LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 32
Told- og skatteforvaltningen kan fortsat foretage udbetalinger til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025.
Stk. 2. For krav på udbetaling af pengebeløb, der er overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025, indtræder forældelse, når der er gået 3 år efter overførslen til ventekontoen. Pengebeløb tilfalder staten, hvis kravet på udbetaling er forældet.
Stk. 3. Krav på udbetaling af pengebeløb, der er overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025, tilskrives ikke renter.
Stk. 4. Krav på udbetaling af pengebeløb overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025 kan ikke overdrages eller gøres til genstand for retsforfølgning.
Stk. 5. Ministeren for digitalisering kan efter aftale med skatteministeren fastsætte regler om, at told- og skatteforvaltningen fra en bestemt dato ikke længere kan foretage udbetalinger til ventekontoen efter stk. 1.
Forarbejder til Nemkontoloven § 32
RetsinformationEfter § 3, stk. 1, i lov om offentlige betalinger m.v. er ministeren for digitalisering bemyndiget til at kunne fastsætte regler om offentlige myndigheders ret til med frigørende virkning at foretage udbetalinger til fysiske og juridiske personer omfattet af § 1, som ikke har anvist en Nemkonto. Det følger af § 32, stk. 1, i Nemkontobekendtgørelsen, at en måde hvorpå offentlige myndigheder kan anvise et tilgodehavende til borgere og virksomheder, som ikke har anvist en Nemkonto eller oprettet en specifik konto, er at overføre beløbet til en statsejet konto oprettet af Digitaliseringsstyrelsen. Det fremgår videre af bestemmelsen, at dette sker med frigørende virkning, hvis den udbetalende myndighed underretter betalingsmodtageren, inden udbetalingen foretages.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter told- og skatteforvaltningen fortsat kan foretage udbetalinger til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Skatteforvaltningen fra den 1. juli 2025 som den eneste offentlige udbetaler vil kunne fortsætte med at overføre pengebeløb til ventekontoen, når en betalingsmodtager ikke har en Nemkonto eller ydelsesspecifik konto. Skatteforvaltningens overførsel af pengebeløb til ventekontoen fra den 1. juli 2025 vil være reguleret af reglerne i den foreslåede § 32.
Det foreslås, at der som stk. 2 indsættes en bestemmelse, hvorefter der for krav på pengebeløb, der er overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025, indtræder forældelse, når der er gået 3 år efter overførslen til ventekontoen. Videre foreslås det, at pengebeløb tilfalder staten, hvis kravet på udbetaling er forældet.
Med bestemmelsen fastsættes forældelsesfristen for krav på pengebeløb overført til ventekontoen af Skatteforvaltningen fra den 1. juli 2025 som en 3-årig forældelsesfrist, der påbegyndes ved overførslen af beløbet til ventekontoen. Med den foreslåede bestemmelse vil forældelsen derfor indtræde, når forældelsesfristen på 3 år er udløbet, dvs. 3 år og 1 dag fra overførselsdagen.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der er tale om en absolut forældelsesfrist på 3 år fra overførselstidspunktet, og at forældelseslovens regler om suspension m.v. fraviges.
Digitaliseringsstyrelsen vil så vidt muligt sørge for at orientere betalingsmodtageren om, at beløbet er overført til ventekontoen. Det vil imidlertid kun kunne ske, hvis betalingsmodtageren enten er tilsluttet Digital Post eller er registreret med sin aktuelle adresse i Skatteforvaltningens Erhvervssystem, CPR- eller CVR-registret. I andre tilfælde modtager betalingsmodtageren ikke meddelelse fra Digitaliseringsstyrelsen om overførslen til ventekonto. Det vil ikke have nogen retlig betydning, om Digitaliseringsstyrelsen foretager orientering af betalingsmodtageren.
Det foreslås, at der som stk. 3 indsættes en bestemmelse, hvorefter krav på udbetaling af pengebeløb, der er overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025, ikke tilskrives renter.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at betalingsmodtageren ikke vil have krav på renter for krav på pengebeløb overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025. Det foreslås således, at krav overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025 ikke vil kunne tilskrives renter, også selv om dette måtte følge af anden lovgivning. Eventuelle renter, som følger af EU-retten, vil dog fortsat skulle betales.
Det foreslås, at der som stk. 4 indsættes en bestemmelse, hvorefter krav på udbetaling af pengebeløb overført til ventekontoen fra og med den 1. juli 2025 ikke kan overdrages eller gøres til genstand for retsforfølgning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det således ikke være muligt for betalingsmodtageren at overdrage pengebeløb overført til ventekontoen til tredjemand fra lovens ikrafttrædelse, dvs. at betalingsmodtageren ikke vil kunne meddele transport i beløbet.
Tilsvarende kan betalingsmodtagerens beløb overført til ventekontoen ikke gøres til genstand for retsforfølgning fra lovens ikrafttrædelse, og der vil således ikke kunne foretages udlæg heri.
Det foreslås, at der som stk. 5 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering efter aftale med skatteministeren kan fastsætte regler om, at told- og skatteforvaltningen fra en bestemt dato ikke længere kan foretage udbetalinger til ventekontoen efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at ministeren for digitalisering efter aftale med skatteministeren kan fastsætte regler om, at Skatteforvaltningen fra en bestemt dato ikke længere kan foretage udbetalinger til ventekontoen.
Ministeren for digitalisering vil skulle gå i dialog med skatteministeren og aftale det mest hensigtsmæssige tidspunkt for den endelige afvikling af ventekontoen. Der vil skulle tages hensyn til Skatteforvaltningens etablering af lovgivning og systemunderstøttelse til håndteringen af udbetalingerne, og til en snarlig afvikling af ventekontoen, for at sikre en ensartet retsstilling for udbetalinger i Nemkontosystemet.
Da der vil gælde en 3-årig forældelsesfrist for beløb overført til ventekontoen, jf. det foreslåede § 32, stk. 2, vil Digitaliseringsstyrelsen fortsat skulle administrere ventekontoordningen og udbetale indestående pengebeløb overført til ventekontoen, indtil de sidste pengebeløb på ventekontoen er udbetalt eller forældet. Herefter vil Digitaliseringsstyrelsen kunne nedlægge ventekontoordningen helt.
Afskaffelsen af muligheden for at overføre pengebeløb til ventekontoen ved manglende mulighed for at gennemføre en betaling via Nemkontosystemet vil indebære, at Skatteforvaltningen fremover – lige som alle øvrige debitorer – selv vil være ansvarlige for at bringe skyldforholdet til ophør, jf. også den foreslåede § 13 og bemærkningerne hertil. Med den foreslåede ordning vil Skatteforvaltningen automatisk få beløb returneret fra Nemkontosystemet, når der foretages forsøg på at gennemføre en betaling til en betalingsmodtager, der ikke har anvist en konto i Nemkontosystemet, eller hvor beløbet af andre grunde ikke kan overføres til betalingsmodtagerens anviste konto, således at Skatteforvaltningen selv vil kunne forestå udbetalingen på anden vis.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.12.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.