LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 21
Digitaliseringsstyrelsen stiller nemkontosystemet til rådighed for offentlige udbetalere og private kontoformidlere.
Stk. 2. Digitaliseringsstyrelsen er systemejer og sikrer udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af nemkontosystemet.
Stk. 3. Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i medfør af stk. 2.
Stk. 4. Ministeren for digitalisering kan fastsætte nærmere regler om tilrådighedsstillelse af nemkontosystemet for offentlige udbetalere og private kontoformidlere, jf. stk. 1.
Forarbejder til Nemkontoloven § 21
RetsinformationEfter § 5, stk. 1, i lov om offentlige betalinger m.v., udpeger ministeren for digitalisering en systemansvarlig, som har til opgave at varetage administrationen af kontooplysningerne. Som systemansvarlig kan udpeges en offentlig myndighed eller en privat virksomhed eller lignende. Ministeren for digitalisering fastsætter nærmere regler for den systemansvarliges virksomhed, herunder om tilsyn med den systemansvarliges virksomhed og klageadgang, jf. § 5, stk. 2, i lov om offentlige betalinger m.v.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen stiller Nemkontosystemet til rådighed for offentlige udbetalere og private kontoformidlere.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Digitaliseringsstyrelsen pålægges som myndighedsopgave at stille Nemkontosystemet til rådighed for offentlige udbetalere og private kontoformidlere, der agerer på vegne af private udbetalere, og derved give offentlige udbetalere og private kontoformidlere mulighed for at benytte Nemkontosystemet. Digitaliseringsstyrelsen vil derfor have en særlig status som instrument og teknisk tjeneste for hele den offentlige sektor og vil skulle imødekomme alle offentlige udbetaleres anmodning om tilslutning i overensstemmelse med denne lovs bestemmelser. Den udbudsretlige relation mellem Digitaliseringsstyrelsen og de offentlige udbetalere vil i denne henseende være af intern karakter, kendetegnet ved Digitaliseringsstyrelsens underordning og afhængighed af de offentlige udbetalere, når de afgiver deres anmodning om tilslutning i medfør af loven.
Offentlige udbetaleres anskaffelse af Nemkontosystemet fra Digitaliseringsstyrelsen foretages i medfør af loven og uden, at det for offentlige udbetalere er muligt at forhandle om vilkår for Nemkontosystemets anvendelse og vederlag. Økonomien for Nemkontosystemet bygger på en model, som indebærer, at opkrævning af betaling for anvendelse af Nemkontosystemet altid reguleres efter de faktiske omkostninger ved Nemkontosystemet. Offentlige udbetalere har en pligt til at anskaffe Nemkontosystemet af Digitaliseringsstyrelsen, jf. det foreslåede § 12, stk. 2.
Digitaliseringsstyrelsens forpligtelse til at stille systemet til rådighed for offentlige udbetalere indebærer en forpligtelse til at gøre systemet tilgængeligt for de offentlige udbetaleres anvendelse af Nemkontosystemet til at sende betalingsordrer til udbetaling via systemet.
Hvis Nemkontosystemet i en periode ikke er tilgængeligt, herunder ikke er fuldt tilgængeligt, for de offentlige udbetalere f.eks. ved planlagt nedetid som følge af vedligehold, ustabilitet, driftsforstyrrelser, nedsat kapacitet eller nedbrud, har Digitaliseringsstyrelsen en forpligtelse til at sikre, at systemets funktioner hurtigst muligt bliver tilgængelige, så der kan gennemføres betalinger via systemet.
Den enkelte offentlige udbetaler vil selv have til pligt at sikre, at betalingerne til betalingsmodtagere kan gennemføres på anden vis, hvis Nemkontosystemet ikke er tilgængeligt. Digitaliseringsstyrelsen vil i muligt omfang bistå de offentlige udbetalere med at få adgang til betalingsoplysninger på betalingsmodtagere fra Nemkontosystemet, såfremt dette vurderes proportionalt og forsvarligt. Digitaliseringsstyrelsen kan i den forbindelse vælge at prioritere styrelsens tilgængelige bistand, således at kun visse offentlige udbetalere får adgang til betalingsmodtageres betalingsoplysninger fra Nemkontosystemet og for nærmere afgrænsede udbetalinger, mens andre offentlige udbetalere ikke får tilsvarende bistand. Digitaliseringsstyrelsens primære forpligtelse ved systemets manglende tilgængelighed vil dog være at sikre, at systemet bliver tilgængeliggjort på ny.
