LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 25
Digitaliseringsstyrelsen kan fra told- og skatteforvaltningen, Det Centrale Personregister og Det Centrale Virksomhedsregister indhente de oplysninger, som er nødvendige til brug for udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af nemkontosystemet.
Forarbejder til Nemkontoloven § 25
RetsinformationEfter § 34 i Nemkontobekendtgørelsen, stiller CPR-myndigheden oplysninger fra CPR-registret til rådighed, således at Nemkontoregistret kan opdateres med ændringer i bestanden af CPR-numre. Videre fremgår det, at CVR-myndigheden stiller oplysninger fra CVR-registret til rådighed, således at Nemkontoregistret kan opdateres med ændringer i bestanden af CVR-numre og P-numre. Tilsvarende gælder for Skatteforvaltningen, som skal stille SE-oplysninger fra Erhvervssystemet til rådighed, således at Nemkontoregistret kan opdateres med ændringer i bestanden af SE-numre.
Det foreslås, at der som § 25 indsættes en bestemmelse, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen fra told- og skatteforvaltningen, Det Centrale Personregister og Det Centrale Virksomhedsregister kan indhente de oplysninger, som er nødvendige til brug for udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af Nemkontosystemet.
Den forslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen som led i opgavevaretagelsen som systemejer af Nemkontosystemet kan indhente oplysninger fra centrale myndigheder og registre, når de er nødvendige for Nemkontosystemet. Dette omfatter også personoplysninger.
For en nærmere beskrivelse af Digitaliseringsstyrelsens opgaver som systemejer, henvises til lovforslagets § 21 og bemærkningerne hertil.
Digitaliseringsstyrelsen vil således kunne indhente oplysninger om privatpersoners personnummer, navn- og adresseoplysninger, værgemål og statuskoder fra Det Centrale Personregister samt oplysninger om juridiske enheders CVR- og P-numre, navne- og adresseoplysninger, virksomhedsform og status fra Det Centrale Virksomhedsregister og SE-numre, fra Skatteforvaltningen.
De pågældende registre vil kunne give Digitaliseringsstyrelsen løbende opdateringer, så Digitaliseringsstyrelsen f.eks. kan modtage oplysning herom, når en privatperson dør, en juridisk enhed ophører eller der på anden måde ændres i en betalingsmodtagers identifikation.
Den foreslåede bestemmelse vil også medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil kunne indhente oplysninger, herunder personoplysninger, fra Skatteforvaltningen, således at Nemkontosystemet på vegne af de offentlige udbetalere kan foretage en vurdering af, hvorvidt der er grundlag for gældsmodregning, jf. nærmere herom i den foreslåede § 16 og bemærkningerne hertil. Oplysningerne vil alene være oplysninger om skyldnerens identitet i form af personnummer, CVR-, SE- eller P-nummer og i visse tilfælde hvilken myndighed, der er fordringshaver samt hvilken type ydelse, der kan modregnes med (ydelsesart). Det vil ikke være nødvendigt at indhente oplysninger om gældens størrelse og karakter.
Nemkontosystemet vil skulle validere personnumre og CVR-numre ved anvisning, i modtagne betalingsordrer og ved modtagelse af oplysninger fra Skatteforvaltningen. For at der kan foretages validering, vil der skulle behandles oplysninger fra Det Centrale Personregister og Det Centrale Virksomhedsregister om privatpersoner og juridiske enheder, uanset om de har anvist en konto i Nemkontosystemet eller ej.
Nemkontosystemet vil skulle behandle en stor mængde af betalingsordrer inden for en kort tidsperiode, for at sikre, at betalingsordrerne kan sendes rettidigt til det betalingsafviklende institut, som skal gennemføre betalingstransaktionen. For at sikre Nemkontosystemets driftssikkerhed, ved at kunne fungere uafhængigt af eksterne netværk og datakilder, forslås det, at oplysninger fra Skatteforvaltningen, Det Centrale Personregister og Det Centrale Virksomhedsregister vil blive lagret i Nemkontosystemet. Dette vil desuden sikre, at validering, vurdering af grundlag for gældsmodregning og kontrol kan ske straks, således at de store mængder data kan behandles hurtigt uden at overbelaste systemet. Digitaliseringsstyrelsen vil i rollen som dataansvarlig vurdere, om oplysninger om visse persongrupper kan slettes straks efter modtagelse baseret på, at andelen af personer der har anvist en Nemkonto er lav.
Det er ikke tilsigtet, at der kan ske ændringer af betingelserne for at blive registreret i de registre, hvorfra der indhentes oplysninger. Digitaliseringsstyrelsens indhentning af oplysninger kan derfor ikke indebære, at en betalingsmodtager ikke kan blive registreret, hvis betingelserne for registrering i øvrigt er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.10.2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.