LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 17
En privat udbetaler kan på nærmere fastsatte betingelser via en privat kontoformidler foretage kontoopslag i nemkontosystemet, når kontooplysningerne skal anvendes til at foretage en udbetaling til en betalingsmodtager og betalingsmodtagerens nemkonto er rette betalingssted.
Stk. 2. Privatpersoner og juridiske enheder med bopæl eller registreret hjemsted i Danmark, i et andet EU-/EØS-land eller på Færøerne kan foretage kontoopslag som privat udbetaler efter stk. 1. Det gælder dog ikke juridiske enheder, som er offentlige udbetalere efter § 8, medmindre den offentlige udbetaler er undtaget efter § 9, stk. 2, eller regler fastsat i medfør af § 9, stk. 3.
Stk. 3. Betalingsmodtageren kan til enhver tid meddele en privat udbetaler, at udbetalinger ikke skal ske til modtagerens nemkonto. Betalingsmodtagerens ret til ikke at få udbetalingsbeløb indsat på sin nemkonto kan ikke fraviges ved aftale.
Stk. 4. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om private udbetaleres kontoopslag, herunder regler om, hvornår og hvordan private udbetalere kan foretage kontoopslag via en privat kontoformidler, og private udbetaleres underretningspligt.
Stk. 5. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om Digitaliseringsstyrelsens, system- og driftsleverandørers, offentlige udbetaleres og kontoindberettende institutters erstatningsansvar og begrænsninger heraf over for private udbetalere som følge af manglende tilgængelighed af nemkontosystemet, systemfejl i nemkontosystemet og fejl i betalingsmodtageres kontooplysninger m.v.
Stk. 6. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om Digitaliseringsstyrelsens meddelelse til private udbetalere af påtale, påbud og udelukkelse fra at foretage kontoopslag via en privat kontoformidler ved manglende overholdelse af regler, aftaler eller vilkår for kontoopslag i nemkontosystemet.
Forarbejder til Nemkontoloven § 17
RetsinformationPrivate udbetalere kan mod betaling og på nærmere fastsatte vilkår anvende Nemkontoregistret og Nemkontosystemet til formidling af udbetalinger til betalingsmodtagerens Nemkonto, jf. § 5 a, stk. 1, i lov om offentlige betalinger m.v. Private udbetalere er i dag tilsluttet Nemkontosystemet via private betalingsformidlere.
Det fremgår af § 5 a, stk. 3, i lov om offentlige betalinger m.v., at betalingsmodtageren til enhver tid kan meddele en privat udbetaler, at udbetalinger ikke ønskes indsat på modtagerens Nemkonto. En privat udbetaler må til brug for formidling af udbetalinger anvende betalingsmodtagerens personnummer, hvis den private udbetaler efter anden lovgivning har adgang til at behandle personnumre, eller hvis betalingsmodtageren har givet samtykke til anvendelsen af vedkommendes personnummer, jf. lovens § 5 a, stk. 4.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter en privat udbetaler på nærmere fastsatte betingelser via en privat kontoformidler kan foretage kontoopslag i Nemkontosystemet, når kontooplysningerne skal anvendes til at foretage en udbetaling til en betalingsmodtager, og betalingsmodtagerens Nemkonto er rette betalingssted.
Ved »kontoopslag« forstås et opslag, som en privat udbetaler gennemfører via en privat kontoformidler i Nemkontosystemet med det formål at få oplyst en betalingsmodtagers kontooplysninger, jf. lovforslagets § 1, nr. 11. Den private kontoformidler sender hermed en forespørgsel til Nemkontosystemet på vegne af en privat udbetaler. Forespørgslen vil skulle indeholde personnummer, CVR-, SE- eller P-nummer på betalingsmodtageren, således at Nemkontosystemet kan identificere betalingsmodtageren og på den baggrund returnere oplysninger om betalingsmodtagerens Nemkonto til den private udbetaler via den private kontoformidler. Betalingstransaktionen fra den private udbetaler til betalingsmodtageren vil herefter blive foretaget uden for Nemkontosystemet som hidtil.
Det vil være en forudsætning for at kunne foretage kontoopslag i Nemkontosystemet, at kontooplysningerne skal anvendes til at foretage en udbetaling til en betalingsmodtager. Hensigten med den private udbetalers kontoopslag skal således være at gennemføre en konkret og nært forestående betaling til en betalingsmodtager.
Det vil også være en forudsætning for at kunne foretage kontoopslag, at betalingsmodtagerens Nemkonto er rette betalingssted. Det er et forhold mellem den private udbetaler og betalingsmodtageren, om betalingsmodtagerens Nemkonto er rette betalingssted og dette forhold reguleres af de almindelige regler og obligationsretlige principper.
