LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 2
Privatpersoner, som i henhold til § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om Det Centrale Personregister er tildelt et personnummer, og som ikke er registreret som udrejst af Danmark, skal så vidt muligt og senest i forbindelse med den første udbetaling fra en offentlig udbetaler anvise en konto som nemkonto, hvortil offentlige udbetalere kan foretage udbetaling af pengebeløb.
Stk. 2. Privatpersoner, som ikke er omfattet af stk. 1, kan, hvis de i henhold til lov om Det Centrale Personregister eller regler fastsat i medfør heraf er tildelt et personnummer, anvise en konto som nemkonto. Udbetaling til en nemkonto for personer omfattet af 1. pkt. skal dog være aftalt med den offentlige udbetaler, hvis personen forud for anvisningen modtager betalinger fra den pågældende offentlige udbetaler til en anden konto.
Stk. 3. En privatperson kan kun anvise én nemkonto.
Forarbejder til Nemkontoloven § 2
RetsinformationEfter § 1, stk. 1, i lov om offentlige betalinger m.v., skal personer over 18 år, som i henhold til CPR-loven er tildelt et personnummer, og som ikke er registreret som udrejst af Danmark, anvise en konto i et pengeinstitut (en »Nemkonto«), hvortil offentlige myndigheder med frigørende virkning kan foretage udbetaling af pengebeløb. Det samme gælder personer under 18 år, der i henhold til CPR-loven er tildelt et personnummer, og som modtager betalinger fra offentlige myndigheder. Efter § 1, stk. 6, i lov om offentlige betalinger m.v., skal anvisning af en Nemkonto ske senest i forbindelse med den første udbetaling fra en offentlig myndighed.
Efter Nemkontobekendtgørelsens § 19, stk. 3, kan borgere, som er tildelt et CPR-nummer, men som er registreret som udrejst af Danmark, anvise en Nemkonto. Anvendelsen af sådanne Nemkonti skal være aftalt med den udbetalende offentlige myndighed, jf. § 30, stk. 1. Efter Nemkontobekendtgørelsens § 19, stk. 4, kan en borger kun anvise én Nemkonto.
Folketingets Ombudsmand fandt i sin udtalelse af 20. december 2023, at det efter lovgivningen om offentlige betalinger mv. og forarbejderne hertil skal være muligt for en borger at modtage udbetalinger fra det offentlige, selv om borgeren ikke har en Nemkonto eller råder over en bankkonto og heller ikke ønsker, at pengene overføres til en tredjeparts konto. Dertil fandt ombudsmanden, at kommunen derfor ikke kunne stille krav om, at borgeren som betingelse for at få udbetalt sin kontanthjælp fik en Nemkonto eller angav en anden persons konto, hvortil ydelsen kunne overføres, jf. pkt. 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger for en nærmere omtale af ombudsmandens udtalelse.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter privatpersoner, som i henhold til § 3, stk. 1, nr. 1, i lov om Det Centrale Personregister er tildelt et personnummer, og som ikke er registreret som udrejst af Danmark, skal så vidt muligt, og senest i forbindelse med den første udbetaling fra en offentlig udbetaler, anvise en konto som Nemkonto, hvortil offentlige udbetalere kan foretage udbetaling af pengebeløb.
Den eksisterende pligt for stort set alle fysiske personer med bopæl her i landet, til at anvise en konto som Nemkonto til at modtage udbetalinger af pengebeløb fra offentlige udbetalere, foreslås således videreført, men præciseret ved at tydeliggøre, at det er så vidt muligt, at privatpersoner skal anvise en konto som Nemkonto. Hensigten hermed er at afspejle, at anvisningspligten ikke er absolut og således ikke skal forstås som et påbud.
Det vil fortsat kun gælde for personer med bopæl her i landet, at de så vidt muligt skal anvise en konto som Nemkonto. Det foreslås på den baggrund at videreføre det eksisterende bopælskriterium. Det er med den foreslåede bestemmelse præciseret, at den omfatter privatpersoner, der er tildelt et personnummer efter § 3, stk. 1, nr. 1, i CPR-loven, og som ikke er registreret som udrejst af Danmark. Hensigten med præciseringen er at tydeliggøre, at bestemmelsen ikke vil omfatte privatpersoner, der er udrejst eller tildelt et administrativt personnummer efter CPR-lovens § 3, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller regler fastsat i medfør af CPR-loven. Privatpersoner, der er registreret som udrejste, eller som er tildelt et administrativt personnummer efter CPR-lovgivningen, vil kunne anvise en konto som Nemkonto efter det foreslåede stk. 2.
Hvis en privatperson, der har anvist en konto som Nemkonto efter stk. 1, udrejser og således ikke længere har bopæl i Danmark, vil Nemkontoen fortsat være aktiv og kunne anvendes til udbetalinger, medmindre den pågældende sletter sin Nemkonto i Nemkontosystemet.
Det foreslåede bestemmelse indeholder i modsætning til § 1, stk. 1, i lov om offentlige betalinger m.v. ikke et alderskriterium, idet tidspunktet for anvisningspligtens indtræden i praksis er det samme for alle privatpersoner uanset alder. Den foreslåede bestemmelse medfører en forenkling således, at pligten til så vidt muligt at anvise en konto som Nemkonto indtræder senest i forbindelse med den første udbetaling fra en offentlig udbetaler uanset privatpersonens alder. Privatpersonen vil således så vidt muligt skulle anvise en konto som Nemkonto i Nemkontosystemet, inden første udbetaling fra en offentlig udbetaler forfalder til betaling.