Forpligtigelsen til at stille systemet til rådighed for private kontoformidlere, der agerer på vegne af private udbetalere, indebærer en forpligtigelse til mod betaling at gøre det muligt for private kontoformidlere at foretage kontoopslag på vegne af private udbetalere. Private kontoformidlere vil kunne tilslutte sig Nemkontosystemet direkte efter den foreslåede § 18 eller via en operatør af finansiel digital infrastruktur efter den foreslåede § 19.
Hvis Nemkontosystemet i en periode ikke er tilgængeligt for de private kontoformidlere f.eks. ved planlagt nedetid som følge af vedligehold, driftsforstyrrelser eller nedbrud, har Digitaliseringsstyrelsen ingen pligt til at bistå private kontoformidlere med at tilvejebringe kontooplysninger på anden vis. Den enkelte private kontoformidler, operatør af finansiel digital infrastruktur eller private udbetaler vil afhængig af det underliggende aftaleforhold selv skulle tilvejebringe kontooplysningerne på anden vis, hvis Nemkontosystemet ikke er tilgængeligt. Dette vil der kunne fastsættes regler om i medfør af det foreslåede § 21, stk. 4.
Digitaliseringsstyrelsens ansvar overfor private udbetalere, private kontoformidlere og operatører af finansielle digitale infrastrukturer forventes reguleret ved bekendtgørelse udstedt i medfør af de foreslåede bestemmelser i § 17, stk. 5, § 18, stk. 4, og § 19, stk. 4.
Det foreslås, at der som stk. 2 indsættes en bestemmelse, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen er systemejer og sikrer udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af Nemkontosystemet.
Ved »systemejer« forstås i den foreslåede bestemmelse, at Digitaliseringsstyrelsen ejer og er ansvarlig for Nemkontosystemet. Det er således Digitaliseringsstyrelsens ansvar at sikre udvikling, drift, vedligehold og forvaltning af Nemkontosystemet, og at systemet løbende udvikles, så det er tidssvarende og til enhver tid overholder gældende regler og standarder for offentlige it-systemer, herunder krav til sikkerhed.
Det vil med den foreslåede bestemmelse være Digitaliseringsstyrelsen, der vil skulle indkøbe Nemkontosystemet. Digitaliseringsstyrelsens indkøb af Nemkontosystemet skal ske under overholdelse af de til enhver tid gældende udbudsregler.
Digitaliseringsstyrelsen vil som systemejer have til opgave at sikre, at forkerte kontooplysninger ikke bliver knyttet til en betalingsordre hos offentlige udbetalere grundet en fejl i Nemkontosystemet.
Digitaliseringsstyrelsen er ikke ansvarlig for fejl, som skyldes forhold udenfor Nemkontosystemet, f.eks. i det tilfælde, hvor betalingsmodtageren oplyser forkerte kontooplysninger, eller en sagsbehandler hos en offentlig udbetaler fejlindtaster et kontonummer i Nemkontosystemet.
Ved »udvikling« af Nemkontosystemet forstås ansvaret for at sikre, at Nemkontosystemet etableres, idriftsættes og ibrugtages, så systemet kan stilles til rådighed for offentlige udbetalere og private kontoformidlere, der agerer på vegne af private udbetalere. Private kontoformidlere vil kunne tilslutte sig Nemkontosystemet direkte efter den foreslåede § 18 eller via en operatør af finansiel digital infrastruktur efter den foreslåede § 19.
Med den foreslåede bestemmelse vil Digitaliseringsstyrelsen have ansvaret for at sikre, at Nemkontosystemet overholder de gældende regler og standarder for offentlige it-systemer samt de krav, som stilles til Nemkontosystemet i den foreslåede ordning. Digitaliseringsstyrelsen vil også være ansvarlig for nye komponenter eller ny funktionalitet til Nemkontosystemet som følge af f.eks. ændret forretningsgrundlag, nye behov eller nyt regelgrundlag. Digitaliseringsstyrelsen vil være ansvarlig for både at definere behov for ny udvikling samt at sikre, at den nye udvikling implementeres i Nemkontosystemet. I det omfang at det er påkrævet at tage Nemkontosystemet helt eller delvist ud af drift for at foretage udvikling, kan Digitaliseringsstyrelsen gøre systemet utilgængeligt for anvenderne.
