LOV nr 551 af 07/05/2019
Beskæftigelsesministeriet
Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.) § 20
I lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 3. februar 2017, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Loven gælder for uddannelse af personer, der i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er omfattet af
-
§ 6, nr. 1-8,
-
§ 6, nr. 9, og som modtager ledighedsydelse, eller
-
§ 6, nr. 10, og som under revalidering modtager revalideringsydelse, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.«
2. I § 4, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter »lov om en aktiv beskæftigelsesindsats«: », jf. lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v«.
3. I § 7 b, stk. 1, ændres »nr. 1-3, 5, 6 og 7« til: »nr. 1 og 3«, og »nr. 4« ændres til: »nr. 2«.
Forarbejder til Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om sygedagpenge, integrationsloven og forskellige andre love (Konsekvenser af aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats m.v.) § 20
RetsinformationTil nr. 1
Den gældende § 1, stk. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 3. februar 2017, afgrænser den persongruppe, som kommunen efter bestemmelserne i samme lov afholder udgifter til uddannelse af på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til Undervisningsministeriets lovgivning er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra Undervisningsministeriet, jf. § 1, stk. 1, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Det følger af § 1, stk. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at loven gælder for uddannelse af personer, der i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er omfattet af
- § 2, nr. 1-3, 2) § 2, nr. 4, og som under revalidering modtager revalideringsydelse eller integrationsydelse, eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp, integrationsydelse, uddannelseshjælp eller ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, 3) § 2, nr. 5, 4) § 2, nr. 7, og som i medfør af § 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats deltager i uddannelse, 5) § 2, nr. 11-14, 6) kapitel 13 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter kapitel 9 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller 7) kapitel 13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er omfattet af lov om kontantydelse. Loven gælder dog ikke for ordblindeundervisning i henhold til lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne eller for specialundervisning for voksne i henhold til lov om specialundervisning for voksne.
Endelig følger det af § 1, stk. 3, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at de uddannelsesinstitutioner m.fl., som loven gælder for, uanset tilskudsbestemmelserne i Undervisningsministeriets lovgivning ikke modtager aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet til uddannelse af de i stk. 2 nævnte personer.
Det foreslås, at § 1, stk. 2, 1. pkt., i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. nyaffattes.
Efter det foreslåede § 1, stk. 2, nr. 1, vil lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. skulle gælde for uddannelse af personer, der er omfattet af § 6, nr. 1-8, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Ændringen foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor de eksisterende målgrupper efter § 2, nr. 1-3, 5 og 11-14, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats foreslås placeret i § 6, nr. 1-8. Målgrupperne for de foreslåede § 6, nr. 1-8, vil være 1) personer, som modtager dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., 2) jobparate personer, som er fyldt 30 år, og jobparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager kontanthjælp eller integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter integrationsloven, 3) aktivitetsparate personer, som er fyldt 30 år, og aktivitetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager kontanthjælp eller integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter integrationsloven, 4) uddannelsesparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter integrationsloven, 5) aktivitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller integrationsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af selvforsørgelses- og hjemrejseprogrammet eller introduktionsprogrammet efter integrationsloven, 6) personer, der modtager sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, 7) personer i jobafklaringsforløb efter det foreslåede kapitel 18 og 8) personer i ressourceforløb efter det foreslåede kapitel 19.
Med den foreslåede ændring vil henvisningen i § 1, stk. 2, nr. 1, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., blive bragt i overensstemmelse med de foreslåede regler om målgrupper i § 6, nr. 1-8, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Den foreslåede ændring vil omfatte de gældende § 1, stk. 2, nr. 1, 3 og 5, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. og vil dermed ikke medføre indholdsmæssige ændringer.
Efter det foreslåede § 1, stk. 2, nr. 2, vil lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. skulle gælde for uddannelse af personer, der er omfattet af § 6, nr. 9, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager ledighedsydelse.