Det vil desuden være en forudsætning for at kunne foretage kontoopslag vedrørende privatpersoner i Nemkontosystemet, at disse identificeres via personnummer. En oplysning om personnummer kan eksempelvis behandles, hvis en betalingsmodtager giver sit samtykke til, at vedkommendes personnummer anvendes af den private udbetaler med henblik på, at udbetaling indsættes på vedkommendes Nemkonto. Et samtykke skal opfylde kravene til samtykke efter bestemmelserne herom i databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen.
Det forudsættes, at Digitaliseringsstyrelsen, ved en privat udbetalers forespørgsel via en privat kontoformidler, som udgangspunkt vil kunne lægge til grund, at den private udbetaler har ret til at behandle betalingsmodtagerens personnummer og kontooplysninger, idet den private udbetaler indestår for, at der foreligger et behandlingsgrundlag efter databeskyttelsesforordningen, f.eks. samtykke. Digitaliseringsstyrelsen vil således ikke have en pligt til at foretage en forudgående kontrol af, hvorvidt den private udbetaler har et behandlingsgrundlag til at behandle de personoplysninger, som styrelsen videregiver til den private udbetaler. Digitaliseringsstyrelsen vil dog i overensstemmelse med de almindelige regler om indsigelsesret i databeskyttelsesforordningens artikel 21 være forpligtet til at forholde sig til og behandle en indsigelse fra en betalingsmodtager om, at en privat udbetaler ikke må få udleveret personoplysninger om vedkommende.
Med den foreslåede bestemmelse vil private udbetaleres ret til at foretage kontoopslag via en privat kontoformidler skulle ske på nærmere fastsatte betingelser. Det forventes, at de private udbetaleres adgang til kontoopslag i Nemkontosystemet via en privat kontoformidler vil blive nærmere reguleret ved bekendtgørelse udstedt i medfør af det foreslåede stk. 4. Det forventes bl.a., at der vil blive fastsat regler om, hvornår og hvordan private udbetalere kan foretage kontoopslag via en privat kontoformidler og om private udbetaleres underretningspligt over for betalingsmodtageren. Der henvises til bemærkningerne til det foreslåede stk. 4 for en nærmere gennemgang af de regler, der vil kunne fastsættes.
Skulle det vise sig nødvendigt eller hensigtsmæssigt, vil der dog også kunne blive fastsat nærmere betingelser ved aftale eller vilkår.
Det foreslås, at der som stk. 2 indsættes en bestemmelse, hvorefter privatpersoner og juridiske enheder med bopæl eller registreret hjemsted i Danmark, i et andet EU-/EØS-land eller på Færøerne, kan foretage kontoopslag som privat udbetaler efter stk. 1. Det gælder dog ikke juridiske enheder, som er offentlig udbetaler efter § 8 med mindre den offentlig udbetaler er undtaget efter § 9, stk. 2, eller regler fastsat i medfør af § 9, stk. 3.
Hensigten med at lade definitionen omfatte privatpersoner og juridiske enheder med bopæl eller hjemsted i et EU-/EØS-land er at iagttage overholdelse af EUF-traktatens princip om fri bevægelighed for tjenesteydelser. Privatpersoner og juridiske personer på Færøerne er omfattet af definitionen, da Færøerne er en del af Rigsfællesskabet, og EU-Kommissionen har fastslået, at Færøerne har et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau efter databeskyttelsesforordningens artikel 45 til, at overførsler af personoplysninger kan finde sted mellem EU-lande og Færøerne.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at privatpersoner og juridiske enheder med bopæl eller registreret hjemsted uden for Danmark, EU-/EØS-området eller Færøerne ikke vil kunne foretage kontoopslag i Nemkontosystemet via en privat kontoformidler. Det indebærer eksempelvis, at privatpersoner og juridiske enheder med bopæl eller hjemsted i Grønland, Storbritannien eller USA ikke vil kunne benytte denne funktion.
Den foreslåede geografiske afgrænsning af, hvor den private udbetaler skal have bopæl eller registreret hjemsted, er en indskrænkelse i forhold til det gældende § 5 a, stk. 2, i lov om offentlige betalinger m.v., der ikke indeholder en geografisk afgrænsning. Lovforslaget indeholder derfor en overgangsregel, som giver eventuelle private udbetalere, som ikke opfylder den nye definition, mulighed for at forblive private udbetalere i en 1-årig periode fra den 1. juli 2025 til og med den 30. juni 2026. Når overgangsperioden er udløbet, vil en privat udbetaler, som er omfattet af overgangsreglen, ikke længere kunne foretage kontoopslag via en privat kontoformidler i Nemkontosystemet. Der henvises til den foreslåede § 35, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
Juridiske enheder, som er offentlige udbetalere, vil som udgangspunkt ikke kunne være private udbetalere, da de er forpligtet til at anvende Nemkontosystemet efter reglerne for offentlige udbetalere. En offentlig udbetaler, som er undtaget efter den foreslåede § 9, stk. 2, eller regler fastsat i medfør af den foreslåede § 9, stk. 3, vil dog kunne være privat udbetaler. I givet fald vil reglerne for private udbetalere i § 17 og regler fastsat i medfør § 17, stk. 4-6, finde anvendelse og ikke reglerne for offentlige udbetalere i kapitel 3 eller regler fastsæt i medfør heraf.