Ved »drift« af Nemkontosystemet forstås ansvaret for at sikre en effektiv, sikker og stabil drift af Nemkontosystemet. Med den foreslåede bestemmelse vil Digitaliseringsstyrelsen have ansvaret for at sikre, at Nemkontosystemet fungerer sikkert og stabilt og er tilgængeligt for offentlige udbetalere og private kontoformidlere. Herved kan de offentlige udbetalere anvende systemet til at tilføje kontooplysninger til en betalingsordre og overføre denne til den pågældende offentlige udbetalers betalingsafviklende institut, og de private kontoformidlere kan anvende systemet til at gennemføre kontoopslag.
Digitaliseringsstyrelsen vil blandt andet sørge for, at der indgås aftaler med de offentlige udbetaleres betalingsafviklende institutter eller disses operatører af finansielle digitale infrastrukturer, der varetager opgaver forbundet med modtagelsen og behandlingen af de offentlige udbetaleres betalingsordrer fra Nemkontosystemet.
Ved »vedligeholdelse« forstås de aktiviteter, der opretholder Nemkontosystemets funktionalitet og forretningsmæssige værdi. Med den foreslåede bestemmelse vil Digitaliseringsstyrelsen have ansvaret for at sikre, at Nemkontosystemet løbende vedligeholdes med henblik på at sikre en sikker og stabil drift. I det omfang, at det er påkrævet at tage Nemkontosystemet helt eller delvist ud af drift for at foretage vedligeholdelse, kan Digitaliseringsstyrelsen gøre systemet utilgængeligt for anvenderne.
Ved »forvaltning« forstås ansvaret for at sikre en korrekt forvaltning af Nemkontosystemet, herunder forvaltningen af Nemkontosystemets data og processer for betalingsordrer. Med den foreslåede bestemmelse vil Digitaliseringsstyrelsen have ansvaret for at sikre korrekte og ajourførte oplysninger i henhold til de indberettede anvisninger, ændringer, sletninger og oplysninger i Nemkontosystemet.
Digitaliseringsstyrelsen vil endvidere fortsat have ansvaret for at stille en supportfunktion til rådighed for anvendere af systemet, som bl.a. kan bistå med anvisning, ændring og sletning af konti samt håndtere henvendelser vedrørende forkerte registreringer og behandling af oplysninger i Nemkontosystemet.
Det foreslås, at der som stk. 3 indsættes en bestemmelse, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen kan udpege offentlige myndigheder eller juridiske enheder til på vegne af Digitaliseringsstyrelsen at varetage opgaver i medfør af stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Digitaliseringsstyrelsen vil kunne udpege andre offentlige myndigheder eller private virksomheder til at varetage opgaver med udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af Nemkontosystemet på Digitaliseringsstyrelsens vegne, samt at Digitaliseringsstyrelsen kan fastsætte regler for varetagelsen af disse opgaver.
Med den foreslåede bestemmelse vil Digitaliseringsstyrelsen kunne udpege en eller flere offentlige eller private leverandører til at varetage opgaver, som det ellers påhviler Digitaliseringsstyrelsen at varetage som systemejer. Hvis Digitaliseringsstyrelsen udpeger en leverandør, vil der i aftalen kunne fastsættes regler for leverandørens opgavevaretagelse, herunder f.eks. krav til standarder for opgavevaretagelsen eller regler om den udpegede offentlige myndighed eller private virksomheders anvendelse af underleverandører.
Aftalen vil f.eks. også kunne tage sigte på at begrænse misbrugsmulighederne for de personer, som har adgang til Nemkontosystemet. Dette kan f.eks. ske ved udarbejdelse af sikkerhedsprocedurer, ved sikkerhedsgodkendelse af medarbejdere, som skal have adgang til Nemkontosystemet og ved at sikre, at det kun er en snæver kreds, som har direkte adgang til oplysninger i Nemkontosystemet. Det kan endvidere aftales, at det skal være muligt at kontrollere, hvem der har trukket oplysninger fra Nemkontosystemet, og hvilke konkrete oplysninger den enkelte medarbejder har trukket.