Ændringen foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis § 6, nr. 9, vil skulle omfatte personer, der er visiteret til fleksjob eller er visiteret til tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed på grund af en varigt og væsentligt nedsat arbejdsevne efter lovforslagets kapitel 20, bortset fra fleksjobvisiterede omfattet af lovforslagets § 6, nr. 10. Den foreslåede formulering af § 1, stk. 2, nr. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. vil indebære, at bestemmelsen vil omfatte ledige fleksjobvisiterede, der modtager ledighedsydelse. Bestemmelsen vil derimod ikke omfatte personer, der er visiteret til tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virksomhed på grund af en varigt og væsentligt nedsat arbejdsevne efter lovforslagets kapitel 20. Det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil endvidere indebære, at ledige fleksjobvisiterede, som i dag er omfattet af § 2, nr. 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fremadrettet ikke blot fortsat vil kunne få jobrettet uddannelse (kurser inden for en bestemt erhvervsgruppe) efter det, der i dag er § 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, men som noget nyt også vil kunne få visse former for uddannelse efter det, der i dag er § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. I det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats foreslås reglerne om jobrettet uddannelse placeret i kapitel 9, mens reglerne om vejledning og opkvalificering, som kan bestå af uddannelser, der har hjemmel i lov, som udbydes generelt, og som umiddelbart er rettet mod job på arbejdsmarkedet (ordinær uddannelse), foreslås placeret i § 90.
Den foreslåede ændring vil omfatte det gældende § 1, stk. 2, nr. 4, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Den foreslåede formulering af § 1, stk. 2, nr. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. vil indebære en udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde, idet det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil indebære en udvidelse af muligheden for tilbud om uddannelse efter beskæftigelseslovgivningen til ledige fleksjobvisiterede. Efter nærværende lovforslag vil § 1, stk. 2, nr. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. dermed blive udvidet til at omfatte yderligere uddannelse af personer, der i det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats vil være omfattet af dette lovforslags § 6, nr. 9, (ledige fleksjobvisiterede), og som modtager ledighedsydelse.
Efter det foreslåede § 1, stk. 2, nr. 3, vil lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. skulle gælde for uddannelse af personer, der er omfattet af § 6, nr. 10, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som under revalidering modtager revalideringsydelse eller integrationsydelse, eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp, integrationsydelse, uddannelseshjælp eller ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
Ændringen foreslås som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor den eksisterende målgruppe efter § 2, nr. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats foreslås placeret i § 6, nr. 10. Målgruppen for det foreslåede § 6, nr. 10, vil være personer i revalideringsforløb efter det foreslåede kapitel 21, bortset fra personer i forrevalidering omfattet af det foreslåede § 6, nr. 6.
Med den foreslåede ændring vil henvisningen i § 1, stk. 2, nr. 3, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., blive bragt i overensstemmelse med de foreslåede regler om målgruppe i § 6, nr. 10, i det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Den foreslåede ændring vil omfatte det gældende § 1, stk. 2, nr. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. Den foreslåede ændring vil ikke medføre indholdsmæssige ændringer.
Det bemærkes i relation til den foreslåede nyaffattelse af § 1, stk. 2, nr. 1-3, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at evt. fradrag i ydelser i medfør af lov om aktiv socialpolitik m.v. (fx som følge af manglende registrering af cv-oplysninger el.lign.) ikke vil indebære, at den pågældende elev eller kursist i relation til lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. ikke anses for at være omfattet af kommunalbestyrelsens betalingsforpligtelse efter denne lov i det tidsrum, som fradraget foretages for. Tilsvarende for så vidt angår nedsættelse af ydelser som følge af øvrige indtægter el.lign. Det afgørende i forhold til lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. er således ikke, hvorvidt den pågældende rent faktisk får udbetalt ydelsen.