Det foreslås, at der som stk. 3 indsættes en bestemmelse, hvorefter betalingsmodtageren til enhver tid kan meddele en privat udbetaler, at udbetalinger ikke skal ske til modtagerens Nemkonto. Betalingsmodtagerens ret til ikke at få udbetalingsbeløb indsat på sin Nemkonto kan ikke fraviges ved aftale.
Betalingsmodtageren vil således som hidtil frit kunne vælge, at udbetaling fra en privat udbetaler skal ske til en anden konto end vedkommendes Nemkonto.
Formen for betalingsmodtagerens meddelelse og fristen for, hvornår meddelelsen skal være kommet frem til den private udbetaler, er alene et spørgsmål mellem betalingsmodtageren og den private udbetaler og bør fremgå af udbetalerens forretningsbetingelser eller lignende.
Det foreslås, at der som stk. 4 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om private udbetaleres kontoopslag, herunder regler om hvornår og hvordan private udbetalere kan foretage kontoopslag via en privat kontoformidler og private udbetaleres underretningspligt.
Bemyndigelsen vil kunne anvendes til at fastsætte nærmere regler for, hvornår en privat udbetaler kan og må foretage et kontoopslag i Nemkontosystemet, herunder regler om Nemkontosystemets tilgængelighed og regler om at der skal være en tidsmæssig tilknytning til gennemførelse af betalingen til betalingsmodtageren.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, hvordan en privat udbetaler foretager kontoopslag via en privat kontoformidler, herunder krav til antal og form.
Ministeren for digitalisering vil således kunne fastsætte nærmere regler for private udbetaleres mulighed for at foretage kontoopslag via en privat kontoformidler i Nemkontosystemet ved bekendtgørelse. Det er dog ikke et krav, at betingelserne for private udbetaleres mulighed for at foretage kontoopslag via private kontoformidlere i Nemkontosystemet fastsættes ved bekendtgørelse, og der vil således også kunne fastsættes betingelser for foretagelsen af kontoopslag m.v. i Nemkontosystemet på aftaleretligt grundlag. Digitaliseringsstyrelsen vil eksempelvis også kunne fastsætte en række standardbetingelser for foretagelsen af kontoopslag m.v. i Nemkontosystemet eller indgå aftaler med de private udbetalere om foretagelse af kontoopslag m.v. Det forudsættes, at brud på aftalevilkår eller betingelser vil kunne medføre udelukkelse fra brug af Nemkontosystemet.
Det vil således kunne fastsættes i bekendtgørelse, at en privat udbetaler alene må foretage kontoopslag via en privat kontoformidler, når den private udbetaler skal foretage en konkret og nært forestående udbetaling til en bestemt betalingsmodtager, og betalingsmodtagerens Nemkonto skal anvendes som rette betalingssted.
Ministeren for digitalisering vil endvidere kunne fastsætte regler for private udbetaleres underretningspligt. Det vil eksempelvis kunne fastsættes, at private udbetalere, inden første kontoopslag i Nemkontosystemet foretages, og inden første udbetaling gennemføres til betalingsmodtageren, skal have givet betalingsmodtageren underretning om, at betalingsmodtageren som hidtil til enhver tid vil kunne meddele en privat udbetaler, at udbetalinger ikke skal indsættes på modtagerens Nemkonto.
Der vil også kunne fastsættes regler om, at private udbetalere, forinden udbetaling af beskyttede beløbstyper omfattet af retsplejelovens § 513 udbetales til betalingsmodtageren, har pligt til at underrette betalingsmodtager om mulighed for kreditorbeskyttelse, hvis beløb indsættes på særskilt konto.
Der vil også kunne fastsættes regler om, at den private udbetaler skal opbevare dokumentation for underretninger, så længe udbetalingsrelationen består, og på anmodning fra Digitaliseringsstyrelsen eller betalingsmodtageren skal fremvise denne.