Det bør også fremgå i Digitaliseringsstyrelsens aftale med en leverandør, at den udpegede offentlige myndighed eller private virksomhed skal have eller tegne en forsikring, der skal dække eventuelle tab i forbindelse med misbrug af oplysningerne. Hertil bemærkes det, at det kun bør være medarbejdere, som er ansat i stillinger, hvor der er et særligt behov for at trække oplysninger fra Nemkontosystemet, som godkendes til at få adgang i systemet. Oplysningerne, som disse ansatte får kendskab til, vil være tavshedsbelagte i kraft af de almindelige regler om offentligt ansattes tavshedspligt. Derudover vil offentlige udbetalere og enhver, der varetager opgaver efter lovforslaget, være forpligtede til at iagttage tavshed over for uvedkommende med hensyn til oplysninger om den tekniske og sikkerhedsmæssige indretning og om processer for opretholdelse, vedligeholdelse og drift af sikkerhed i Nemkontosystemet, jf. den foreslåede § 23 og bemærkningerne hertil.
Aftalen bør også indeholde regler om Digitaliseringsstyrelsens tilsyn med den udpegede offentlige myndighed eller private virksomhed. Digitaliseringsstyrelsen vil have det overordnede ansvar for Nemkontosystemet og skal sikre, at de udpegede leverandører er kompetente, samt at de forsvarligt og på bedst mulige måde vil kunne udføre de tildelte opgaver, herunder opfyldelse af de retlige krav, som Digitaliseringsstyrelsen er underlagt i forbindelse med udvikling, drift, vedligeholdelse og forvaltning af Nemkontosystemet.
Det foreslås, at der som stk. 4 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte nærmere regler om tilrådighedsstillelse af Nemkontosystemet for offentlige udbetalere og private kontoformidlere, jf. stk. 1.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler, der fastlægger, hvordan Digitaliseringsstyrelsen stiller Nemkontosystemet til rådighed, samt den ydelse, som de offentlige udbetalere vil modtage. Derudover forventes det, at der vil blive fastsat regler for håndtering af fejlindberetninger, mulighed for at modtage support m.v.
Der vil desuden kunne fastsættes regler om offentlige udbetaleres tilslutning til og anvendelse af Nemkontosystemet i medfør af det foreslåede § 12, stk. 4.
Den foreslåede bemyndigelse vil også give mulighed for at fastsætte regler om tilrådighedsstillelse af Nemkontosystemet for private kontoformidlere. Sådanne regler kan fastlægge, hvordan Digitaliseringsstyrelsen stiller Nemkontosystemet til rådighed for private kontoformidlere, samt den ydelse, som de private kontoformidlere kan modtage. Der forudsættes, i overensstemmelse med bemærkningerne til det foreslåede stk. 1, at der vil blive fastsat regler om, at hvis Nemkontosystemet i en periode ikke er tilgængeligt for de private kontoformidlere, har Digitaliseringsstyrelsen ingen pligt til at tilvejebringe kontooplysninger på anden vis. Tilsvarende kan der fastsættes regler om, at Digitaliseringsstyrelsen ikke har pligt til at bistå private kontoformidlere, hvis Nemkontosystemet på anden vis ikke er fuldt til rådighed for de private kontoformidlere.
Den enkelte private kontoformidler, operatør af finansiel digital infrastruktur eller private udbetaler vil, afhængig af det underliggende aftaleforhold, selv skulle tilvejebringe kontooplysningerne på anden vis, hvis Nemkontosystemet ikke er tilgængeligt.
Private kontoformidlere vil kunne tilslutte sig Nemkontosystemet direkte efter den foreslåede § 18 eller via en operatør af finansiel digital infrastruktur efter den foreslåede § 19. Der vil kunne fastsættes regler om private kontoformidleres direkte tilslutning til og anvendelse af Nemkontosystemet i medfør af det foreslåede § 18, stk. 3. Herudover kan der fastsættes regler om operatører af finansielle digitale infrastrukturers anvendelse af og tilslutning til Nemkontosystemet i medfør af det foreslåede § 19, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.8.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.