Endelig vil den foreslåede nyaffattelse af § 1, stk. 2, 1. pkt., i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. indebære en ophævelse af § 1, stk. 2, nr. 6 og 7, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Det følger af § 1, nr. 22, jf. § 14, stk. 2, i lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andre love og om ophævelse af lov om akutjob og jobpræmie til arbejdsgivere og lov om uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret (Fleksibelt og indkomstbaseret dagpengesystem, månedsudbetaling af dagpenge m.v.), at kapitel 9 b om midlertidig arbejdsmarkedsydelse i lov om arbejdsløshedsforsikring er ophævet den 1. juli 2017. § 2 i lov om kontantydelse omhandler, hvornår og hvor længe en person, der er omfattet af § 1 i lov om kontantydelse, har ret til at modtage kontantydelse, midlertidig arbejdsmarkedsydelse, særlig uddannelsesydelse og arbejdsløshedsdagpenge. Personer, som opbrugte dagpengeretten i 1. halvår 2017, var de sidste med mulighed for at modtage kontantydelse. De pågældende havde mulighed for at modtage kontantydelse i ét kvartal.
Baggrunden for den foreslåede ophævelse af § 1, stk. 2, nr. 6 og 7, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. er, at der ikke længere findes personer, som modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelser eller kontantydelse. Dette indebærer, at der ikke længere er behov for regler om afholdelsen af udgifter til uddannelse for disse personer.
Det foreslåede vil betyde, at der ikke længere vil være regler i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. om, hvornår kommunen afholder udgifterne til uddannelse for personer, der modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse eller kontantydelse.
Der henvises til punkt 2.1. og 2.12. i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 4, stk. 1, 1. pkt., i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at tilmelding til uddannelsesforløb for personer omfattet af lovens § 1, stk. 2, foretages af kommunen. Af § 4, stk. 1, 2. og 3. pkt., følger, at tilmelding endvidere kan foretages af en anden aktør, som opfylder betingelserne herfor, og som af kommunen har fået overladt at udføre opgaver efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om de betingelser, der skal opfyldes, for at anden aktør har adgang til at foretage tilmelding.
Efter gældende § 4, stk. 2, skal der ved tilmelding til uddannelsesforløbet for uddannelsessøgende efter loven udfyldes en blanket, der afleveres til uddannelsesinstitutionen. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at tilmelding som uddannelsessøgende efter loven finder sted. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om tilmelding og blankettens indhold, herunder at den uddannelsessøgendes personnummer skal oplyses.
Det følger af § 4 a, at kommunen betaler de i § 2, stk. 1, nævnte tilskud eller bevillinger vedrørende uddannelsesforløb, der igangsættes af en anden aktør omfattet af § 4, stk. 1, hvis den anden aktør ikke opfylder sin forpligtelse hertil efter loven eller regler fastsat i medfør heraf. Undervisningsministeren fastsætter efter aftale med beskæftigelsesministeren regler om de betingelser, der skal opfyldes, for at kommunen skal betale.
Bemyndigelserne i §§ 4 og 4 a er anvendt til udstedelse af bekendtgørelse nr. 512 af 16. maj 2017 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (betalingsbekendtgørelsen), hvori regler om anden aktør er nærmere reguleret i bekendtgørelsens kapitel 4-6.
Det foreslås, at der i § 4, stk. 1, 2. pkt., i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. efter henvisningen til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats indsættes en henvisning til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Baggrunden for det foreslåede er, at det i lovforslagets § 1 foreslås, at reglerne om inddragelse af andre aktører flyttes fra lov om en aktiv beskæftigelsesindsats til lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Det bemærkes, at nærværende lovforslag og det samtidigt fremsatte forslag til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke vil ændre på procedurer for tilmelding og betaling efter lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., som således fortsat vil finde anvendelse.
