LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 20
Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at institutter nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1-6, kan tilslutte sig ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til nemkontosystemet efter regler fastsat i medfør af stk. 3.
Stk. 2. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at institutter nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1 og 2, skal tilslutte sig ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til nemkontosystemet efter regler fastsat i medfør af stk. 3.
Stk. 3. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, hvilke forpligtelser til offentlig tjeneste institutter omfattet af regler fastsat i medfør af stk. 1 og 2 skal udføre i relation til nemkontosystemet, herunder at indberette konti, der føres i det pågældende institut, som nemkonti til nemkontosystemet efter privatpersoners og juridiske enheders anvisning og at opdatere nemkontosystemet med korrekte oplysninger. Ministeren for digitalisering kan desuden fastsætte regler om sikkerhedsmæssige og tekniske krav ved indberetning til nemkontosystemet m.v.
Stk. 4. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at Digitaliseringsstyrelsen kan yde økonomisk støtte til institutter for at udføre forpligtelser til offentlig tjeneste efter regler fastsat i medfør af stk. 1-3, og om behandling af og tilsyn med sager om økonomisk støtte, herunder regler om ansøgning, frister, oplysnings- og dokumentationskrav og krav om erklæring fra en godkendt revisor.
Forarbejder til Nemkontoloven § 20
RetsinformationDet fremgår af § 35, stk. 1, i Nemkontobekendtgørelsen, at pengeinstitutter, der har tiltrådt en sektoraftale om indberetning af Nemkonti, skal bistå borgere og virksomheder med at angive eller ændre oplysninger om Nemkonti for konti, der allerede føres i det pågældende pengeinstitut til Nemkontoregisteret. Det følger af bekendtgørelsens § 35, stk. 2, at pengeinstitutterne, som er anført i § 35, stk. 1, modtager oplysninger om borgernes og virksomhedernes registrerede Nemkonti i henhold til aftale med den private leverandør.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at institutter nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1-6, kan tilslutte sig ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til Nemkontosystemet efter regler fastsat i medfør af stk. 3.
Ved »offentlig tjeneste« forstås i den forslåede bestemmelse udførelse af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse for det offentlige. Det vil blandt andet kunne indebære indberetning af Nemkonti til Nemkontosystemet, som ellers ville skulle foretages af offentlige myndigheder, hvis opgaven ikke udføres af de institutter, som tilslutter sig ordningen.
Ministeren for digitalisering vil med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte regler om, at danske pengeinstitutter, betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter, EU-/EØS-kreditinstitutter, EU-/EØS-betalingsinstitutter, EU-/EØS-e-pengeinstitutter, færøske og grønlandske pengeinstitutter, samt færøske betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter frivilligt kan tilslutte sig ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til Nemkontosystemet.
Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at danske såvel som udenlandske institutter, hvis bemyndigelsen udnyttes, får mulighed for at tilslutte sig ordningen om offentlig tjeneste beskrevet i pkt. 2.7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Det forventes, at der vil blive fastsat regler om, at de udenlandske institutter kan tilsluttes på samme vilkår som danske institutter, medmindre Digitaliseringsstyrelsen må tilpasse vilkårene for at tage højde for de pågældende institutters særlige forhold.
Det foreslås, at der som stk. 2 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at institutter nævnt i § 5, stk. 1, nr. 1 og 2, skal tilslutte sig ordningen om forpligtelser til offentlig tjeneste i relation til Nemkontosystemet efter regler fastsat i medfør af stk. 3.
Ministeren for digitalisering vil med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte regler om, at danske pengeinstitutter, og danske betalingsinstitutter og e-pengeinstitutter, der er kontoførende udbydere af betalingskonti, skal udføre tjenesteydelser i relation til Nemkontosystemet. Der kan fastsættes regler, som nærmere afgrænser hvilke institutter, der omfattes af forpligtelsen, eksempelvis ud fra instituttets forretningsmodel og produktudbud eller dets antal af betalingskonti eller kunder. Således vil der kunne fastsættes regler, som enten afgrænser hvilke institutter, der omfattes af forpligtelsen eller eventuelt efter ansøgning gør det muligt at undtage institutter, som det eksempelvis på grund af deres produktudbud vil være urimeligt at pålægge forpligtelsen til offentlig tjeneste.
Det foreslås, at der som stk. 3 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, hvilke forpligtelser til offentlig tjeneste, institutter omfattet af regler fastsat i medfør af stk. 1 og 2 skal udføre i relation til Nemkontosystemet, herunder at indberette konti, der føres i det pågældende institut, som Nemkonti til Nemkontosystemet efter privatpersoners og juridiske enheders anvisning samt opdatere Nemkontosystemet med korrekte oplysninger. Ministeren for digitalisering kan desuden fastsætte regler om sikkerhedsmæssige og tekniske krav ved indberetning til Nemkontosystemet m.v.
Ministeren for digitalisering vil således med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte nærmere regler om, hvilke forpligtelser til offentlig tjeneste der kan pålægges danske pengeinstitutter og danske kontoførende betalings- og e-pengeinstitutter, EU-/EØS-kreditinstitutter, EU-/EØS-betalingsinstitutter, EU-/EØS-e-pengeinstitutter, færøske og grønlandske pengeinstitutter, samt færøske betalings-og e-pengeinstitutter at udføre som forpligtelse til offentlig tjeneste.
