LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 12
Offentlige udbetalere skal anvende nemkontosystemet til at foretage betalinger til betalingsmodtagere med en nemkonto eller en ydelsesspecifik konto, jf. dog stk. 3, § 9, stk. 1 og 2, § 13, stk. 2 og 3, og regler fastsat i medfør af § 9, stk. 3.
Stk. 2. Offentlige udbetalere skal anskaffe nemkontosystemet fra Digitaliseringsstyrelsen.
Stk. 3. Offentlige udbetalere er ikke forpligtet til at anvende nemkontosystemet til at foretage betalinger, i det omfang andet følger af anden lovgivning.
Stk. 4. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler for offentlige udbetaleres tilslutning til og anvendelse af nemkontosystemet, herunder regler om betaling af vederlag for tilslutning m.v.
Forarbejder til Nemkontoloven § 12
RetsinformationOffentlige myndigheder har pligt til at anvende Nemkontosystemet i forbindelse med udbetalinger til borgere og virksomheder, jf. Nemkontobekendtgørelsens § 30. Anvendelsen af Nemkontosystemet er vederlagsfri for de offentlige myndigheder m.v., der kan foretage udbetalinger via Nemkontosystemet, jf. Nemkontobekendtgørelsens § 38, stk. 1. Offentlige myndigheder er dog forpligtede til at foretage eventuelle systemtilpasninger af egne systemer, der er nødvendige for at kunne kommunikere med og anvende Nemkontosystemet, jf. Nemkontobekendtgørelsens § 29, stk. 4, 1. pkt. De offentlige myndigheder m.v. skal selv afholde udgifter til eventuelle systemtilpasninger i egne systemer som følge af tilslutningen til Nemkontosystemet samt en mindre tilslutningsudgift til den private leverandør, jf. Nemkontobekendtgørelsens § 38, stk. 2.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter offentlige udbetalere skal anvende Nemkontosystemet til at foretage betalinger til betalingsmodtagere med en Nemkonto eller ydelsesspecifik konto, jf. dog stk. 3, § 9, stk. 1 og 2, og § 13, stk. 2 og 3, og regler fastsat i medfør af § 9, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at offentlige udbetalere fortsat vil skulle anvende Nemkontosystemet, når de foretager betalinger til betalingsmodtagere med en Nemkonto eller ydelsesspecifik konto. Herved sikres en ensartet metode til betalinger på tværs af den offentlige sektor.
Offentlige udbetalere forventes at kunne anvende Nemkontosystemet i forbindelse med alle udbetalinger til privatpersoner og juridiske enheder, der kan ske som kontooverførsler, herunder har offentlige udbetalere også mulighed for at gennemføre komplette betalingsordrer i Nemkontosystemet, hvor den offentlige udbetaler selv anfører betalingsmodtagerens kontooplysninger og dermed ikke anvender betalingsmodtagerens eventuelle Nemkonto eller ydelsesspecifikke konto.
Den foreslåede bestemmelse vil bl.a. indebære, at de offentlige udbetalere vil skulle sørge for, at de har en aftale med et betalingsafviklende institut, der evt. via instituttets operatør af finansiel digital infrastruktur efter aftale med Digitaliseringsstyrelsen eller den, som Digitaliseringsstyrelsen har udpeget, kan modtage betalingsordrer fra Nemkontosystemet. Det betyder bl.a., at det pågældende betalingsafviklende institut rent teknisk skal være i stand til at modtage betalingsordrer fra Nemkontosystemet og kunne lave en sikker udveksling af data. Det bemærkes, at betalingsordrerne fra Nemkontosystemet er i et standardbankformat.
