LOV nr 696 af 20/06/2025
Digitaliseringsministeriet
Nemkontoloven § 10
Offentlige udbetalere kan på anmodning fra betalingsmodtagere indberette anvisning, ændring og sletning af konti som nemkonti i nemkontosystemet.
Stk. 2. Ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, hvilke offentlige udbetalere der på anmodning fra betalingsmodtagere skal indberette anvisning, ændring og sletning af konti som nemkonti i nemkontosystemet, herunder undtagelser herfra, og regler for de offentlige udbetaleres dokumentationskrav, administration af nemkonti m.v.
Forarbejder til Nemkontoloven § 10
RetsinformationEfter § 23, stk. 1, nr. 3, 1. pkt., i Nemkontobekendtgørelsen kan borgeren eller virksomheden ved henvendelse til en offentlig myndighed, som borgeren eller virksomheden ansøger om eller modtager betaling fra, anmode myndigheden om at anvise, ændre eller slette vedkommendes Nemkonto.
Det foreslås, at der som stk. 1 indsættes en bestemmelse, hvorefter offentlige udbetalere på anmodning fra betalingsmodtagere kan indberette anvisning, ændring og sletning af konti som Nemkonti i Nemkontosystemet.
Med den foreslåede bestemmelse vil offentlige udbetalere også fremover kunne indberette anvisning, ændring eller sletning af konti som Nemkonti i Nemkontosystemet på anmodning fra en betalingsmodtager.
Det foreslås, at der som stk. 2 indsættes en bestemmelse, hvorefter ministeren for digitalisering kan fastsætte regler om, hvilke offentlige udbetalere, som på anmodning fra betalingsmodtagere skal indberette anvisning, ændring og sletning af konti som Nemkonti i Nemkontosystemet, herunder undtagelser herfor samt regler om de offentlige udbetaleres dokumentationskrav, administration af Nemkonti m.v.
Ved »indberetning« i den foreslåede bestemmelse forstås, når en offentlig udbetaler registrerer en anvisning, ændring eller sletning af en konto som Nemkonto i Nemkontosystemet. Det bemærkes, at der i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 7, stk. 1 vil kunne fastsættes regler om, at betalingsmodtageren skal gennemføre en aktiveringsproces, før en konto, der er indberettet af en offentlig udbetaler for betalingsmodtageren, registreres aktiv som Nemkonto.
Med den foreslåede bestemmelse vil ministeren for digitalisering kunne fastsætte regler om, at offentlige udbetalere skal indberette anvisning, ændring og sletning af Nemkonti for de betalingsmodtagere, som de udbetaler ydelser til. Ministeren for digitalisering vil med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse også kunne fastsætte regler om, at nærmere angivne offentlige udbetalere vil skulle bistå alle betalingsmodtagere med indberetning af anvisning, ændring eller sletning af Nemkonto. Der vil således kunne fastsættes regler om, at f.eks. kommunerne vil skulle bistå betalingsmodtagere med indberetning af anvisning, ændring eller sletning af Nemkonto uanset om de udbetaler ydelser til de pågældende betalingsmodtagere.
Desuden vil ministeren for digitalisering kunne fastsætte regler om, at der kan være undtagelser for, hvornår de offentlige udbetalere skal bistå betalingsmodtagere med indberetning af anvisning, ændring eller sletning af Nemkonto. Det kan eksempelvis være regler om, at offentlige udbetalere kan henvise en betalingsmodtager til at anvise eller ændre en konto som Nemkonto ved at henvende sig til det pengeinstitut, betalingsinstitut, e-pengeinstitut eller kreditinstitut, der fører den konto, der ønskes anvist som Nemkonto, hvis det pågældende institut har tilsluttet sig forpligtelser til offentlig tjeneste efter regler fastsat i medfør af den foreslåede § 20.
Med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse, vil ministeren for digitalisering også kunne fastsætte regler om, at den offentlige udbetaler blandt andet er ansvarlig for at sikre, at de videregivne oplysninger til enhver tid er korrekte og opdaterede.
Der vil også kunne fastsættes regler om bl.a. krav til, at den offentlige udbetaler skal sikre, at der er den fornødne sikkerhed for, at det er den rette betalingsmodtager, som forestår anvisning mv. af kontoen. Der vil i den forbindelse f.eks. kunne stilles krav om at den pågældende identificeres sig eksempelvis fremvisning af pas eller anden identifikationsdokument. Der kan også fastsættes regler om, hvilken dokumentation de offentlige udbetalere vil skulle indhente ved indberetning til Nemkontosystemet på vegne af en betalingsmodtager.
Videre vil ministeren for digitalisering med den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse kunne fastsætte regler om, at når en offentlig udbetaler foretager indberetning i Nemkontosystemet, vil indberetningen skulle godkendes af en anden sagsbehandler hos den offentlige udbetaler end den person, der forestår indberetningen. Der vil også kunne fastsættes regler om, at indberetningen vil kunne ske ved iagttagelse af andre kontrolforanstaltninger, der giver samme sikkerhed for opdateringens rigtighed.
Ministeren for digitalisering vil også med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte regler om, at der vil skulle oprettes passende kontrolforanstaltninger i de tilfælde, hvor den offentlige udbetaler fravælger, at betalingsmodtageren efterfølgende foretager aktivering via den foreslåede aktiveringsproces, jf. nærmere herom i det foreslåede § 7, stk. 1 og bemærkningerne hertil.
Ministeren for digitalisering vil herudover med den foreslåede bestemmelse kunne fastsætte regler om, hvordan offentlige udbetalere vil skulle administrere indberetninger i Nemkontosystemet og frister for indberetninger. Ministeren for digitalisering vil eksempelvis kunne fastsætte regler om, at offentlige udbetalere vil skulle foretage indberetningen til Nemkontosystemet så hurtigt som muligt efter anmodning fra en betalingsmodtager.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.