Command Palette

Search for a command to run...

Gældende

LOV nr 675 af 11/06/2024

Kulturministeriet

Lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v. og lov om mediestøtte (Modernisering af public service-puljen, ændring af revisionsbestemmelser for de regionale TV 2-virksomheder, ændring af regler for aktindsigt for DR og de regionale TV 2-virksomheder og ændring af støttelofter for ugeaviser) § 2

I lov nr. 1604 af 26. december 2013 om mediestøtte, som ændret ved lov nr. 472 af 17. maj 2017 og lov 1558 af 12. december 2023, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »Tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-5,«: »redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser, jf. § 5 a, og redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, jf. § 5 b,«.

2. Efter § 5 indsættes før overskriften før § 6:

§ 5 a. Tilskud ydes til trykte og digitale lokale ugeaviser, der

  1. har et indhold, som er redigeret til et lokalt dansk publikum,

  2. formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof og

  3. har det blandede indhold, der karakteriserer ugeaviser, og som hidrører fra forskellige kilder.

Stk. 2. Der ydes tilskud i forhold til ugeavisernes redaktionelle omkostninger. Tilskuddet til en ugeavis kan maksimalt udgøre 60 pct. af ugeavisens redaktionelle omkostninger i året forud for ansøgningen.

Stk. 3. En ugeavis kan maksimalt opnå tilskud på 1,0 mio. kr. årligt.

Stk. 4. Tilskud efter stk. 1 kan alene ydes til medier, der ikke samtidig modtager tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-4, redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, jf. § 5 b, etableringsstøtte, jf. § 7, eller tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade og tidsskrifter.

Stk. 5. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser, herunder om betingelser og vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, udformning af tilskudsordningen, krav til ansøgning, tidsfrister, krav til erklæringer, herunder tro og love-erklæringer, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse, revision og rapportering samt tilsyn og kontrol. Kulturministeren fastsætter endvidere regler om, hvad der anses som ugeaviser og et lokalt dansk publikum.

§ 5 b. Tilskud ydes til trykte og digitale publicistiske magasiner, der

  1. er redigeret til et bredere dansk publikum,

  2. formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof og

  3. har det alsidige og mangfoldige indhold af samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter, der karakteriserer publicistiske magasiner, og som bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.

Stk. 2. Der ydes tilskud i forhold til publicistiske magasiners redaktionelle omkostninger. Tilskuddet til et publicistisk magasin kan maksimalt udgøre 35 pct. af det publicistiske magasins redaktionelle omkostninger i året forud for ansøgningen.

Stk. 3. Et publicistisk magasin kan maksimalt opnå tilskud på 3 mio. kr. årligt.

Stk. 4. Tilskud efter stk. 1 kan alene ydes til medier, der ikke samtidig modtager tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-4, redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser, jf. § 5 a, etableringsstøtte, jf. § 7, eller tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade og tidsskrifter.

Stk. 5. Kulturministeren fastsætter nærmere regler om redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner, herunder om betingelser og vilkår for tilskud, beregningsgrundlag, udformning af tilskudsordningen, krav til ansøgning, tidsfrister, krav til erklæringer, udbetaling af tilskud, tilbagebetaling af tilskud, regnskabsaflæggelse, revision og rapportering samt tilsyn og kontrol. Kulturministeren fastsætter endvidere regler om, hvad der anses som publicistiske magasiner, et bredere dansk publikum og indhold af samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter.«