Ved »forpligtelse til offentlig tjeneste« forstås ydelser, der har en så byrdefuld karakter, at kommercielle virksomheder, der opererer på almindelige markedsvilkår, ikke af sig selv vil tilbyde ydelser på disse vilkår.
Der vil eksempelvis kunne fastsættes regler om, at institutterne skal tilbyde kunder at indberette konti, der føres i det pågældende institut, som Nemkonti, og at disse regler indarbejdes i instituttets relevante arbejds- og forretningsgange. Der vil også kunne fastsættes regler om, at institutterne skal give deres kunder indsigt i, hvilken konto i det pågældende institut der er registreret som kundens Nemkonto.
Forpligtigelserne vil også kunne omfatte at indberette til og modtage oplysninger fra Nemkontosystemet om relevante forhold, herunder anvisninger og ændringer af Nemkonti og om konti, der ikke kan anvendes som Nemkonti, eksempelvis fordi de er lukkede, ligesom der vil kunne fastsættes tidsfrister for indberetninger.
Med »sikkerhedsmæssige krav« i den foreslåede bestemmelse forstås krav, der relaterer sig til sikkerheden af snitfladen til Nemkontosystemet. Det vil eksempelvis kunne være krav om kryptering som sikring mod hacking, malware og virus, samt krav om sikring af data.
Med »tekniske krav« i den foreslåede bestemmelse forstås krav til institutterne, der skal sikre en korrekt tilslutning til og anvendelse af Nemkontosystemet. Det vil f.eks. kunne være krav om, hvordan de pågældende institutter tilslutter sig til Nemkontosystemet for at kunne opfylde forpligtelserne til offentlig tjeneste og krav om at bistå Digitaliseringsstyrelsen med at opklare eventuelle tekniske fejl.
Der vil også kunne fastsættes regler om, at omkostninger forbundet med tekniske krav og sikkerhedsmæssige krav vil skulle afholdes af de pågældende institutter selv.
Det foreslås, at der som stk. 4 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, at Digitaliseringsstyrelsen kan yde økonomisk støtte til institutter for at udføre forpligtelser til offentlig tjeneste efter regler fastsat i medfør af stk. 1-3, og om behandling af og tilsyn med sager om økonomisk støtte, herunder regler om ansøgning, frister, oplysning- og dokumentationskrav og krav om erklæring fra en godkendt revisor.
Det forventes, at den økonomiske støtte til aktørerne i finanssektoren isoleret set vil kunne indeholdes inden for tærskelværdien i artikel 3, nr. 2, i EU-Kommissionens forordning (EU) 2023/2832 af 13. december 2023 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-støtte ydet til virksomheder, der udfører tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse. Denne de minimis-støtte vil evt. kunne suppleres af støtte efter Kommissionens forordning (EU) 2023/2831 af 13. december 2023 om anvendelse af artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på de minimis-støtte. I forbindelse med udbetaling af støtte vil det være op til det enkelte institut at erklære, hvor meget de minimis-støtte de har modtaget, foruden støtten fra denne ordning. Ministeren for digitalisering vil – eventuelt i kombination med en de minimis-ordning – kunne fastsætte regler om en ordning for de institutter, der overskrider tærskelværdien for de minimis. Ordningen vil skulle overholde Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse (2012/21/EU), jf. Den Europæiske Unions Tidende 2012 L 7/3.
Ministeren for digitalisering vil med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte regler om standardiserede satser for specifikke ydelser udført af institutterne i forbindelse med ordningen samt de nærmere vilkår og betingelser for, at institutterne kan modtage betaling for sådanne ydelser, herunder krav til ansøgning, kontrol og dokumentation. Dette vil eksempelvis kunne omfatte standardiserede ydelser for bl.a. indberetning af anvisning, ændring og sletning af konti i Nemkontosystemet på vegne af betalingsmodtagere og for indberetning af fejlmeldinger.
Der vil derudover kunne fastsættes regler om beregning, fastsættelse og udbetaling af anden støtte til institutterne samt de nærmere vilkår og betingelser for, at institutterne kan modtage sådan støtte, herunder krav til ansøgning, kontrol og dokumentation. Der vil bl.a. kunne fastsættes regler om, at Digitaliseringsstyrelsen kan føre tilsyn med reglernes overholdelse, og at institutterne er forpligtede til at dokumentere nettoomkostningerne forbundet med de pålagte forpligtelser til offentlig tjeneste, herunder krav om indsendelse af særskilte regnskaber. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om kontrol af rigtigheden af indsendte oplysninger, som eksempelvis ved revisorerklæring.
Udbetaling af økonomisk støtte til institutterne må ikke resultere i overkompensation, og den foreslåede bemyndigelse vil derfor ikke kunne anvendes til at fastsætte regler, som indebærer en overkompensation af institutterne. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at der kun sker delvis kompensation af institutternes nettoomkostninger.
Hvis der sker overkompensation af institutternes nettoomkostninger, har Digitaliseringsstyrelsen efter EU-retten pligt til at tilbagesøge denne. Der vil således også kunne fastsættes regler om tilbagebetaling af for meget udbetalt økonomisk støtte og krav om renter heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.