Det foreslås, at der som stk. 5 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om Digitaliseringsstyrelsens, system- og driftsleverandørers, offentlige udbetaleres og kontoindberettende institutters erstatningsansvar og begrænsninger heraf overfor private udbetalere som følge af manglende tilgængelighed af Nemkontosystemet, systemfejl i Nemkontosystemet og for fejl i betalingsmodtageres kontooplysninger m.v.
Ministeren vil i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse kunne fastsætte regler om erstatningsansvar og begrænsninger heraf over for de private udbetalere, som de private udbetalere automatisk vil anses for at have accepteret, når de vælger at anvende Nemkontosystemet via en privat kontoformidler. De private udbetaleres anvendelse af Nemkontosystemet indebærer således en accept af de vilkår og regler, der gælder for systemets anvendelse, herunder regler om begrænsninger i erstatningsansvaret.
Ministeren for digitalisering vil kunne anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at Digitaliseringsstyrelsen, system- og driftsleverandører, offentlige udbetalere og kontoindberettende institutter ikke er erstatningsansvarlige overfor private udbetalere, eller at erstatning er begrænset til særlige typer af tab eller ikke kan overstige en beløbsmæssig grænse eller procentdel af et tab. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, at private udbetalere ikke kan gøre restitutionskrav gældende.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil eksempelvis kunne anvendes til at regulere erstatningsansvaret ved manglende tilgængelighed af Nemkontosystemet, systemfejl i Nemkontosystemet og for fejl i betalingsmodtageres kontooplysninger og andre fejl. Ved manglende tilgængelighed forstås dels, at Nemkontosystemet slet ikke er tilgængeligt for kontoopslag, men også at driften er ustabil, eller behandling af kontoopslag i Nemkontosystemet er forsinket.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om begrænsninger af erstatningsansvaret ved alle typer af fejl, herunder også ved eksempelvis uforklarlige fejl, hændelige fejl, uagtsomme fejl og forsætlige fejl.
Regler om ansvarsbegrænsninger m.v. vil kunne indebære, at private udbetalere ikke kan gøre erstatningskrav gældende overfor bl.a. Digitaliseringsstyrelsen, og i stedet vil de private udbetalere eksempelvis skulle søge fejludbetalte pengebeløb tilbagebetalt fra de uretmæssige modtagere.
Ansvarsbegrænsninger vil alternativt, eller supplerende til at fastsætte regler i en bekendtgørelse, kunne reguleres i de aftaler, der indgås mellem Digitaliseringsstyrelsen og de private kontoformidlere.
Det foreslås, at der som stk. 6 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om Digitaliseringsstyrelsens meddelelse til private udbetalere af påtale, påbud og udelukkelse fra at foretage kontoopslag via en privat kontoformidler ved manglende overholdelse af regler, aftaler eller vilkår for kontoopslag i Nemkontosystemet.
Udelukkelse fra at kunne foretage kontoopslag vil kunne ske både ved manglende overholdelse af regler, aftale eller vilkår og vil alt efter situationen kunne ske på aftaleretligt grundlag eller efter en forvaltningsretlig afgørelse.
Den foreslåede bemyndigelse vil kunne anvendes til at fastsætte regler om, at Digitaliseringsstyrelsen kan meddele private udbetalere påtaler eller påbud ved overtrædelse af regler, vilkår eller aftaler samt udelukkelse fra brug af Nemkontosystemet. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den private udbetaler ikke overholder regler, aftale eller vilkår for hvornår og hvordan, der kan foretages kontoopslag via en privat kontoformidler i Nemkontosystemet. Sådanne afgørelser om udelukkelse vil kunne gøres tidsbestemte eller permanente. Der vil således eksempelvis kunne fastsættes regler om, at Digitaliseringsstyrelsen vil kunne udelukke en privat udbetaler, hvis der foretages kontoopslag på en betalingsmodtager, uden at betalingsmodtagerens Nemkonto er rette betalingssted, hvis der foretages kontoopslag på en betalingsmodtager uden en forestående udbetaling, eller hvis der foretages kontoopslag, uden eventuelle underretningspligter er overholdt. Ved mindre alvorlige overtrædelser vil Digitaliseringsstyrelsen i stedet for udelukkelse meddele en påtale.
Der vil også kunne fastsættes regler om, at Digitaliseringsstyrelsen vil kunne udelukke private udbetalere ved midlertidigt at afbryde adgangen til Nemkontosystemet, hvis Digitaliseringsstyrelsen vurderer, at det er påkrævet for at sikre Nemkontosystemets stabilitet, sikkerhed og drift eller ved mistanke om misbrug af Nemkontosystemet eller oplysninger heri. En sådan straksafbrydelse af adgangen til Nemkontosystemet vil kunne finde sted uden partshøring, når væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser taler herfor, jf. forvaltningslovens § 19, stk. 2, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.