter § 5 c i lov om offentlige betalinger m.v. er ministeren for digitalisering bemyndiget til at fastsætte regler om, at private udbetalere skal betale et gebyr, som skal dække den del af udgifterne til kompensationsordningen efter § 6 a, som hidrører fra svindel med eller fejl i forbindelse med private udbetalinger.
Det foreslås, at §§ 4-5 c ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af, at regulering af forhold vedrørende Nemkontoordningen udskilles fra lov om offentlige betalinger m.v. ved nærværende lovforslag.
Bestemmelsen i § 4 i lov om offentlige betalinger m.v. om etablering af Nemkontoregistret og om indhentelse af oplysninger om pengeinstitutkonti tilhørende fysiske og juridiske personer fra andre myndigheder og lønservicebureauer videreføres med tilpasninger i lovforslagets § 21, stk. 2 og 3. Det foreslås således i § 21, stk. 2, at Digitaliseringsstyrelsen skal sikre udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af Nemkontosystemet, mens det i § 21, stk. 3, foreslås, at Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i medfør af stk. 2. Lovforslaget viderefører ikke bemyndigelsen til, at ministeren for digitalisering kan indhente kontooplysninger fra andre offentlige myndigheder og lønservicebureauer. Indhentning af kontooplysninger sker i dag ved, at betalingsmodtagere selv anviser hvilken konto, der skal være deres Nemkonto, jf. reglerne i § 23 i Nemkontobekendtgørelsen. Lovforslagets § 7, stk. 1 bemyndiger ministeren for digitalisering til at fastsætte regler om betalingsmodtageres anvisning, ændring eller sletning af en konto som Nemkonto.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 og 2.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til de foreslåede § 7, stk. 1, og § 21.
Bestemmelsen om modregning i § 4 a i lov om offentlige betalinger m.v. videreføres med justeringer i lovforslagets §§ 16 og 25, og regler der kan fastsættes i medfør af det foreslåede § 24, stk. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 og 2.10 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til de foreslåede § 16, § 24, stk. 4, og § 25.
Bestemmelsen om udpegning af en systemansvarlig i § 5 i lov om offentlige betalinger m.v. erstattes af lovforslagets § 21, stk. 2 og 3, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen udpeges til at være systemejer af Nemkontosystemet og kan udpege andre offentlige myndigheder eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver med udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af Nemkontosystemet. Hvis Digitaliseringsstyrelsen udpeger en leverandør, vil der i aftalen kunne fastsættes regler for leverandørens opgavevaretagelse, herunder f.eks. krav til standarder for opgavevaretagelsen eller regler om den udpegede offentlige myndighed eller private virksomheds anvendelse af underleverandører.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 21.
Bestemmelserne om private udbetalere i § 5 a i lov om offentlige betalinger m.v. videreføres med justeringer i lovforslagets § 17.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 17.
Bemyndigelsen i § 5 b i lov om offentlige betalinger m.v., om at ministeren for digitalisering kan stille Nemkontosystemet til rådighed for grønlandske myndigheder, videreføres i lovforslagets § 22.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets § 22.
Bemyndigelsen i § 5 c i lov om offentlige betalinger m.v., til at ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at private udbetalere skal betale et gebyr, som skal dække den del af udgifterne til kompensationsordningen, er ikke blevet udnyttet. Reglen videreføres ikke som en selvstændig regel om fastsættelse af gebyr for kompensationsordningen. Lovforslagets § 18, stk. 3, bemyndiger ministeren for digitalisering til bl.a. at fastsætte regler om gebyr for private kontoformidleres anvendelse af og tilslutning til Nemkontosystemet. Gebyret vil blive fastsat omkostningsbegrundet og skal sikre dækning af samtlige omkostninger forbundet med private kontoformidleres tilslutning til og anvendelse af Nemkontosystemet, herunder omkostninger til kompensationsordningen. Private kontoformidlere vil selv være ansvarlige for at opkræve omkostninger forbundet med kontoopslag i Nemkontosystemet hos de private udbetalere, som de foretager kontoopslag for.
Til nr. 6
Det foreslås i § 6, at »§ 3, stk. 2« ændres til »§ 3, stk. 1«.
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 36, nr. 2.