Det foreslåede krav om, at offentlige udbetalere skal anvende Nemkontosystemet til at foretage betalinger til betalingsmodtagere med en Nemkonto eller en ydelsesspecifik konto, vil dog ikke gælde, når andet følger af de foreslåede bestemmelser i stk. 3, § 9, stk. 1 og 2, § 13, stk. 2 og 3, og regler fastsat i medfør af det foreslåede § 9, stk. 3.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at offentlige udbetalere vil skulle anvende Nemkontosystemet til at foretage udbetalinger, medmindre andet følger af anden lovgivning, jf. det foreslåede stk. 3 og den foreslåede § 9, stk. 1, eller hvis den offentlige udbetaler er undtaget fra at skulle tilslutte sig og anvende Nemkontosystemet efter det foreslåede § 9, stk. 2, eller regler fastsat i medfør af det foreslåede § 9, stk. 3. Offentlige udbetalere vil heller ikke skulle anvende Nemkontosystemet i tilfælde, hvor en betaling skal gennemføres på en anden måde, fordi betalingsmodtageren hverken har anvist en Nemkonto eller en ydelsesspecifik konto, jf. det foreslåede § 13, stk. 3. I tilfælde, hvor betalingsmodtageren har anvist en anden konto, hvortil betalingen skal ske, vil det være frivilligt for offentlige udbetalere at anvende Nemkontosystemet, jf. det foreslåede § 13, stk. 2.
Det foreslås i stk. 2, at offentlige udbetalere skal anskaffe Nemkontosystemet fra Digitaliseringsstyrelsen.
Med den foreslåede bestemmelse skal anskaffelsen af Nemkontosystemet ske fra Digitaliseringsstyrelsen. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at offentlige udbetalere vil skulle anskaffe Nemkontosystemet af Digitaliseringsstyrelsen og således vil skulle benytte det Nemkontosystem, der stilles til rådighed af Digitaliseringsstyrelsen. Offentlige udbetalere må således ikke selv anskaffe et system svarende til Nemkontosystemet på anden måde.
Lovforslagets § 21 medfører, at Digitaliseringsstyrelsen som systemejer på vegne af den danske stat skal stille Nemkontosystemet til rådighed for offentlige udbetalere og derved give offentlige udbetalere mulighed for at benytte Nemkontosystemet. Digitaliseringsstyrelsen vil derfor have en særlig status som instrument og teknisk tjeneste for hele den offentlige sektor og skal imødekomme alle offentlige udbetaleres anmodning om tilslutning til Nemkontosystemet i overensstemmelse med den foreslåede § 21 og regler, der kan fastsættes i medfør af det foreslåede stk. 4. Den udbudsretlige relation mellem Digitaliseringsstyrelsen og de offentlige udbetalere vil i denne henseende være af intern karakter, kendetegnet ved Digitaliseringsstyrelsens underordning og afhængighed af de offentlige udbetalere, når de afgiver deres anmodning om tilslutning i medfør af loven.
Offentlige udbetaleres anskaffelse af Nemkontosystemet fra Digitaliseringsstyrelsen vil skulle foretages i medfør af loven og uden, at det for offentlige udbetalere er muligt at forhandle om vilkår for Nemkontosystemets anvendelse og vederlag.
Med den foreslåede ordning gives Digitaliseringsstyrelsen således en eksklusiv rettighed, som omhandlet i § 17 i udbudsloven, til at levere Nemkontosystemet til offentlige udbetalere, som pålægges pligt til at anvende løsningen. Eftersom alle regler om tilrådighedsstillelse og anvendelse vil følge af loven, vil der ikke være tale om en gensidigt bebyrdende kontrakt, jf. udbudslovens § 24, nr. 24, og offentlige udbetalere kan således anskaffe Nemkontosystemet fra Digitaliseringsstyrelsen i medfør af loven, uden at skulle gennemføre et udbud, jf. også præambelbetragtning nr. 5 og 34 i Europa Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2014/24 af 26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse af direktiv 2004/18/EF (herefter udbudsdirektivet).
Den foreslåede anskaffelsespligt for offentlige udbetalere vil give Digitaliseringsstyrelsen en eksklusiv rettighed og har til formål at sikre den offentlige orden og sikkerhed, herunder hensynet til de samfundsøkonomiske overvejelser om fælles anskaffelse af it-løsninger i staten. Offentlige udbetaleres foreslåede pligt til at anskaffe Nemkontosystemet vil udbrede anvendelsen af Nemkontosystemet, hvilket sikrer kendskab til løsningen i det danske samfund. Kendskab til løsningen er afgørende for sikkerheden og tilliden til betalinger, hvilket er en forudsætning for den offentlige orden. Hensynet til den offentlige sikkerhed varetages ligeledes gennem denne pligt, idet samlet statslig kontrol med samfundskritisk it-infrastruktur sikres. Herved vil Nemkontosystemet løbende og effektivt kunne opdateres i takt med den teknologiske udvikling samt et skiftende digitalt trusselsbillede. Større sikkerhed opnås således, når offentlige udbetalere forpligtes til at anvende Nemkontosystemet.