Den foreslåede ændring medfører ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3
Den gældende § 1, stk. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 145 af 3. februar 2017, afgrænser den persongruppe, som kommunen efter bestemmelserne i samme lov afholder udgifter til uddannelse af på uddannelsesinstitutioner m.fl., der i henhold til Undervisningsministeriets lovgivning er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra Undervisningsministeriet, jf. § 1, stk. 1, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Det følger af § 1, stk. 2, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at loven gælder for uddannelse af personer, der i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er omfattet af
- § 2, nr. 1-3, 2) § 2, nr. 4, og som under revalidering modtager revalideringsydelse eller integrationsydelse, eller som under forrevalidering modtager kontanthjælp, integrationsydelse, uddannelseshjælp eller ledighedsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, 3) § 2, nr. 5, 4) § 2, nr. 7, og som i medfør af § 73 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats deltager i uddannelse, 5) § 2, nr. 11-14, 6) kapitel 13 d i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelse efter kapitel 9 b i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., eller 7) kapitel 13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er omfattet af lov om kontantydelse. Loven gælder dog ikke for ordblindeundervisning i henhold til lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne eller for specialundervisning for voksne i henhold til lov om specialundervisning for voksne.
Endelig følger det af gældende § 1, stk. 3, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at de uddannelsesinstitutioner m.fl., som loven gælder for, uanset tilskudsbestemmelserne i Undervisningsministeriets lovgivning ikke modtager aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet til uddannelse af de i stk. 2 nævnte personer.
Det følger af gældende § 7 b, stk. 1, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., at vedkommende minister kan bestemme, at loven også gælder for uddannelse som led i visse tilbud til de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, nr. 1-3, 5, 6 og 7, og for uddannelse til personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, nr. 4, på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium til den pågældende uddannelse. Efter § 7 b, stk. 2, varetager vedkommende minister administrationen af ordningen og har i den forbindelse samme beføjelser, som undervisningsministeren har i henhold til loven.
Kulturministeren har i henhold til § 7 b i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. truffet beslutning om, at loven også skal gælde for de videregående uddannelser under Kulturministeriet, der er berettiget til at modtage tilskud eller bevilling fra Kulturministeriet, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 871 af 8. september 2009 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Kulturministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. Uddannelses- og forskningsministeren har ligeledes i henhold til § 7 b i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. truffet beslutning om, at loven også skal gælde for de uddannelser, der er berettiget til at modtage tilskud eller bevilling fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, jf. § 1 i bekendtgørelse nr. 1489 af 11. december 2018 om betaling for visse uddannelsesaktiviteter på Uddannelses- og Forskningsministeriets område i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
Det foreslås, at henvisningen til lovens § 1, stk. 2, nr. 1-3, 5, 6 og 7, i § 7 b, stk. 1, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. ændres til en henvisning til de foreslåede § 1, stk. 2, nr. 1 og 3. Det foreslås endvidere, at henvisningen til lovens § 1, stk. 2, nr. 4, i § 7 b, stk. 1, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. ændres til en henvisning til det foreslåede § 1, stk. 2, nr. 2.
Ændringen foreslås som følge af lovforslagets § 20, nr. 1, hvorefter lovens § 1, stk. 2, 1. pkt., foreslås nyaffattet.
Med den foreslåede ændring vil henvisningerne i § 7 b, stk. 1, i lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., blive bragt i overensstemmelse med de foreslåede ændringer af lovens § 1, stk. 2,
- pkt., og således omfatte de foreslåede § 1, stk. 2, nr. 1-3, svarende til de gældende § 1, stk. 2, nr. 1-5.
Eftersom den foreslåede affattelse af lovens § 1, stk. 2, 1. pkt., i lovforslagets § 20, nr. 1, vil indebære en ophævelse af lovens § 1, stk. 2, nr. 6 og 7, vil lovforslagets § 20, nr. 3, indebære, at vedkommende minister ikke længere vil kunne bestemme, at loven også gælder for uddannelse som led i visse tilbud til de personer, der er nævnt i den gældende lovs § 1, stk. 2, nr. 6 og 7, på uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevilling fra vedkommende ministerium til den pågældende uddannelse. Baggrunden for denne del af lovforslagets § 20, nr. 1, er, at der ikke længere findes personer, som modtager midlertidig arbejdsmarkedsydelser eller kontantydelse, hvorfor der ikke længere er behov for regler om afholdelsen af udgifter til uddannelse for disse personer.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.1. i de almindelige bemærkninger samt bemærkningerne til lovforslagets § 20, nr. 1.