LOV nr 801 af 07/06/2022
Erhvervsministeriet
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 9
Det påhviler den erhvervsdrivende at foretage vurderingen af, om overholdelsen af tilgængelighedskravene i §§ 4 og 5 og § 6, stk. 1 og 2, vil indebære en grundlæggende ændring af produktet eller tjenesten eller vil medføre en uforholdsmæssig stor byrde ud fra kriterierne i bilag 5.
Stk. 2. Den erhvervsdrivende skal dokumentere sin vurdering efter stk. 1, jf. dog § 10.
Stk. 3. Den erhvervsdrivende skal opbevare dokumentationen i en periode på mindst 5 år efter den seneste tilgængeliggørelse af et produkt på markedet eller den seneste levering af en tjeneste.
Stk. 4. Den erhvervsdrivende skal efter anmodning fra kontrolmyndigheden forelægge en kopi af dokumentationen til kontrolmyndigheden.
Forarbejder til Lov om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester § 9
RetsinformationOmrådet er for så vidt angår tilgængeligheden af produkter og tjenester, der omfattes af lovforslaget, ikke reguleret i dansk ret.
Det foreslås i § 9, stk. 1, at det påhviler den erhvervsdrivende at foretage vurderingen af, om overholdelsen af tilgængelighedskravene i §§ 4, 5 og § 6, stk. 1 og 2, vil indebære en grundlæggende ændring af produktet eller tjenesten eller vil medføre en uforholdsmæssig stor byrde ud fra kriterierne i bilag 5.
Det foreslåede stk. 1 har til hensigt at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 14, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vedrører den erhvervsdrivende, der har påberåbt sig en undtagelse fra overholdelse af tilgængelighedskrav for et produkt eller en tjeneste i henhold til lovforslagets § 8, jf. §§ 4, 5 og § 6, stk. 1 og 2. Den erhvervsdrivende skal i så fald foretage vurderingen af, om de relevante tilgængelighedskrav vil medføre en grundlæggende ændring af produktet eller tjenesten, eller om tilgængelighedskravene vil medføre en uforholdsmæssig stor byrde for den erhvervsdrivende.
Produkter og tjenester kan ikke undtages for overholdelse af relevante tilgængelighedskrav, hvis den erhvervsdrivende eller andre, der handler på vegne af den erhvervsdrivende, ikke foretager den nævnte vurdering. Bestemmelsen forpligter således den erhvervsdrivende til at forholde sig til tilgængelighedskravene og foretage en vurdering af, om overholdelse vil medføre en grundlæggende ændring eller uforholdsmæssig stor byrde, hvis den erhvervsdrivende ønsker at undtage et produkt eller en tjeneste for overholdelse af tilgængelighedskravene.
For så vidt angår den uforholdsmæssige store byrde skal kriterierne i lovens bilag 5, der svarer til tilgængelighedsdirektivets bilag VI, anvendes. Der er i bilag 5, som optrykt til loven, fastsat tre kriterier for den erhvervsdrivendes gennemførelse og vurdering af uforholdsmæssig stor byrde.
Der skal først og fremmest vurderes på nettoomkostningerne ved opfyldelse af tilgængelighedskravene, dvs. forholdet mellem den erhvervsdrivendes nettoomkostningerne ved opfyldelse af kravene og de samlede omkostninger ved at fremstille, distribuere og importere produktet eller tilbyde tjenesten, jf. nr. 1 i bilag 5. I denne vurdering skal der tages hensyn til de organisatoriske engangsomkostninger, f.eks. omkostninger til at hyre nye medarbejdere med ekspertise inden for tilgængelighed, omkostninger til kompetenceudvikling eller udvikling af nye processer og engangsomkostninger til forståelse af lovgivning om tilgængelighed m.v. Der skal i vurderingen også tages hensyn til løbende produktions- og udviklingsomkostninger, f.eks. omkostninger ved design af produktet eller tjenestens tilgængelighedsfunktionaliteter, omkostninger, der opstår under fremstillingsprocessen og omkostninger ved testning og udarbejdelse af dokumentation.
Dernæst skal der vurderes på de anslåede omkostninger og fordele for den erhvervsdrivende, jf. nr. 2 i bilag 5. Det er f.eks. omkostninger og fordele i forbindelse med fremstillingsprocessen og investeringer over for de anslåede fordele for personer med handicap, herunder også hensyn til omfanget af hyppigheden af brugen af et specifikt produkt eller en specifik tjeneste.
Endelig skal der vurderes på forholdet mellem nettoomkostninger ved opfyldelse af tilgængelighedskrav og den erhvervsdrivendes nettoomkostninger, jf. nr. 3 i bilag 1. I denne vurdering skal der tages hensyn til organisatoriske engangsomkostninger og løbende produktions- og udviklingsomkostninger ud fra de samme kriterier som i bilagets nr. 1.
Det foreslås i stk. 2, at den erhvervsdrivende skal dokumentere sin vurdering efter stk. 1, jf. dog § 10.
Det foreslåede stk. 2 har til hensigt at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 14, stk. 3, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at enhver erhvervsdrivende, der har foretaget en vurdering efter stk. 1, forpligtes til at dokumentere vurderingen. Undtaget herfra er dog mikrovirksomheder, der handler med produkter, jf. lovforslagets § 10.
Der henvises til de specielle bemærkninger til lovforslagets § 10.
Det foreslås i stk. 3, at den erhvervsdrivende skal opbevare dokumentationen i en periode på mindst 5 år efter den seneste tilgængeliggørelse af et produkt på markedet eller den seneste levering af en tjeneste.
Det foreslåede stk. 3 har til hensigt at implementere af tilgængelighedsdirektivets artikel 14, stk. 3, 2. pkt., og fastsætter et opbevaringskrav på 5 år for den dokumenterede vurdering.
Et produkt eller en tjeneste vil typisk blive gjort tilgængelig i en årrække efter, at produktet er bragt i omsætning eller tjenesten er leveret. Det er derfor vigtigt, at den erhvervsdrivende, der har vurderet sit produkt eller sin tjeneste fritaget fra tilgængelighedskravene, opbevarer dokumentationen for denne vurdering i en vis periode efter den seneste tilgængeliggørelse eller levering.
Det er i tilgængelighedsdirektivets artikel 14, stk. 3, 2. pkt., fastsat, at perioden, hvori den erhvervsdrivende skal opbevare den pågældende dokumentation, er 5 år fra den seneste tilgængeliggørelse af et produkt eller seneste levering af en tjeneste. Det foreslås, at samme periode fastsættes i denne lov.
Det foreslås i stk. 4, at den erhvervsdrivende efter anmodning fra kontrolmyndigheden skal forelægge en kopi af dokumentationen til kontrolmyndigheden.
Det foreslåede stk. 4 har til hensigt at implementere tilgængelighedsdirektivets artikel 14, stk. 3, 3. pkt., og forpligter den erhvervsdrivende til at videregive oplysninger om vurderingen til den relevante kontrolmyndighed, hvis kontrolmyndigheden har anmodet herom.