Det foreslås, at der i stk. 3 indsættes en bestemmelse, hvorefter offentlige udbetalere ikke er forpligtede til at anvende Nemkontosystemet til at foretage betalinger i det omfang, andet følger af anden lovgivning.
Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at eksempelvis offentlige udbetalere omfattet af regler om et Offentligt Betalingssystem (OBS-konto) og Statens Koncern Betalinger, jf. §§ 8-11 i lov om offentlige betalinger m.v., ikke er forpligtede til at anvende Nemkontosystemet til de betalingstyper, der fremgår af bestemmelserne.
Det foreslås, at der i stk. 4 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler for offentlige udbetaleres tilslutning til og anvendelse af Nemkontosystemet, herunder regler om betaling af vederlag for tilslutning m.v.
Ministeren for digitalisering vil med den foreslåede bestemmelse bl.a. kunne fastsætte regler om, at offentlige udbetalere forpligtes til at foretage eventuelle systemtilpasninger af egne systemer, der er nødvendige for at kunne kommunikere med og anvende Nemkontosystemet. Der vil også kunne fastsættes regler om, at tilslutningen til og anvendelsen af Nemkontosystemet sker efter vilkår, tekniske standarder og politikker fastsat af Digitaliseringsstyrelsen, og at tilslutning, herunder etablering af de nødvendige brugerrettigheder til Nemkontosystemet, sker særskilt for hvert af myndighedens udbetalingssystemer.
Ministeren for digitalisering vil også med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte regler om offentlige udbetaleres betaling af vederlag til Digitaliseringsstyrelsen for tilslutning til Nemkontosystemet m.v. Vederlag for tilslutning bliver i dag afregnet efter faste takster til den private leverandør af Nemkontosystemet. Taksterne står i rimeligt forhold til udgifterne forbundet med den tekniske tilslutning af en offentlig udbetalers udbetalingssystemer til Nemkontosystemet samt tilslutningsprøve.
Når det nye Nemkontosystem er i sat i drift, forventes vederlag at blive opkrævet af Digitaliseringsstyrelsen, og at størrelsen på vederlagene fastsættes således, at der tilstræbes fuld dækning af Digitaliseringsstyrelsens omkostninger, f.eks. ved afregning efter faste takster. Digitaliseringsstyrelsen vil fastsætte vederlagene i overensstemmelse med budgetvejledningen og vejledning om prisfastsættelse. Digitaliseringsstyrelsen betaler for tilslutningen for alle offentlige udbetalere ved overgangen fra det nuværende Nemkontosystem til det nye Nemkontosystem. Der vil således ikke blive opkrævet vederlag for teknisk tilslutning af offentlige udbetaleres systemer, når en eksisterende tilslutning skal flyttes til det nye Nemkontosystem.
Offentlige udbetalere skal selv afholde udgifter til eventuelle systemtilpasninger i egne systemer som følge af tilslutningen til Nemkontosystemet. Det gælder også ved overgangen fra det nuværende til det nye Nemkontosystem.
Selve anvendelsen af Nemkontosystemet vil være vederlagsfri for de offentlige udbetalere, idet tilrådighedsstillelsen for offentlige udbetalere finansieres af den samlede bevilling til Nemkontosystemet, som indgår i Digitaliseringsstyrelsens bevilling på Finansloven.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil kunne anvendes til at fastsætte regler om frakobling og suspension af offentlige udbetalere fra Nemkontosystemet. Det kan eksempelvis være relevant i tilfælde af, at en offentlig udbetaler ikke længere kan anses for at være en offentlig udbetaler, eller hvor en offentlig udbetalers anvendelse af Nemkontosystemet udgør et sikkerhedsbrud eller en sikkerhedsrisiko for privatpersoner, juridiske enheder eller Nemkontosystemet som helhed. Da offentlige udbetalere fortsat er forpligtede til at anvende Nemkontosystemet, forventes det, at en eventuel suspension eller frakobling som udgangspunkt vil være af midlertidig varighed, indtil årsagen til det pågældende forhold er bragt til ophør eller afhjulpet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.