For så vidt angår personer, der er under værgemål, påhviler det efter værgemålslovens § 24 værgen inden for hvervets omfang at varetage interesserne for den, der er under værgemål. Dette kan efter omstændighederne indebære, at værgen skal sørge for at anvise en Nemkonto efter den foreslåede bestemmelse.
Det foreslås, at de omfattede privatpersoner så vidt muligt skal anvise en konto som Nemkonto. Herved er det i overensstemmelse med gældende ret præciseret, at pligten til så vidt muligt at anvise en Nemkonto ikke er absolut. Pligten er således ikke tvangsmæssig, og undlader en privatperson at anvise en Nemkonto, vil dette ikke være strafsanktioneret.
Ved »så vidt muligt« skal i den foreslåede bestemmelse forstås i det omfang, det kan lade sig gøre at anvise en konto som Nemkonto. Det kan eksempelvis være, hvis betalingsmodtageren råder over en konto, der kan anvendes som Nemkonto.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at offentlige udbetalere vedholdende vil kunne opfordre en betalingsmodtager til at anvise en Nemkonto samtidig med, at de vil kunne tage individuelle og socialfaglige hensyn til den enkelte betalingsmodtager. Det vil således bero på den offentlige udbetalers konkrete vurdering, hvilke hensyn der skal tages til den enkelte betalingsmodtagers evne og mulighed for at kunne anvise en Nemkonto. Denne vurdering vil ikke være en afgørelse.
Den foreslåede bestemmelse skal dog også ses i sammenhæng med, at offentlige udbetalere skal sikre, at betalingsmodtageren får udbetalt sit tilgodehavende på anden måde, hvis betalingsmodtageren ikke har anvist en Nemkonto, en ydelsesspecifik konto eller en anden konto, jf. det foreslåede § 13, stk. 3 og bemærkningerne hertil. En offentlig udbetaler vil således ikke kunne stille som betingelse, for at foretage udbetalinger af ydelser, at betalingsmodtageren har en Nemkonto eller på anden måde råder over en pengeinstitutkonto eller anden form for konto.
Oprettelsen af en konto i et institut er en forudsætning for at kunne anvise en Nemkonto. At privatpersoner omfattet af den foreslåede bestemmelse så vidt muligt skal anvise en konto som Nemkonto indebærer ikke retten til at oprette en konto, der kan anvises som Nemkonto.
Der henvises til pkt. 2.4.2.4, i lovforslagets almindelige bemærkninger i forhold til, hvornår en anvist Nemkonto eller ydelsesspecifik konto med den foreslåede ordning skal anses for rette betalingssted, og hvornår betalingsmodtageren bærer risikoen for forsinket betaling.
Det foreslås, at der som stk. 2, 1. pkt., indsættes en bestemmelse, hvorefter privatpersoner, som ikke er omfattet af stk. 1, kan anvise en konto som Nemkonto, hvis de i henhold til lov om Det Centrale Personregister er tildelt et personnummer.
Med den foreslåede bestemmelse vil personer, der er tildelt et personnummer, fordi de er folkeregistreret her i landet på grund af fødsel eller tilflytning fra udlandet (CPR-lovens § 3, stk. 1, nr. 1), men er registreret som udrejst, eller er tildelt et administrativt personnummer, eksempelvis fordi vedkommende inddrages under ATP (CPR-lovens § 3, stk. 1, nr. 2), eller fordi vedkommende ifølge skattemyndighederne skal have et personnummer i forbindelse med skattesagsbehandling her i landet (CPR-lovens § 3, stk. 1, nr. 3), således frivilligt kunne vælge, om de vil anvise en konto som Nemkonto til at modtage betalinger fra offentlige udbetalere.
Det foreslås i stk. 2, 2. pkt., at udbetaling til en Nemkonto for personer omfattet af 1. pkt. dog skal være aftalt med den offentlige udbetaler, hvis personen forud for anvisningen modtager betalinger fra den pågældende offentlige udbetaler til en anden konto.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at den offentlige udbetaler vil blive orienteret om ændringen af det ønskede betalingssted og fremover vil kunne udbetale til den anviste Nemkonto. Når betalingsmodtagere, omfattet af det 1. pkt., retter henvendelse til en offentlig udbetaler med henblik på fremadrettet at modtage alle betalinger til sin Nemkonto, vil den offentlige udbetaler skulle sikre, at alle ydelser fremover udbetales til betalingsmodtagerens Nemkonto. Dette er eksempelvis relevant for Udbetaling Danmark, der gennemfører udbetalinger inden for flere ydelsesområder.
Det foreslås i stk. 3, at en privatperson kun kan anvise én Nemkonto.
Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at det fortsat ikke vil være muligt for privatpersoner at have flere Nemkonti. Det skyldes, at formålet med ordningen om Nemkonto er at gøre det simpelt at foretage udbetalinger til rette betalingssted og at forhindre, at der opstår tvivl om, hvilken konto en udbetaling skal ske til. En privatperson vil løbende kunne ændre sin Nemkonto og vil herudover have mulighed for at anvise ydelsesspecifikke konti til udbetalinger af specifikke ydelsesarter fra specifikke offentlige udbetalere efter de foreslåede regler herom, jf. de foreslåede §§ 4 og 11 samt bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.