Til nr. 7
Efter § 6 a i lov om offentlige betalinger m.v. kan ministeren for digitalisering fastsætte regler om økonomisk kompensation til fysiske personer omfattet af § 1, stk. 1, der ikke har modtaget retmæssig udbetaling som følge af svindel eller fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto. Desuden kan ministeren for digitalisering fastsætte regler om kompensation til fysiske personer, hvor forholdet er begået før den 1. august 2022, som er det tidspunkt, hvor reglerne om kompensationsordningen trådte i kraft. Videre fremgår det af bestemmelsen, at ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at der ikke kan udbetales kompensation til fysiske personer, som har handlet uagtsomt eller forsætligt, er fuldt kompenseret eller efterfølgende har modtaget beløbet på anden vis. Det er en betingelse for udbetaling af kompensation, at forholdet er politianmeldt i umiddelbar forlængelse af kendskab til det kriminelle forhold.
Ifølge bemyndigelsesbestemmelsen i § 6 b i lov om offentlige betalinger m.v. kan ministeren for digitalisering fastsætte regler om indgivelse af anmodning om kompensation, herunder om frister, om at ansøgning skal indgives digitalt, om hvilken myndighed der skal forestå sagsbehandlingen, og om at afgørelser i sager om kompensation ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Med hjemmel i bemyndigelsesbestemmelserne i §§ 6 a og 6 b er der fastsat regler om kompensationsordningen i bekendtgørelse nr. 351 af 28. marts 2023 om udbetaling af økonomisk kompensation ved udsættelse for svindel med eller fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto.
Det foreslås, at §§ 6 a og 6 b ophæves. Da hjemlerne til at udstede bekendtgørelse om udbetaling af økonomisk kompensation ved udsættelse for svindel med eller fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto ophæves, medfører det, at bekendtgørelsen også ophæves.
Det foreslåede er en konsekvens af, at regulering af forhold vedrørende Nemkontoordningen udskilles fra lov om offentlige betalinger m.v. ved nærværende lovforslag.
Lovforslagets kapitel 8, §§ 26-30, viderefører indholdet af §§ 6 a og 6 b i lov om offentlige betalinger m.v. og bekendtgørelse om udbetaling af økonomisk kompensation ved udsættelse for svindel med eller fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto. Lovforslagets kapitel 8 vil få virkning for sager om økonomisk kompensation, hvor ansøgning er indgivet efter reglerne i bekendtgørelse om udbetaling af økonomisk kompensation ved udsættelse for svindel med eller fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto, og hvor afgørelse træffes fra og med den 1. juli 2025. Med andre ord vil alle afgørelser om økonomisk kompensation som følge af en uberettiget anvisning eller ændring af en konto i Nemkontosystemet eller som følge af fejl ved anvisning eller ændring af en konto i Nemkontosystemet blive truffet efter gældende ret på afgørelsestidspunktet.
Bemyndigelsen i § 6 a, stk. 2, i lov om offentlige betalinger m.v. til at ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om kompensation til fysiske personer, hvor forholdet er begået før den 1. august 2022, som er det tidspunkt, hvor reglerne om kompensationsordningen trådte i kraft, videreføres ikke. Dette skyldes, at den bagudrettede kompensationsordning er afsluttet. Ansøgning om kompensation for udbetalinger, der fandt sted i perioden 1. august 2012 til 31. december 2021, skulle således være indgivet senest den 31. januar 2023, jf. § 4, stk. 2, i den tidligere bekendtgørelse nr. 1131 af 6. juli 2022 om udbetaling af økonomisk kompensation ved udsættelse for svindel med eller fejl ved anvisning eller ændring af Nemkonto. Alle ansøgninger fra denne periode er færdigbehandlet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.11 i lovforslagets almindelige bemærkninger og bemærkningerne til lovforslagets §§ 26-30.
Til nr. 8
Det forslås i § 12, stk. 1, 3 og 6, at »§§ 1-5 og 6-8« ændres til »§§ 3 og 6-8«.
De foreslåede ændringer er konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 36, nr. 1 og 5.
Til nr. 9
Det foreslås i § 12, stk. 2 og 5, at »§§ 1-5 og 6-7« ændres til »§§ 3, 6 og 7«.
De foreslåede ændringer er konsekvensrettelser som følge af lovforslagets § 36, nr. 1 og 5.